Sobota 3. prosince 2022, svátek má Svatoslav
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
EXPRES

  • Zprávy
  • Celebrity
  • Jen pro muže
  • Sport
  • Video
  • Speed
  • Antiyoutuber
  • jít naiDNES.cz

    Víte, které okruhy jsou nejstarší v kaledáři F1 a stále se na nich závodí?

    Rudolf Caracciola s Mercedesem W 25 při Grand Prix Monaka v roce 1936 | foto: Mercedes

    Kolotoč F1 funguje nepřetržitě už od roku 1950 a během těch více než 70 let se tento sport hodně změnil. A to nejen samotná technika, ale i o prostředí, ve kterém se závodí.

    Dříve stačilo vytyčit trasu na veřejných silnicích, pár sloupů a stromů obalit slámou a mohlo se jet. To obrovské riziko ke sportu zkrátka patřilo. O bezpečnosti se hodně začalo mluvit v 70. letech minulého století po několika medializovaných tragických nehodách. Jezdci dokonce začali některé extrémně nebezpečné podniky bojkotovat.

    Až na pár výjimek (především Monako, Spa a Le Mans) se tak vrcholový motorsport z veřejných komunikací přesunul na uzavřené okruhy, které poskytovaly přece jen rozsáhlejší zázemí a hlavně byly bezpečnější. I přes přísné požadavky na bezpečnost se přesto v kalendáři F1 udržely klasické závodní okruhy, které vznikly často ještě před druhou světovou válkou. Samozřejmě musely být postupně modernizovány v souladu se současnými standardy, ale jejich původní tvar se změnil jen málo a na podstatné části původního profilu trati se závodí dodnes.

    1. Circuit de Spa-Francorchamps, Belgie (otevřen roku 1921)

    Circuit de Spa-Francorchamps

    Nejstarší okruh, který je dodnes v užívání, je legendární Spa-Francorchamps v Belgii. Plány tamního okruhu vznikly už v roce 1920 s cílem propojit tři okresní silnice číslo 32, 23 a 440, spojující obce Spa-Francorchamps, Malmédy a Stavelot. Poprvé se tam měl jet automobilový závod už v roce 1921, ale na startu se objevil jen jeden závodník, takže akce byla zrušena. Dorazily ale motorky, takže ty ve Spa závodily jako první. První automobilový závod se jel v roce 1922, tedy před sto lety. F1 zavítala do Spa hned ve své první plnohodnotné sezóně v roce 1950. V originálním profilu na okresních silnicích trať vydržela až do roku 1978. V roce 1979 se poprvé jelo na okruhu, který zkrátil původní trať, ale stále využíval původní úsek s částí okresních silnic. Teprve v roce 2007 se okruh dočkal modernizace a od té doby už po něm nejezdil běžný provoz. Nicméně stále vede v profilu bývalých silnic a od roku 1979 se – až na pár drobných změn v podobě zpomalovacích šikan – nezměnil. Dodnes patří i díky nepředvídatelnému počasí k nejnebezpečnějším okruhům vůbec a pro rok 2022 musel podstoupit řadu bezpečnostních úprav v reakci na vážné a dokonce smrtelné nehody v pasáži Raidillon, aby mohl v původním charakteristickém profilu zůstat zachován i nadále.

    2. Autodromo Nazionale di Monza, Itálie (otevřen roku 1922)

    Autodromo Nazionale di Monza

    Sto let existence letos slaví také italská Monza, která se rovněž od dob svého otevření v roce 1922 moc nezměnila. Většina úseků tratě je stále v původním profilu štěrkové dráhy, jež byla vybudována mezi květnem a červencem roku 1922 společným úsilím 3500 dělníků. Velkých modernizací se Monza dočkala v letech 1938 až 1939, které měly zvýšit bezpečnost, ale za války se tam nezávodilo a nově postavenou zpevněnou dráhu poškodila těžká technika během války. Znovu se opravovalo až po ní a první poválečný závod se konal v roce 1948. F1 na Monze poprvé jela v roce 1950 během své inaugurační sezóny. Součástí okruhu, který dodnes zůstává stále ve stejném profilu (měnila se jen podoba jednotlivých zatáček a v roce 1972 nově uvedených šikan), byl i klopený ovál. Na něm F1 závodila naposledy v roce 1961. Po smrtelné nehodě Wolfganga von Tripse (a dalších 14 diváků) se už F1 na klopenou část nevrátila a naposledy se na ní jelo v roce 1970. Dnes je využívána jen výjimečně pro rallye či exhibice a spíše chátrá. Okruh má současnou podobu od roku 2000 a je to nejrychlejší okruh v šampionátu F1, pokud jde o průměrnou rychlost na jedno kolo. Rekord aktuálně činí 264,362 km/h.

    3. Circuit de Monaco, Monako (otevřen roku 1929)

    Circuit de Monaco

    V ulicích monackého knížectví se poprvé závodilo v roce 1929. Za podpory tamního závodníka Louise Chirona a prince Ludvíka II. se už tehdy ze závodů v Monaku stala spíše taková továrna na peníze, která měla dát světu vědět o malém knížectví a podpořit tamní ekonomiku založenou především na turistickém ruchu a hazardu. Není proto divu, že do Monaka zavítala i F1 během své první oficiální sezóny v roce 1950. Trať je v kalendáři F1 dodnes. Vedou se ale diskuze o tom, jestli je vůbec taková trať, vedoucí stále v původním profilu poměrně úzkých městských uliček, pro současnou F1 vhodná. Navíc, pokud se nestane něco nepředvídatelného, závody jsou poměrně nudné. Prakticky vůbec se tam nedá s moderními a širokými vozy F1 předjíždět. Ani modernizace z roku 2003, kdy byla trať v úseku kolem plaveckého bazénu rozšířena (a o rok později přibyly nové boxy), atraktivitě závodů moc neprospěla. Ale tohle byla vždycky efektivní kasička na peníze a závod v Monaku z kalendáře F1 asi jen tak nezmizí, ačkoli bychom dokázali najít mnoho zajímavějších tratí, na kterých se aspoň něco děje.

