Renault Scenic Vision mimo jiné naznačuje schůdnou cestu elektrifikace

Koncept rodinného auta představuje velice zajímavé pojetí pohonu, který nemá být závislý jen na nabíječkách.

Klasické rodinné přepravníky, vozy kategorie MPV, byly svého času nesmírně žádané a oblíbené. Sám Renault patří k zakladatelům této kategorie, určitě si pamatujete na první Espace. Po něm přišel menší model Scenic, ale postupem času zákazníci přešli ke crossoverům a SUV a klasická MPV z nabídky značek pomalu mizí.

Jméno Scenic se teď ale vrací, i když spíše je to takový crossover mezi MPV a SUV. Koncept, kterým Renault naznačuje příští Scenic, je dlouhý 4490 mm, široký 1900 mm a vysoký 1590 mm. Rozvor kol má 2835 mm. Tohle ale není jen vize nového modelu, nýbrž i představa toho, kudy by se měla individuální mobilita ubírat, pokud jde o typy pohonu.

Renault Scenic Vision

Evropa se pořád nemůže shodnout na tom, jestli je budoucností elektromobilita, hybridizace spalovacích motorů nebo vodík. Renault to ale vidí v kombinaci elektřiny a vodíku, což ukazuje právě na tomto konceptu. Podle očekávání slouží k pohonu primárně elektromotor. Vpředu je jednotka z Méganu E-Tech s výkonem 218 koní. Ovšem relativně malá baterie 40 kWh naznačuje, že tady bude něco jinak.

Renault totiž místo obří těžké baterie použil relativně malou s nižší kapacitou, která bude sama o sobě stačit v reálném provozu na dojezd sotva 200 km. To by ale byla v dnešní době slabota, takže auto má ještě vodíkový palivový článek o výkonu 16 kW, který bude v případě potřeby baterii dobíjet. Sice budete muset občas zastavit, ale jen pro tankování vodíku, což zabere necelých pět minut a ne čtyři hodiny včetně dohadování se o to, kdo k nabíječce přijel první. A pak můžete zase pokračovat dál.

Renault Scenic Vision

Tohle řešení s malou baterií má velkou výhodu v relativně nízké hmotnosti, neboť celé auto váží rozumných 1700 kg a na dvě a půl tuny. Malá baterie je také poměrně levná. Teď už jen zbývá čekat na to, jak to bude s vodíkovou infrastrukturou. Jen je ale třeba připomenout, že vodík je stále získáván primárně z fosilních paliv, neboť to je i při současných cenách ropy stále nejlevnější, nejspolehlivější a nejjednodušší cesta. 

Ačkoli design konceptu není nijak radikální a Renault se snažil použít aktuální technologické postupy, jen tak se tenhle Scenic s tímto typem elektro-vodíkového hybridního pohonu ve výrobě neobjeví. Podle Renaultu zřejmě nic takového před rokem 2030 v sériové výrobě nebude. Nicméně nový Scenic by mohl na trh přijít do dvou let.

Fotogalerie

Hodnocení článku

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 12:00 čtvrtek 13. října 2022. Anketa je uzavřena.

  • 23
  • 19
  • 12
  • 11
  • 9
  • 9