Elektrický Rolls-Royce je zase o kus blíže výrobě. Co nabídne?

Rolls-Royce Spectre už najíždí stovky tisíc testovacích kilometrů.

Další fáze testování prvního sériového plně elektrického Rolls-Roycu pokračuje testovacím programem v přirozeném prostředí, tedy v jižní Francii na francouzské riviéře a kolem Azurového pobřeží. To víte, v Ústeckém kraji nebo na Bruntálsku se takových aut asi moc prohánět nebude.

Druhá fáze zkoušek elektrických prototypů, které mají dohromady najet 2,5 milionu testovacích kilometrů (což prý odpovídá nájezdu, který by typický Rolls-Royce najel za 400 let), bude obsahovat jízdní režimy pokrývající zhruba 625 000 testovacích kilometrů. Půjde především o zkoušky v reálném provozu na silnicích trochu horší kvality.

Rolls-Royce Spectre

Testováno bude vedle systému pohonu a baterie také vlastní inteligentní adaptivní podvozek, který se umí přizpůsobovat silnici a připravovat se na nerovnosti. Nový Rolls bude sledovat silnici před autem pomocí kamer a senzorů a upraví charakteristiku podvozku tak, aby byla zachována ona pověstná „jízda na létajícím koberci“.

Model Spectre dostane zcela novou platformu a výrobce slibuje o zhruba 30 % vyšší torzní tuhost než u současných modelů. Karoserie má pak dosahovat velmi nízkého součinitele odporu vzduchu 0,25. Bude to tak nejaerodynamičtější Rolls-Royce všech dob. Prozatím jsou jízdní zkoušky v programu vývoje dokončeny z asi 40 %, Rolls-Royce Spectre v zimě zamíří rovněž za polární kruh (kde už byl), v létě do pouště, nebudou chybět ani extrémní zatěžkávací testy, nárazové testy a samozřejmě zkoušky odolnosti.

První zákazníci mají nové plně elektrické vozy Rolls-Royce dostat na konci roku 2023, takže britská automobilka má ještě tak rok a něco k dokončení nastavení a odladění drobností. Výrobce ještě tají přesnou technickou specifikaci, ale očekáváme velkou baterii s kapacitou přes 100 kWh. Je možné, že techniku si Spectre vypůjčí od BMW i7, jehož baterie má kapacitu 102 kWh. Jen pro srovnání, velké BMW i7 má výkon přes 660 koní a točivý moment 1000 Nm, což jsou parametry, které by stačily i na Roll-Royce. Britská automobilka si ale určitě systém pohonu nastaví pro své potřeby a je velmi pravděpodobné, že finální specifikace se bude lišit.

Fotogalerie

Hodnocení článku

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 12:00 středa 14. prosince 2022. Anketa je uzavřena.

  • 9
  • 8
  • 6
  • 2
  • 2
  • 2