Na nové Porsche 911 GT3 čekáme už docela dlouho. Určitě jste viděli špionážní fotky a videa, Porsche dokonce pozvalo vybrané novináře k prvnímu seznámení s novou generací téhle okruhové rakety. Oficiální odhalení je tak vlastně už jen formalita, protože důležité informace unikaly postupně ven. Můžeme si každopádně oddechnout, že i nová generace Porsche 911 GT3 má atmosférický plochý šestiválec, konkrétně jde o motor o objemu 4,0 litru vycházející z toho v závodní 911 GT3 R. Nový agregát se také bez zásadních změn dostane do závodního provedení 911 GT3 Cup.
Výkon vzrostl na 510 koní, což je možná překvapivá zpráva ve světle přísnějších emisních limitů. Omezovač zasáhne v 9000 min-1 a na otáčkoměru je konec až u číslovky 10. S odlehčeným titanovým výfukem tohle bude určitě parádně znějící auto, jak už je ostatně u všech silničních 911 GT3 zvykem. Čísla jako nejvyšší rychlost 320 km/h a zrychlení 0–100 km/h za 3,4 s nejsou příliš vypovídající o dynamických schopnostech. O těch více řekne čas potřebný k objetí jednoho kola na legendární Nordschleife. Vůbec poprvé v historii modelu 911 se povedlo nové GT3 dostat s časem pod sedm minut, přesně na 6:59,927 na celé 20,8 km dlouhé trati. Podle starých měřítek, kdy časy byly měřeny na 20,6 km dlouhé trati, je čas na kolo 6:55,2. Novinka je tak o plných 17 sekund rychlejší než předchozí generace!
Tenhle čas ukazuje na několik věcí: předně na skvěle naladěný podvozek a aerodynamiku a také na obrovský posun v technologii pneumatik. No a samozřejmě nesmíme zapomenout na továrního pilota Larse Kerna. Vlastně by nás docela zajímalo, jak se s těmi obřími a těžkými ehm... cojones... do těch skořepinových sedaček vejde.
Ačkoli je nová 911 GT3 větší a širší než předchůdce, váží skoro stejných 1418 kg (verze s PDK 1435 kg). Ano, nová 911 GT3 bude už od začátku k mání s klasickým manuálem, i když okruhoví střelci asi zvolí sedmistupňovou dvouspojkovou převodovku PDK, s níž bude určitě auto rychlejší a konsistentnější. Mimochodem, starší typ převodovky byl zvolen záměrně – je lehčí než nová osmistupňová, a přitom naprosto vyhovující.
Přední náprava vychází z té s dvojitými lichoběžníkovými rameny, která byla vyvinuta pro závodní 911 RSR, auto, které vyhrálo 24 hodin v Le Mans. Vede jiných výhod například dovoluje použití většího odklonu kol a ulevuje tlumičům od příčného zatížení, takže 911 GT3 nabízí neskutečnou agilitu v nájezdu do zatáček. Ponechává si rovněž natáčení kol zadní nápravy.
Nová 911 GT3 má samozřejmě plno odlehčujících prvků, takže v ní nenajdete zadní sedačky, místo kterých je bezpečnostní rám. Přední kapota je z uhlíkovými vlákny vyztuženého plastu, skla jsou tenčí a odlehčená, o lehčím výfuku už řeč byla. Lehčí jsou také karbon-keramické brzdy a kovaná kola s centrální maticí. Toho masivního zadního křídla, difuzoru a aerodynamických prvků vpředu už jste si jistě všimli, bez nich by to u 911 GT3 nešlo. Vychází ze závodní 911 RSR a jediné, co muselo Porsche udělat, bylo uzpůsobit auto pro běžný silniční provoz. V základním nastavení aerodynamika generuje o 50 procent větší přítlak než minulá generace 911 GT3, a pokud nastavíte zadní křídlo do nejagresivnější polohy, pak při 200 km/h přítlak vzroste o 150 procent. Podle lidí z automobilky ještě žádné produkční Porsche určené na silnici nemělo tak blízko k závodnímu vozu, a když se na novou 911 GT3 podíváte, musíte jim dát za pravdu.
Základní cena v Německu vychází v přepočtu na necelé čtyři miliony korun i s daní, u nás bude 911 GT3 tradičně dražší. Můžete připlácet i za prvky z programu Porsche Exclusive Manufaktur, jako je třeba nelakovaná celokarbonová střecha. První vozy by měly k zákazníkům dorazit už v květnu, takže je jasné, že vybraní věrní zákazníci byli osloveni s předstihem, aby si svá auta mohli naspecifikovat.