Čtvrtek 25. dubna 2024, svátek má Marek

  • Zprávy
  • Celebrity
  • Jen pro muže
  • Sport
  • Video
  • Speed
  • Antiyoutuber
  • jít naiDNES.cz

    Silák, který se nebojí bahna. Nová Octavia Scout je schopnější než kdy dříve

    • Motor: I4, diesel, 1968 cm3, turbo
    • Parametry: 200 k při 3600–4100 min-1, 400 Nm při 1750–3500 min-1
    • Hmotnost: 1680 kg
    • 0–100 km/h: 6,8 s
    • Max. rychlost: 230 km/h
    • Spotřeba: 5,1 l/100 km
    • Cena: 926 900 Kč

    Nová Octavia Scout | foto:  Martin Sznapka

    Zvýšené kombíky jsou mezi zákazníky pořád v kurzu, a tak není divu, že se objevují v nabídce dalších a dalších automobilek. V poslední generaci třídy E s ním přišel Mercedes, Ford pro jistotu oplastoval Focus i Fiestu, a dokonce i Toyota vypouští na „polňačky“ Corollu ve verzi Trek. Ani domácí automobilka nechce zůstat pozadu a aktuálně představuje v pořadí už třetí generaci Octavie Scout. Jaká je? Po první projížďce můžeme říct, že jednoduše velice dobrá. A to hned z několika důvodů. Ten první představuje bezpochyby to, jak vypadá.

    Chápu, že hodnotit design je vždy navýsost subjektivní záležitost, na kterou může sto lidí mít sto různých pohledů, přesto si však pár vět dovolím. „Čtyřková“ Octavia je totiž, na poměry koncernových skládaček s víceméně pevně danými rozměry, opravdu elegantní auto.

    Přední část s ostře řezanou kapotou a relativně úzkými protáhlými světlomety se vlastně docela dost podobá většímu Superbu. Širší je také níže položená maska chladiče vytvářející naprosto uvěřitelný dojem širšího a robustnějšího auta. Svažující se kapota má pozitivní vliv i na aerodynamiku a také opticky lépe funguje s delším zadním převisem, skrývajícím již tradičně gigantický zavazadlový prostor o objemu 640 litrů.

    Verze Scout navíc povedenou karoserii ozvláštňuje několika prvky zvyšujícími odolnost auta v terénu. Blatníky jsou chráněny tmavými plastovými lemy, které přecházejí až do předního a zadního nárazníku. Jejich spodní část je pak, podobně jako u Kodiaqu Scout, osazena nástavci ve stříbrné imitaci hliníku. Ve stejné barvě jsou nalakované i vnější kryty zpětných zrcátek a střešní ližiny.

    Nová Octavia Scout

    Proti standardní Octavii je podvozek verze Scout zvýšen o 15 milimetrů. Celková světlá výška tak činí 163 mm v případě verze s poháněnou pouze přední nápravou (na českém trhu nebude k dispozici) a 161 mm u čtyřkolky. Pro srovnání: světlá výška Škody Kodiaq je 187 mm. V kombinaci s příplatkovým modrým metalickým lakem Titan za 16 000 Kč a antracitovými 19” koly Manaslu vypadá Scout na vyšším podvozku opravdu zajímavě.

    V interiéru má Scout specifický dekor s celkem věrohodnou imitací dřeva, kterou můžete kombinovat buď s koženým, nebo látkovým obšitím střední části palubní desky. Obě kombinace vypadají výborně. V základu je také velký displej infotainmentu, plně digitální přístrojový štít a například i bezklíčkový systém pro oba páry dveří. Poprvé v historii Octavie si můžete v rámci příplatků objednat i třízónovou klimatizaci nebo akusticky lépe izolující boční okna vpředu. Interiér Scoutu je tak jednoznačně luxusnější místo, než kdy dříve interiér Octavie byl.

    Vyšší podvozek se skvělou ovladatelností

    Čtvrtá generace Octavie jezdí na upravené platformě MQB Evo, která přináší dvě klíčové výhody hrající verzi Scout do karet. První je vylepšená strukturální tuhost celého podvozku. Tu oceníte zejména při jízdě mimo zpevněný povrch, kde je auto stabilnější, klidnější, a tím pádem je i lépe ovladatelné. Druhou výhodou inovovaného podvozku jsou pokročilejší a rychleji spolupracující systémy kontroly stability, torque vectoringu a pohonu všech kol. Patrné je to zejména ve čtyřkolce, která teď inteligentněji vyhodnocuje jízdní styl řidiče a nutnost zapojení zadní nápravy. Odlehčená lamelová spojka s integrovanou řídicí jednotkou totiž už jen nečeká na prokluz předních kol, ale na základě celkového hodnocení jízdní dynamiky auta má optimální rozložení točivého momentu mezi nápravy připravené přesně ve stejný okamžik, kdy je to potřeba. Jak to poznáte při jízdě? Scout se na kluzkém nebo sypkém povrchu chová podobně jako auto s mechanickým pohonem všech kol krásně rozloženým mezi nápravy, bez tendence zahrabávání předku.

