Porsche 911 GT3 RS: Závodní auto pro normální silnice

Ne, tohle není jen ukřičená 911 s křídlem. Nová 911 GT3 RS je vlastně závodní auto, které zřejmě omylem dostalo také registrační značky a smí do provozu.

Nové Porsche 911 GT3 RS je vždy výjimečná událost a nová generace zase posouvá hranici možného o kus dál. Teď už se vlastně jedná o závodní auto „na značkách“, neboť 911 GT3 RS má mnohem blíže k závodní 911 GT3 R než k obyčejné 911.

Přední část auta je úplně nová a chladič byl umístěn doprostřed po vzoru závodních vozů. Výstup horkého vzduchu je tak veden skrze přední kapotu. Díky tomu je po stranách předního nárazníku více místa pro vstup vzduchu k aktivním aerodynamickým elementům. Jeden centrální chladič je také o 7 kg lehčí než tři menší u předchůdce. Negativum je, že 911 GT3 RS nemá vpředu zavazadlový prostor.

Ohledně chlazení má Porsche velmi zajímavý detail: horký vzduch je odváděn klapkami ve tvaru bumerangu na stranu a jeho nasátí za auto a k motoru brání ještě malé ploutvičky na střeše. Není to prý žádná zhýralost designerů, ale nezbytný prvek, protože kdyby horký vzduch proudil přes auto dozadu, motor by měl o 20 koní nižší výkon.

Porsche 911 GT3 RS

Když už jsme u výkonu, vzadu je stále atmosférický plochý šestiválec o objemu 4,0 litru. Dostal nové vačky s upraveným profilem, sání je odvozeno ze závodního auta. Výsledkem je výkon 525 koní, Porsche ale zatím neuvádí detailnější parametry. 911 GT3 RS má nicméně dvouspojkovou převodovku PDK, která má ve srovnání s 911 GT3 zkrácené převody, takže nejvyšší rychlosti „jen“ 296 km/h dosahuje na „sedmičku“. Z 0 na 100 km/h akceleruje za 3,2 sekundy.

Porsche 911 GT3 RS

Už i na 911 GT3 RS se dostala aktivní aerodynamika, zajímavostí jsou klapky vpředu a rovněž aktivní zadní křídlo nastavující svůj úhel podle potřeby. Přední i zadní elementy pracují kontinuálně a společně, aby byl dosažen poměr přítlaku vpředu a vzadu 30:70. Zajímavé je, že 911 GT3 RS poprvé nemá přední spoiler, ale splitter, který rozděluje proud vzduchu pod auto a k již zmíněným aktivním klapkám. Zadní křídlo má i funkci aerodynamické brzdy. Celkem auto při 200 km/h generuje přítlak 409 kg, v rychlosti 285 km/h, které dosahuje na rovince Döttinger Höhe na Severní smyčce Nürburgringu, je přítlak masivních 860 kg.

Vůbec poprvé má 911 GT3 RS také systém DRS, kdy lze na rovince stisknutím tlačítka zadní křídlo otevřít a tím snížit čelní odpor vzduchu a zvýšit rychlost. Aerodynamicky byly dokonce optimalizovány komponenty zavěšení kol a řízení (ramena mají profil kapky kvůli lepšímu obtékání), což jen samo o sobě vpředu generuje přítlak 40 kg. Ukazuje to, jak pečlivě Porsche k vývoji aerodynamiky nové 911 GT3 RS přistupovalo. A to jsme nezmínili vstupu vzduchu vzadu, které neslouží k přívodu vzduchu k motoru, ale usměrňují proudění vzduchu a dále vylepšují aerodynamické vlastnosti.

Asi je každému jasné, že tohle auto je určené především na okruhy, protože nikde jinde všechny tyhle technické detaily nevyniknou. I tam bude asi nejlépe fungovat systém nastavování podvozku přímo z interiéru za jízdy. Vůbec poprvé si můžete charakteristiku podvozku nastavovat ovladačem, který v několika krocích samostatně upraví stlačení a roztažení tlumičů vpředu i vzadu. Zajímavost: prý je to důsledek hádek testovacích jezdců a inženýrů Porsche ohledně nastavení optimální charakteristicky sériového podvozku. Takhle si každý může vybrat to, co mu vyhovuje nejvíce.

V základu má auto klasické litinové brzdy, vpředu jsou kotouče o průměru 408 mm a šestipístkové třmeny, vzadu mají kotoueč průměr 380 mm a čtyřpístkové třmeny. Keramické brzdy PCCB jsou v příplatcích a rozměry kotoučů narostou na 410 a 390 mm. I přes okruhovou povahu auta má 911 GT3 RS silniční homologované pneumatiky vpředu o rozměru 275/35 R 20, vzadu 335/30 R 21. Kola jsou uchycena centrální maticí. Pohotovostní hmotnost vozu je 1450 kg a na konstrukci karoserie i třeba skořepinových sedaček byl ve velké míře použit uhlíkovými vlákny vyztužený plast.

Porsche 911 GT3 RS

Komu by standardní 911 GT3 RS nestačila, může bez příplatku zvolit paket Clubsport, který obsahuje ocelový bezpečnostní rám, příruční hasící přístroj a šestibodové pásy pro řidiče. V příplatcích najdete paket Weissach, který znamená přední kapotu, střechu, části zrcátek a zadního křídla v pohledovém karbonu, přední i zadní stabilizátory z uhlíkových vláken, stejně tak jsou z kompozitu vyrobeny některé díly podvozku. Bezpečnostní rám je v tomto případě rovněž karbonový a je o šest kilogramů lehčí, dalších osm kilogramů ušetří hořčíková kovaná kola. Jiná jsou i páčky dvouspojkové převodovky.

Porsche si v Německu za celou tuhle legraci řekne 229 517 eur, což při současném kurzu dělá zhruba 5,7 milionu korun.

Fotogalerie

Hodnocení článku

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 12:00 středa 21. prosince 2022. Anketa je uzavřena.

  • 11
  • 10
  • 8
  • 2
  • 2
  • 2