Do konce loňského roku platilo, že kruhový objezd byl označen dvěma dopravními značkami, které byly umístěné na jednom sloupku - příkazovou značkou Kruhový objezd a značkou upravující rychlost Dej přednost v jízdě nebo Stůj, dej přednost v jízdě.
Od prvního dne letošního roku ale nová vyhláška umožňuje, aby byla před kruháčem pouze značka příkazová, která nemusí být doplněna značkou upravující přednost.
Fotogalerie |
Jinými slovy - řidiči jsou zvyklí, že když jedou na kruháči, automaticky mají přednost. Podle nové vyhlášky by ale mohlo docházet k situacím, kdy by platila pro ně platila přednost zprava, to znamená, že by nutně neměli přednost a tu by naopak měli ti řidiči, kteří by na kruháč přijížděli, pakliže by před kruháčem nebyla značka Dej přednost v jízdě.
Poté, co na nesmysl, který by v praxi mohl znamenat pořádný zmatek na kruhových objezdech, upozornili novináři včetně Expresu, šéf resortu průšvih hasí a vydal metodický pokyn pro města a obce. „Zákon o silničním provozu stanovuje podmínku, že značením nesmí být ohrožena bezpečnost a plynulost provozu na pozemních komunikacích,“ uvedl ministr dopravy Dan Ťok.
Z instrukce proto vyplývá, že v naprosté většině případů je nezbytné umístit ke značce „Kruhový objezd“ také značky upravující přednost, tedy „Stůj, dej přednost v jízdě!“ nebo „Dej přednost v jízdě!“, aby nebyla plynulost provozu nijak narušena.
„Je třeba vzít v potaz také skutečnost, že přednost vozidel nacházejících se na kruhovém objezdu je širokou veřejností vnímána jako standardní a samozřejmá, navíc by se při neumístění zmiňovaných značek mohl kruhový objezd při vyšším provozu ucpávat,“ píše ministerstvo v tiskové zprávě.
„Mrzí mě, že k takovým nejasnostem vůbec došlo. Úředníci dávali do pořádku vyhlášku k silničnímu zákonu a bohužel u některých částí vznikly nejasnosti až po uvedení do praxe. Řidiči se proto nemusí bát, vydáním metodického pokynu zůstává potvrzena dosavadní praxe, na kterou jsou řidiči zvyklí,“ dodal Ťok.