Sobota 20. července 2024, svátek má Ilja

• Černá kronika
  • Svět
  • Virál
  • Telebrity

Nová super Země objevená 33 světelných let od nás! Naděje na vesmírné osídlení?

GJ 536 je planeta velmi podobná naší Zemi, jen pětkrát větší.

GJ 536 je planeta velmi podobná naší Zemi, jen pětkrát větší. | foto: SMM(IAC)

Jmenuje se GJ 536 a ještě jste o ní nejspíš neslyšeli. Je to planeta velmi podobná naší Zemi, jen pětkrát větší. Mohl by na ní být život? Těžko říct, každopádně vědcům pomůže tahle planeta v získávání dat o dalších exoplanetách vhodných pro budoucí kolonizaci. Jednou se lidstvo přece bude muset stěhovat.

Bohužel poněkud smolné je v případě GJ 536 to, že neobíhá v takzvané zóně života. Tedy v takové vzdálenosti od svého slunce, aby na ní nebylo ani příliš horko, ani příliš zima. Tento pás je poměrně velmi úzký, takže je velké štěstí nalézt v něm nějakou obyvatelnou planetu. V případě GJ 536 to sice tak není, ale vědci předpokládají, že by kolem hvězdy mohly kroužit další podobné super-Země, což by z celého systému udělalo velmi zajímavou destinaci pro budoucí kolonizaci.

„Připravujeme program pro další pozorování tranzitu planety, abychom určili její rádius a hustotu,“ říká Alejandro Suárez Mascareño z Astrofyzikálního institutu na Kanárských ostrovech. Pro astronomy je zajímavé zejména studium atmosféry této planety. Z ní by se daly získat data o tom, jak to vlastně je s hustotou a složením atmosféry u podobných exoplanet.

Sluneční cyklus tamější hvězdy je 11 let. Planeta slunce obletí za 8,7 pozemského dne. Vědci jsou přesvědčeni, že se jim v systému podaří najít další planety, tentokrát ještě vhodnější k životu. Obecně se trend ubírá k objevování planet, které by jednou mohly sloužit jako útočiště pro lidstvo. Není to tak dávno, co byla objevena exoplaneta v systému Alpha Centauri, pouhých 4,3 světelných let daleko.

V lovu na exoplanety pomáhají nové technologie, například lovec exoplanet zvaný ESO, či různé silné teleskopy. Problém je v tom, že i na tu nejbližší exoplanetu v Proximě Centauri by lidstvo letělo několik tisíc let. Takže v mezidobí je potřeba zejména vyvinout úplně nový druh pohonu, jinak bude cesta k nové Zemi opravdu hodně dlouhá.

Čtenáři hlasovali do 16:51 neděle 19. března 2017. Anketa je uzavřena.