Nová generace Renaultu Espace klade důraz na praktičnost, ale...

Letos je tomu 40 let, co byla představena první generace Renaultu Espace, právě odhalená šestá generace toho z původního konceptu ale moc nemá.

Když se v roce 1983 Renault Espace objevil, zásadně změnil pohled na víceúčelový rodinný vůz a stal se vzorem pro mnoho dalších aut ostatních značek. Už předposlední generace se od konceptu praktického MPV uchýlila k jakémusi kříženci MPV a SUV a nejnovější generace tento přerod dokonala a z Espacu se tak stalo velké SUV.

Musí se nechat, že Renault dělal maximum, aby zachoval praktickou stránku auta – zákazníci si mohou vybrat z pěti- a sedmimístné varianty, lavici druhé řady sedadel lze posouvat v rozmezí 260 mm, opěradla se dají sklopit do roviny, každý cestující má k dispozici stropní lampičku nebo USB C slot pro nabíjení mobilních zařízení. Ačkoli je nový Espace o 140 mm kratší než ten předchozí, uvnitř nabízí cestujícím více prostoru v podélném směru. V autě je i hromada úložných prostor a řada dalších vychytávek.

Renault Espace

Co do rozměrů je nový Espace nejen kratší, ale také o 32 nižší a mezigeneračně zhubl 215 kg, což jde na vrub především menším rozměrům. Lehčí jsou i sedadla, platforma CMF-CD a nakonec i hybridní pohonná jednotka je lehčí než dříve používané diesely. Přidejte k tomu i lepší aerodynamiku a Espace s hybridní pohonnou jednotkou E-Tech s výkonem 200 koní umí dle WLTP jezdí za 4,7 l/100 km a vykazuje působivý tabulkový dojezd 1100 km. Pohonná jednotka se skládá z přeplňovaného zážehového tříválce o objemu 1,2 litru s parametry 130 koní a 205 Nm a dvou elektromotorů (70 koní, 205 Nm a 25 koní, 40 Nm).

Zákazníci mají možnost volby ze tří různých stylů – Techno, Iconic a Esprit Alpine, které rovněž přináší i odlišně orientovanou výbavu. Řidič má k dispozici 32 asistenčních systémů, široké možnosti konektivity, nebo multimediální systém s obřím 24“ displejem. Dvě nejvyšší výbavy jsou vybaveny systémem řízení 4Control Advanced, ten v rychlostech do 50 km/h natáčí kola v opačném směru k předním až o 5 stupňů, nad 50 km/h pak ve stejném směru až o 1 stupeň. Je to víc, než u předchozí generace a Espasu stačí na otočení 10,4 metru (stejně jako malému Renaultu Clio), zatímco nejnižší výbava bez 4Control Advanced potřebuje 11,6 metru.

Renault Espace

Jak vidíte, Renault se snažil zachovat DNA původního Espacu, ale určitě by se mu to podařilo mnohem víc, kdyby zůstal u konceptu MPV. Takhle se z Espacu stalo jen další SUV, kterých je na trhu spousta. Ale nakonec, můžete si za to sami, kdyby zákazníci netoužili po módních, ale z mnoha pohledů horších SUV, automobilky je nechrlily jako Baťa cvičky…

Fotogalerie

Hodnocení článku

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 12:00 pátek 4. srpna 2023. Anketa je uzavřena.

  • 19
  • 13
  • 11
  • 10
  • 6
  • 5