Václav Klaus ml. o školství pro Expres: Valachová je bílým koněm neomarxistů

Václav Klaus ml. se ve školství pohybuje desítky let. Jeho současný stav rozebral v rozhovoru pro Expres. | foto: Profimedia.cz

Václav Klaus ml. se jako dlouholetý ředitel prestižního gymnázia může právem považovat za odborníka na problematiku školství. Jeho současný stav zhodnotil i ve velkém rozhovoru pro Expres. Prozradil, jak vnímá ministryni školství Kateřinu Valachovou i jaký je jeho názor na inkluzi a reformu financování školství.

V nedávném rozhovoru jste prohlásil, že ministryně školství Kateřina Valachová klame tělem, jak jste to myslel?

Valachová je od těch, kterým dělá bílého koně, geniální tah. Vypadá nevinně, žensky, působí trochu jako milá paní, co tomu občas nerozumí, ale snaží se.

Komu podle vás dělá bílého koně?

Neomarxistické části ČSSD, tedy lidem jako Dientsbier, Šabatová a jejich parta neziskovek.

Jak vnímáte Valachovou oproti jejím předchůdcům?

Oproti Chládkovi, který byl vztekloun ona působí i sympaticky. Přitom za sebou ale nechává doslova legislativní smršť. Na rozdíl od mnoha svých předchůdců, kteří nepřežili ani rok ve funkci, má za sebou nějakou politickou moc a může tak školství měnit. Jen to bohužel nedělá úplně správným směrem.

Co konkrétně byste jí vyčetl?

Je to tisíc a jedno opatření. Kariérní řád je naprostý nesmysl, který odebírá ředitelům možnost hodnotit své podřízené. Inkluze je katastrofa, kterou odnesou děti s mentálním postižením, které najednou naženeme od specialistů do normální školy, kde se jim bude věnovat nějaký osmnáctiletý asistent co před 14 dny absolvoval kurz.

Pak jsou to všelijaké nulté ročníky, povinné školky, více ideologie a to, že se ve škole vlastně neučí a je to nějaké sociální centrum. To je naprostý nesmysl. Je to prakticky co týden to nová absurdní věc.

Váš názor je tedy takový, že inkluze by v té navrhované podobě neměla být schválena?

Přesně tak, považuji to za naprostý zločin vůči těm mentálně postiženým dětem. Když navštívíte jednu z těch speciálních škol, řeknou vám, že 90% dětí se vyučí a 80% pracuje. Sice dělají jednoduché věci, ale přinesou si mzdu a jsou plně integrováni ve společnosti jako její součást, která přináší užitek. V Bystřici pod Hostýnem mají dokonce dva absolventy, kteří mají živnost na pokládání dlažby.

Jakým způsobem se inkluze na postižených dětech podepíše?

Seberou těm dětem 8 hodin praktické výchovy, ale zato jim dají 3 hodiny angličtiny, kterou se stejně naučí na nejnižší možnou úroveň, kde tak leda poznají, že je to cizí jazyk.

Ti speciální pedagogové jsou letití profesionálové, kteří s dětmi se specifickými potřebami umí pracovat. To asistent, který se nedostal na vysokou a tak si udělal rychlokurz nezvládne. Do toho budou školy neustále jen řešit peníze na asistenty a opět přibyde byrokracie.

Jak reálně inkluze změní výuku?

Nedělejme si iluzi o tom, že se něco změní, učit se bude pořád stejně. Jen ten chudák postižený bude sedět někde vzadu s asistentem, ani jeden nebudou vědět, která bije a paní učitelka dětem vepředu bude říkat to samé, co loni.

Co financování inkluze?

To je kapitola sama pro sebe. Vyhodí se za to neskutečně moc peněz a celé je to jen nepodařený sociální experiment. Kde se na to vezme vlastně ani nikdo pořádně neví.

Ty miliardy prostě nefungují tak, že je ministr financí z ničeho nic někde vezme a nasype je do školství. Ředitelé nevědí co bude, ale ve finále to oni budou muset v září vyřešit.

