Subaru BRZ se v České republice těší obrovské přízni, prodeje minulé generace výrazně předčily nejen sesterskou Toyotu GT86, ale i očekávání samotného importéra. Od roku 2013 do poloviny roku 2020 si BRZ u nás našlo 288 majitelů, a to je na auto, které je vlastně primárně určeno pro řidičské potěšení, moc pěkné číslo. BRZ Final Edition pak do Česka zamířilo dalších 43 kusů.
O to větší bylo prvotní zklamání, že na evropský trh zamíří pouze Toyota GR86. Ledy se ovšem pohnuly a nakonec u nás bude i Subaru BRZ. Už je jisté, že do Česka dorazí 80 nových BRZ a ve hře jsou ještě další auta, nakonec by to mohlo být 120-140 aut, na která řada fanoušků BTZ už netrpělivě čeká.
Nová generace malé a lehkého kupé, které za přijatelné peníze přináší moc pěkné svezení, se drží podobného receptu, jako předchůdce, jen jde více s dobou a auto jako celek působí jako dospělejší. Týká se to jak vnějšího vzhledu, tak především pocitu z interiéru, ten vypadá bytelnější, kvalitnější a hodnotnější. Výborná jsou například sportovní sedadla, která nabízejí tělu mnohem větší oporu, ale přitom jsou stále dostatečně pohodlná pro každodenní používání.
Zajímavý údaj je o 44 % větší styčná plocha s tělem řidiče. Sedadla jsou navíc umístěna o 5 mm níž. K sezení v autě bych měl jen jedinou výtku – při svých 185 cm se mi bezpečnostní pás zařezává do krku a bohužel výš už jeho ukotvení posunout nelze. Určitě se to ale dá řešit.
To nejdůležitější je u tohoto auta svezení. Už při prvním rozjetí je cítit větší bytelnost auta, přijde vám pevnější, robustnější. Nové BRZ je nepatrně větší, ale změněny byly ty správné hodnoty – je o 25 delší, ale o 10 mm nižší, má o 5 mm delší rozvor a o 10 mm větší rozchod kol a poloha těžiště je o 4 mm níž. Když k tomu přidáte i výrazně tužší karoserii (o 60 % v ohybu a o 50 % v krutu) a standardně dodávané o palec větší kola – nové BRZ bude u nás k mání s 18“ koly – máte potřebné ingredience k zajímavému svezení.
Řada novinářů si v minulosti naříkala, že 205 koní předchozí generace, je málo. To, kolik si auto našlo příznivců, mluví o opaku, chce to jen umět dobře řídit a ne jen dát plný plyn na rovince. Na minulém BRZ bavilo to, že jste si jeho rychlost museli zasloužit, být rychlí v zatáčkách a s ohledem na relativně skromný výkon a točivý charakter atmosférického motoru často řadit a ždímat z auta každý kousek výkonu.
Nové BRZ má větší motor o objemu 2,4 litru a s výkonem 234 koní a točivým momentem 250 Nm. To je skoro o 40 Nm víc a navíc je k dispozici ne v 6400, ale už ve 3700 min-1, takže motor získal silný plnotučný střed. A to auto na váze přibralo jen 10 kg.
I když je BRZ dvojčetem GR86, nejsou tahle auta úplně stejná, nakonec ani u minulé generace nebyla a lišila se nastavením podvozku. BRZ má například hliníkové těhlice a jinak uložený stabilizátor. S GR86 jsem nejel, ale BRZ svého řidiče zaručeně pobaví. Motor má citelně silnější zátah, na 18“ kolech je auto pevnější, vyšší tuhost karoserie a změny na podvozku přináší větší přesnost ovládání. Jakmile zatočíte volantem, auto reaguje s minimálním náklonem, opře se o vnější přední kolo a spolehlivě zatočí.
Co udělá zadek, je na tom, jak budete pracovat s plynem. Buď může poslušně následovat směr daný předními koly s efektivním přenosem výkonu na silnici ve výjezdu ze zatáčky anebo může chuligánsky vlát, přičemž k přemožení přilnavosti pneumatik nemusíte být tak neurvalí jako u předchozí generace. Vyšší točivý moment vám v tom trochu pomůže a BRZ ochotně jezdí smykem i na suchém asfaltu, což dříve trochu zavánělo trápením neviňátek.
Subaru je u nás k dispozici ve výbavě Limited se základní cenou 1 030 000 Kč, připlatit si můžete 50 000 Kč za automat, s nímž dostanete i výborný systém EyeSight, a přikoupil lze i sadu doplňků STi za 60 500 Kč. Zatím jsem se s BRZ svezl jen krátce na okruhu v Sosnové, ale věřte, že za cenu okolo milionu korun žádné takové kupé s pohonem zadních kol a zábavou v genetické výbavě nekoupíte. A navíc majitelé Subaru jsou prima komunita, potkáte tak spoustu podobně „postižených“ přátel.
Fotogalerie |