Neděle 23. ledna 2022, svátek má Zdeněk
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
EXPRES

  • Zprávy
  • Celebrity
  • Jen pro muže
  • Sport
  • Video
  • Speed
  • jít naiDNES.cz

    Zemřel legendární závodník Karel Loprais. Rallye Dakar bude už navždy spojena s ním

    Karel Loprais | foto: ČTK

    Ve věku 72 let zemřel šestinásobný vítěz kategorie kamionů na rallye Dakar a jeden z nejúspěšnějších závodníků historie slavné soutěže Karel Loprais. Informaci o smrti legendárního automobilového závodníka potvrdil České televizi jeho syn Tomáš.

    Karel Loprais se na dakarské rallye představil poprvé v roce 1986 a o dva roky později si připsal premiérové vítězství. Všechny triumfy, poslední v roce 2001, vybojoval za volantem kamionu Tatra, s jinou značkou v legendárním závodě nestartoval. Naposledy se na Dakaru představil v roce 2006, kdy rallye nedokončil.

    Jméno automobilového závodníka Karla Lopraise je neodmyslitelně spojeno s kamiony Tatra a také se slavnou rallye Paříž–Dakar. Nejtěžší dálkovou rallye světa dokázal ostravský rodák, který zemřel ve věku 72 let, v kategorii nákladních vozů vyhrát šestkrát, i díky velkému smyslu pro fair play získal přezdívku „Monsieur Dakar“. 

    Se závoděním se Loprais rozloučil v roce 2006 a později pomáhal synovci Alešovi, který navázal na jeho vášeň pro soutěže i tatrovky.

    Na start legendární soutěže z francouzské metropole ke břehům senegalského Růžového jezera se Loprais poprvé postavil v roce 1986, tehdy se mu ale do cíle dojet nepodařilo. Pětice českých vozů se pohybovala v první desítce a Loprais se v závěru vyšplhal až na medailové pozice. Jenže v předposlední etapě zapadla řada soupeřů v solisku a zatarasila trať. Jejich vyprošťování trvalo až do rána, Loprais a ostatní nestihli start do poslední etapy a byli diskvalifikováni.

    Karel Loprais

    Doplatili tak nejen na nedostatek zkušeností, ale též na velkou ochotu, se kterou pomáhali soupeřům z bažin. 

    „Šlo o minuty, a kdyby svítalo, časovou kontrolu bychom stihli,“ vzpomínal na neslavnou premiéru Karel Loprais, který si ale chuť spravil hned následující rok, kdy dojel druhý. 

    V ročníku 1988 jeho nová čtyřkolová Tatra 815 se startovním číslem 607 ukázala všem soupeřům záda a Loprais se mohl radovat z prvního vítězství.

    Začátkem 90. let kralovaly pořadí kamionů italské hasičské speciály Perlini, Loprais s kopřivnickým kamionem přesto skončil dvakrát čtvrtý a v roce 1993 dosáhl dokonce na třetí příčku.

    V následujícím ročníku Karel Loprais mezi nákladními vozy podruhé triumfoval, když za sebou nechal nejen soupeře s kamiony Hino či Perlini, ale i většinu osobních vozů. Jeho tatrovka se startovním číslem 401 byla celkově šestá, což je výkon, který už po Lopraisovi žádný „kamionista“ na Dakaru nezopakoval. V následujícím roce Lopraisova tatra vítězství obhájila, v roce 1996 byla stříbrná. Vítězství s pořadovými čísly čtyři, pět a šest přišla v letech 1998, 1999 a 2001.

    Dakar jel Loprais celkem devatenáctkrát a v jedenácti případech stál na stupních vítězů. Jednou chyběl v cíli kvůli nehodě, dvakrát ho zastavila závada a naposledy, v roce 2006, nedokončil kvůli bolestem žeber a zad, což byly následky havárie z ročníku 2003. 

    I dnes zůstává Loprais třetím nejúspěšnějším účastníkem Dakaru, vícekrát vyhráli jen Francouz Stéphane Peterhansel (šestkrát mezi motocykly, osmkrát mezi automobily) a Rus Vladimir Čagin (sedmkrát mezi kamiony).

    K závodění se přitom Loprais dostal víceméně náhodou, před Dakarem měl zkušenosti maximálně z orientačních soutěží. Během práce v Tatře, kde začínal v 18 letech jako montér a postupně se vypracoval na zkušebního řidiče, ale získal pověst schopného šoféra. A znal dokonce poušť. 

    „V Libyi a Angole jsme testovali nákladní tatrovky, nové modely 815. Jezdili jsme po okrajích pouště, dělali srovnávací testy. Ale do vysokých písečných dun nás zahnali až při závodě,“ vzpomínal.

    V roce 1985 se dostal mezi řidiče, kteří testovali automobil pro dakarskou rallye a o rok později už seděl za volantem jedné ze dvou závodních šestikolových tatrovek. A na další dvě dekády se účast na Dakaru stala Lopraisovým osudem. 

    Za své výkony si otec dvou synů a milovník veteránů vysloužil řadu ocenění, v roce 2000 byl spolu s Františkem Šťastným vyhlášen vítězem hlasování o českého automobilového a motocyklového závodníka století. V roce 2017 mu prezident udělil medaili Za zásluhy.

    O čem sní tvůj e-mail?

    Šéfredaktor pro tebe každý čtvrtek vybere ty největší pecky a kauzy, které ti nesmí uniknout

    ANALÝZA: Tři důvody, proč Rusko vpadne na Ukrajinu. A tři další, proč ne

    Premium Copak se asi odehrává v hlavě Vladimira Putina? To je otázka, kterou dnes řeší celý svět. Ruský prezident rozehrál...

    Velký test samotestů na covid: lépe fungují výtěrové, některé neodhalí nic

    Premium Ještě před dvěma lety znamenaly dvě čárky na testu, že se budou chystat křtiny, delta byly americké aerolinky, gama...

    Nevěra dříve či později vztah zničí. A není cesty zpět, říká filmařka Sedláčková

    Premium Vede doslova dvojí život ve dvou zemích. Ve Francii pracuje Andrea Sedláčková především jako střihačka filmů, u nás...

    Komentáře

    Mohlo by vás zajímat

    Vezmeme vás na titulní stranu
    Neděle 23. ledna 2022, svátek má Zdeněk
    • schránka
    • Přihlásit Můj účet
    EXPRES

  • Zprávy
  • Celebrity
  • Jen pro muže
  • Sport
  • Video
  • Speed
  • jít naiDNES.cz