Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa

• Černá kronika
  • Virál
  • Telebrity
  • Tipy na dárky

Tři planety blízko Země, na kterých může být život: Vědci už vědí, jak vypadají!

Nově objevená galaxie je tak unikátní, nádherný a historický, že vedle něj blednou všechny výtvory autorů sci-fi. | foto: Profimedia.cz/ČTK

Celý svět obletěla zpráva NASA o objevu soustavy TRAPPIST -1 s hned třemi (nebo možná dokonce 6) planetami, které by mohly hostit život. Vědci už vědí, jak tyto planety vypadají.

Vědci vzali data ze Spitzerova teleskopu a dozvěděli se další zajímavá data o planetách ze systému. Všechny jsou kamenné, to znamená, že mají pevný a nikoliv plynný nebo tekutý povrch. Zatím se neví nic o velikosti sedmé planety, která je nejvzdálenější od slunce – chladného červeného trpaslíka.

Většina planet je svou velikostí podobná Zemi. I to je dobré, víme, že na Zemi to s životem dopadlo poměrně pozitivně. Planety jsou zřejmě stabilizovány na svých oběžných drahách tak, že jsou natočeny stále stejnou stranou ke slunci, podobně jako třeba náš Měsíc.

To znamená, že tam není nic jako střídání dne a noci, má to také velký vliv na místní počasí, proudění větru a další meteorologické fenomény. Zato rozdíl mezi teplotami na slunečné a temné straně bude nejspíš hodně velký. Opalování tedy bude případně možné jen na jedné polovině planety.

Nově objevená galaxie je tak unikátní, nádherná a historická, že vedle něj blednou všechny výtvory autorů sci-fi.

Všech sedm planet je ale blíže slunci, než je náš Merkur k tomu našemu. To ale nevadí, protože hvězda Trappist je mnohem menší a chladnější než naše Slunce.

Planety jsou také velmi blízko jedna druhé. Pokud by člověk stál na povrchu jedné z nich, viděl by na nebi velmi velká tělesa, mnohem větší, než jak vidíme my ze Země náš Měsíc. Viděl by případné hory nebo oblaka v atmosféře těchto sousedních planet. Jistě by to byla úchvatná podívaná.

Na soustavu už se kromě Spitzeru zaměřil i Hubbleův teleskop, takže se v současnosti k systému dívá to nejlepší, co má lidstvo na pozorování vesmíru k dispozici. Vědci doufají, že se i na vzdálenost 40 světelných let podaří vypozorovat například to, zda mají planety atmosféru či vodu. Podle odborníků je na deset let vystaráno, co se týče toho, kam by se měli dívat teleskopy a další zařízení. Trappist – 1 rozhodně není jen nějaký hit letošní sezóny a jistě o něm ještě mnohokrát v příštích letech uslyšíme.

Čtenáři hlasovali do 17:14 sobota 24. června 2017. Anketa je uzavřena.