Praga Bohema je hozená rukavice pro superspoty, jako je Aston Martin Valkyrie nebo Mercedes-AMG One

Český hypersport má motor z Nissanu GT-R, neváží ani tunu a na slickách je rychlejší než závodní speciály GT3…

V tom našem malém rybníčku vyhraněné sportovní vozy moc velkou tradici nemají. Tady byla vždycky etalonem sportovního vozu Octavia RS, ideálně kombík s dieselem. Přesto tu máme pár malých automobilek, které se snaží tradici sportovních vozů i přes pohnutou minulost udržovat. To víte, v době nejhlubšího socialismu se buržoazní zábava, jako ježdění sportovními automobily, moc nepěstovala.

Stále však existuje značka Praga, která prozatím působila hlavně v motorsportu, nyní se ovšem vrací na silnice s opravdu zajímavým vozem. Dostal jméno Bohema a je to dvumístná šílenost, která má blíže okruhovým speciálům než dnes už poněkud velkým supersportům. Kompletní auto totiž i s provozními náplněmi váží jen 982 kg.

Praga Bohema

Praga Bohema má celokarbonový monokok, ke kterému jsou připevněny části podvozku a karoserie, která nemá snad jediný přebytečný prvek. Už od pohledu je zřejmé, že je tvar vozu podřízen především funkci a aerodynamickému přítlaku. Přesto mu chybí masivní zadní křídlo, podstatnou část z 900 kg přítlaku v rychlosti 250 km/h totiž generuje podlaha vozu. Ačkoli design vozu se zdá být hodně extrémní a účelový, vůz stále plní veškeré požadavky na bezpečnost chodců a dalších účastníků silničního provozu. Umíme si představit, že kdyby měli inženýři naprosto volné ruce, byl by design ještě radikálnější. Že by to byl prostor pro nějakou limitovanou série čistě okruhové verze bez homologace pro běžné silnice?

O pohon se stará upravený dvěma turbodmychadly přeplňovaný šestiválec o objemu 3,8 litru z Nissanu GT-R, který má parametry 700 koní a 725 Nm. O naladění motoru se postarala britská společnost Litchfield, která je známá úpravami Nissanů GT-R s výkony přes 1000 koní. Sílu motoru přenáší na zadní kola robotizovaná polosamočinná převodovka Hewland se sekvenčním řazením. Jediný dynamický parametr, který Praga uvádí, je maximální rychlost 305 km/h.

Praga Bohema

Praga tvrdí, že i když je konstrukce hodně blízko závodním autům, vůz má akceptovatelnou hladinu akustického komfortu a vibrací, takže lze cestovat na delší vzdálenosti a udržovat v kokpitu konverzaci bez nutnosti používat intercom. Nádrž o objemu 74 litrů by měla stačit na rozumný dojezd. Zajímavé je, že vůz má neodpruženou hmotnost jen 180 kg a nebylo potřeba vyvíjet složité adaptivní systémy podvozku, aktivní stabilizátory a další komplikované systémy.

Konstrukčně je tak Praga Bohema poměrně jednoduchý vůz, což by se mohlo kladně projevit i na provozní spolehlivosti a náročnosti servisu. Vpředu jsou odlehčená 18“ kola, vzadu 19“ a za příplatek lze mít 18“ kola a slicky ve specifikace pro závodní vozy GT3. Bohema využívá karbon-keramické brzdy, kotouče mají průměr 380 mm a šestipístkové třmeny. Praga v maximální možné míře využívá práce a dílů českých a slovenských výrobců, ale některé komponenty a systémy jsou dodávané ze zahraničí.

Praga Bohema

Zajímavé je, že na vývoji a finálním ladění se podílí například Romain Grosjean, bývalý pilot F1 v současnosti závodící v zámořské sérii IndyCar, a Josef Král, který v minulosti závodil v GP2 a testoval F1.

Cena nového českého hypersportu se pohybuje okolo 38 milionů korun včetně daně, ale odvíjí se od konečně specifikace vozu. V příštím roce Praga vyrobí jen zhruba 10 aut, v následujícím roce má produkce dosáhnout 20 vozů. Celkem bude vyrobeno jen 89 vozů, jako připomínka 89. výročí od vítězství vozu Praga v závodě 1000 mil Československých. Ruční montáž bude ve svých dílnách provádět tým bývalého soutěžáka Romana Kresty, ve kterých jsou připravovány například soutěžní speciály, ale také ostatní modely značky Praga, třeba závodní Praga R1.

Praga Bohema

Docela se těšíme, jestli Praga vezme Bohemu na Severní smyčku Nürbirgringu. Tam v kategorii aut s homologací do běžného provozu nedávno zajel nejrychlejší čas Mercedes-AMG One, ale s ohledem na hmotnost je to ve srovnání s Pragou Bohema zápasník sumo… Držíme „Pragovce“ palce!

Fotogalerie

Hodnocení článku

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 12:18 středa 29. března 2023. Anketa je uzavřena.

  • 20
  • 10
  • 5
  • 4
  • 4
  • 3