    4. Autódromo José Carlos Pace, Brazílie (otevřen roku 1940)

    Autódromo José Carlos Pace

    Se závoděním se v Brazílii počítalo už dávno a dokonce v roce 1926 developeři, kteří chystali nový obytný komplex jihozápadně od Sao Paula, přemýšleli o zbudování sportovní arény včetně závodního okruhu. Pak ale přišla krize a nic z toho nebylo. V Brazílii se tak závodilo na běžných ulicích, ale po mnoha vážných nehodách bylo rozhodnuto o zbudování specializovaného okruhu. U čtvrti Interlagos vyrostl závodní okruh už v roce 1940 a pojmenován byl právě podle tohoto místa. Byl to vůbec jeden z prvních závodních okruhů světa, který vznikl přesně s tímto cílem. Do té doby se zpravidla závodilo na veřejných komunikacích. F1 tam ale poprvé jela až v roce 1972 a v roce 1985 byl okruh oficiálně přejmenován na Autódromo José Carlos Pace, na počest brazilského závodníka, který tam v roce 1975 vyhrál svůj jediný závod F1 a v roce 1977 zahynul při nehodě malého letadla. Okruh Interlagos vypadal z výšky spíše jako motokárová trať a závodníci stále častěji kritizovali jeho bezpečnost. Naposledy se na původní trati závod F1 jel v roce 1980 a v provozu byl okruh až do roku 1989, kdy byl z původních skoro osmi kilometrů zkrácen na současných 4,3 km. V roce 1990 se F1 do Sao Paula zase vrátila. Okruh se nachází stále ve stejném místě a profil trati a zatáček se prakticky vůbec nezměnil, když samozřejmě nepočítáme nezbytné modernizace kvůli bezpečnosti a pravidelné renovace povrchu dráhy.

    5. Zandvoort, Nizozemsko (otevřen roku 1948)

    Zandvoort

    Motorsport byl v Nizozemsku vždy hodně oblíbený a první závod na silničkách okolo Zandvoortu v roce 1939 přilákal velkou pozornost. Dokonce byly představeny plány na zbudování permanentního závodního okruhu v tomto místě, ale pak vypukla válka a práce na okruhu byly zastaveny. Starosta van Alphen se ale nenechal odradit a dokonce přesvědčil Němce, aby zbudovali kus cesty a tribuny v profilu plánované dráhy, údajně prý proto, aby tam mohli pořádat vojenské přehlídky. Dodnes se neví, jestli to byla kolaborace, nebo prozíravost. Zajímavé ale je, že tento úsek byl později skutečně použit pro cílovou rovinku a boxy, které se nacházejí na stejném místě dodnes. Po válce muselo být poškozené město znovu opraveno a rovnou se počítalo s vybudováním plánovaného okruhu, který byl otevřen v roce 1948, a F1 tam poprvé jela v roce 1952. V kalendáři F1 vydržel Zandvoort až do roku 1985, kdy přestal vyhovovat bezpečností. Ovšem v užívání zůstal dál, hlavně pro nižší formulové série a závody cestovních vozů. Okruh se však potýkal s finančními problémy, byl zkrácen a podstatná část pozemků, kudy vedla původní trať, byla prodána. Přesto se podařilo v roce 1999 začít budovat znovu moderní trať, která byla otevřena v roce 2001. V loňském roce se na opět modernizované trati s novou klopenou poslední zatáčkou už znovu jel závod F1.

    Fotogalerie

    O čem sní tvůj e-mail?

    Šéfredaktor pro tebe každý čtvrtek vybere ty největší pecky a kauzy, které ti nesmí uniknout

    Rozsáhlé zotročování lidí v Česku. Gang vydělal na práci bezdomovců miliony

    Premium Na Ústecku roky mizeli bezdomovci a sociálně slabí žijící na ulici, jako by dostali „druhou šanci“. Končili v domě na...

    Janečkova zpověď: vězení, alkohol, život bez domova. A kam zmizel Maradonův dres?

    Premium Když ho konečně doženete, musíte zbystřit, jestli vás smysly neklamou. Jak může člověk, který se už patnáct let...

    Vydělali za covidu, nakupují nemovitosti. Pandemie zrodila nové milionáře

    Premium Zatímco většině podnikatelů v Česku způsobil covid ztráty, některým naopak poskytl životní příležitost ke zbohatnutí....

    Komentáře

    Právě čtete

        Mohlo by vás zajímat

        Vezmeme vás na titulní stranu
        Sobota 3. prosince 2022, svátek má Svatoslav
        • schránka
        • Přihlásit Můj účet
        EXPRES

      • Zprávy
      • Celebrity
      • Jen pro muže
      • Sport
      • Video
      • Podcasty
      • Antiyoutuber
      • jít naiDNES.cz