Pro koho tedy bude inkluze přínosem?

Pochopitelně že jen pro ty, kteří za ní stojí. Nebudou to děti a nebudou to ani učitelé. Současní kantoři na to také nejsou připravení, vyškolit je stojí nepředstavitelné peníze, bez ohledu na to, že nejsou ani kapacity na to, aby každý učitel někde 4 roky studoval na speciálního pedagoga.

No a tak si samozřejmě přijdou na své různé agentury a neziskovky, které už obepisují školy, jak vše zařídí a všechny vyškolí. Budou na tom točit peníze a když se někde něco nepovede, řekne se že ředitel diskriminoval a je vystaráno.

Když už jsme u financování, co říkáte na navrhovanou komplexní reformu financování škol?

To není reforma, ale totální rozvrat základního fungujícího systému. Jde platit na žáka, škola se 200 žáky pak má dvakrát tolik co škola se 100 žáky, je to jednoduché a funkční.

Nový systém pak závisí na části vypočtené z maximálnío počtu odučených hodin, část paušálně podle nějakých podivných kritérií. Nejen že je to složitější na pochopení, ale hlavně to prostě je kočkopes, který nemůže nikdy fungovat.

Co ta změna znamená pro ředitele?

Je to pro ně obrovsky demotivující. Dnes se snaží, aby výuka nějak vypadala, na dni otevřených dveří se hodí do gala a přesvědčuje rodiče, proč by měli dát na školu své děti a jeho úspěch v tom je pak odražen i v penězích na žáky.

Když tenhle systém odpadne a bude se platit podle odučených hodin, tak proč by se ten ředitel snažil. To chápu, že místo dne otevřených dveří se radši podívá v televizi na fotbal a letáčky o škole ať rozdá třeba zástupce nebo školník, vždyť je to jedno.

Podobný dopad očekáváte i na učitele?

Školství drží učitelé a ředitelé, kteří se snaží svojí školu povznést, ve chvíli, kdy tihle srdcaři musí řešit byrokratické záležitosti, tak půjde ta jejich prospěšná práce stranou. Místo toho, aby se věnovali žákům, tak se snaží nešlápnout nikomu na kraji na kuří oko a hledají, komu se mají klanět, aby dostali víc peněz.

Část ředitelů dokáže v rámci tohoto šíleného systému vykouzlit víc peněz a často pak může jít o školu poloprázdnou a dokonce i úplně mizernou.

Jak vnímáte současný trend převzdělanosti, kdy každý studuje často velmi podivné obory na vysokých školách, které samy mnohdy mají nevalnou úroveň?

Systém je nastaven tak, že třináctiletý lumpík v 8. třídě je naprosto v klídku, protože ví, že ho čeká po základce střední a potom vysoká, tak co by se snažil. Dříve bylo třeba pro chlapce motivací, že když dřeli a dostali se na vysokou, tak nemuseli na dva roky někam do Michalovců na vojnu. Dneska je samozřejmostí, že studuje každý od 6 do 26 let a jen si tím prodlužuje bezstarostná léta.

Kdo je podle vás na vině, že to tak je?

Je to vlastně vina státu, který vyžaduje na většinu zbytečných úřednických míst je vysokou školu. Rodiče na to akorát reagují racionálně a pochopitelně tlačí děti k tomu, aby na tu vysokou šly. 80% studentů těch vysokých škol by přitom objektivně nebylo schopných vystudovat nějaký seriózní a vědecký obor, tak se uchylují ke studiu paoborů. Ale právě s těmi se dostanou někam do neziskovky, takže vlastně ten systém je pro tyhle lidi nastaven výhodně a dokud se tohle nezmění, tak se na té „převzdělanosti“ nezmění nic.

Fotogalerie

Ohodnoťte článek
Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 5:00 28. října 2016. Anketa je uzavřena.

  • Super
    346
  • Cože
    10
  • Trapas
    10
  • Haha
    8
  • Tvl
    8
  • Sladký
    7
Komentáře