    Nová Octavia Scout

    Výkonnější elektroniku podvozku dokázal Scout využít rovněž k maskování výše položeného těžiště. I na vyšším podvozku tak reaguje na povely volantem stejně hbitě jako obyčejná nižší Octavia. Téměř nerozeznatelná je i stabilita ve vyšších rychlostech. To je zajímavý rozdíl ve srovnání s Allroadem od Audi nebo All-Terrainem od Mercedesu. Obě auta s delší drahou tlumičů svých podvozků totiž nabízejí především komfortnější svezení za cenu kompromisu v ovladatelnosti. Scout o tolik pohodlnější není, ale jezdí stejně jako nižší kombík.

    Nová Octavia Scout

    Jízda není bez chyb

    V čem se Scout od Octavie Combi rovněž neliší, je občasný hluk při přejíždění nerovností. Rázy jsou slyšet zejména v situacích, kdy kola „padají“ do hlubších nerovností nebo sjíždějí z obrubníku. Vytažené tlumiče nezvládají pracovat s koly dostatečně plynule a následuje nepříjemná rána zejména od zadní nápravy. Jinak ale jezdí Scout na běžné okresce moc dobře. Příjemně se ovládá a je dostatečně komfortní na klidné cestování. Testovací vůz byl vybaven příplatkovým adaptivním podvozkem DCC za 25 000 Kč s hodně plavným režimem Comfort. V něm se Scout, stejně jako Superb či ostatní Octavie, houpe až příliš. Lepší je nastavení Normal, které je sice o chlup tužší, ale pořád dostatečně pohodlné.

    S podvozkem DCC dostává Scout i režim Offroad. V něm se změní citlivost plynového pedálu, převodovka začne řadit ve vyšších otáčkách a spojka pohonu všech kol pracuje razantněji. Jistě, Scout není žádný offroad, ale jeho větší světlá výška vám umožňuje průjezdy lehčím terénem bez neustálé obavy, že autu ublížíte. Scout má totiž už ve standardu ochranu podvozku (tu koupíte i pro běžnou Octavii za 5500 Kč), která výrazně snižuje riziko olejové stopy z proražené vany motoru. Za mě je velice praktická vychytávka asistent pro sjíždění svahů. Scout totiž jezdí na standardních silničních pneumatikách a ty v bahně nebo na mokré trávě extrémně kloužou. Systém jemně pracující s brzdami se tak bude při cestě z chaty nebo výletu do přírody hodit, to mi věřte.

    Nová Octavia Scout

    Za sílu si připlatíte

    Podle tiskové zprávy bude Octavia Scout na českém trhu nabízena se třemi motory. Zážehovou jednotku o výkonu 190 koní doplní dvoulitrový diesel TDI Evo ve dvou výkonových variantách: 150 a 200 koní. V konfigurátoru však aktuálně najdete jen oba diesely. A právě jeho silnější verzi, použitou mimochodem také v Octavii RS TDI, jsme zkoušeli. Ve srovnání s minulou generací vrcholného dvoulitru má verze Evo znatelně kultivovanější a hladší běh s širším spektrem použitelných otáček. Průběh výkonu se více podobá zážehovému agregátu, protože vnitřní pohyblivé části jsou odlehčené a motor tím pádem nepůsobí tak dieselově těžkopádně. Dvě stě koní pod kapotou uděluje Scoutu velice slušnou dynamiku s příjemnou rezervou výkonu. Sedmistupňová převodovka se dvěma spojkami z toho těží. Plně využívá točivého momentu motoru a ani při dynamičtější akceleraci nemá potřebu zbytečně řadit. S takto silným motorem Scout na kouli utáhne rovné dvě tuny.

    Podle ceníku za dvoulitr s výkonem 200 koní zaplatíte 926 900 Kč. To je dost peněz. Za ně však dostanete moc dobře vybavené a nesmírně univerzální auto, které se svou dynamikou blíží verzi RS, je praktické, přiměřeně odolné v terénu a komfortní na dlouhé cesty. Ty, kdo řeknou, že cena blížící se milionu je na Octavii moc, docela chápu, jenže podobně schopné Audi A4 Allroad s horší základní výbavou vás bude stát o 350 000 Kč víc. A z tohoto úhlu pohledu je Octavia Scout docela výhodná koupě.

    Fotogalerie

    Ohodnoťte článek
    Hlasování skončilo

    Čtenáři hlasovali do 0:44 pátek 16. dubna 2021. Anketa je uzavřena.

    • Trapas
      29
    • Super
      23
    • Cože
      16
    • Haha
      15
    • Sladký
      15
    • Tvl
      13
    Vybrali jsme pro vás

    Hanychová vzpomíná na minulost. V Kozičce jsem poprvé otěhotněla, naštěstí je Kryšpín zdravý, řekla

    Agáta Hanychová zavzpomínala na dobu, kdy poprvé otěhotněla. Mělo k tomu dojít při jednom večírku v pražském baru...

    Katastrofa na Majálesu? Lidé se brodili bahnem, někteří interpreti nemohli vystoupit. Pořadatelé se omlouvají

    V sobotu se v Hradci Králové konal první letošní Majáles. Podle návštěvníků šlo ale o velkou katastrofu. Lidé se...