Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa

  • Zprávy
  • Celebrity
  • Jen pro muže
  • Sport
  • Video
  • Speed
  • Antiyoutuber
  • jít naiDNES.cz

    Ikonické válečné barvy z velkých soutěží pro Porsche 911 Dakar

    Porsche 911 Dakar | foto: Porsche

    Porsche na konci roku vzbudilo pozdvižení, když před koncem roku ukázalo terénní 911 Dakar v legendárních barvách Rothmans. Nyní přidává další tři.

    Ačkoli Porsche 911 máme povětšinou spojené se závody na okruzích, už dávno před vítězstvím v Rallye Dakar v roce 1984 ve známých barvách Rothmans se „devětsetjedenáctky“ proháněly mimo hladký asfalt. Už v 70. letech se Porsche 911 snažilo uspět v prvních ročnících náročné africké Safari rallye a tak se ve Stuttgartu rozhodli, že k polepu připomínajícímu barvy vítězného vozu z Dakaru přidají ještě další.

    Rally 1971: Páté místo polského týmu s Porsche 911

    Porsche 911 Dakar

    Tento ročník africké soutěže vedl přes savanu, pouštní křoviny a keňskou vysočinu a je považována za jednu z nejtěžších soutěží vůbec. Porsche se v. tomto roce Safari rallye účastnilo poprvé s továrním týmem. Navenek byly upravené 911 S rozpoznatelné pouze podle jednoduchých černých nálepek na kapotě, předních blatnících a dveřích.

    Polep Rally 1971 pro Porsche 911 Dakar se k tomuto designu vrací a přidává i startovní číslo 19, které patřilo nejúspěšnější 911 v tomto ročníku soutěže, ten obsadil páté místo a pilotoval jej polský matador Sobiesław Zasada navigovaný Marianem Bieńem. Tento polep pořídíte za 4165 eur.

    Rally 1974: Na scénu přichází Björn Waldegård

    Porsche 911 Dakar

    Safari rallye se vyznačovala neuvěřitelně dlouhými rychlostními zkouškami, které se jezdily za běžného provozu. V roce 1974 byla soutěž rozdělena do tří částí o délce 1450 až 2019 kilometrů, které musely posádky ujet za pouhých pět dní. Z 99 přihlášených aut jich cíl vidělo pouze 16. Švéd Björn Waldegård, který v té době už s Porsche dvakrát vyhrál Rallye Monte Carlo, dlouho s 911 Carrera 2.7 RS vedl a do třetí části startoval s náskokem 36 minut.

    Poškozené rameno zavěšení ho však stálo 72 minut a Waldegård nakonec skončil druhý. Charakteristický znak válečných barev hlavního sponzora byly modré pruhy, které lemovaly boky jinak bílého vozu. Současný polep na tento motiv navazuje, i když s užšími pruhy a rozšířený o logo Porsche v dolní části dveří. Polep Rallye 1974 přijde na 4165 eur.

    Rally 1978: Legendární závodní barvy

    Porsche 911 Dakar

    To ale od Björna Waldegårda nebylo poslední slovo. S jedním ze dvou Porsche 911 SC skupiny 4, postavených na zakázku pro tuto soutěž, to v Keni zkusil ještě jednou a rychle konkurenci ukázal, že má nakročeno k vítězství. Nakonec se však Safari rallye opět ukázala jako nevyzpytatelná: rameno, tlumič, poloosa – Waldegårdovo Porsche utrpělo příliš mnoho šrámů, v některých případech daleko od pomocných rukou.

    Rychlý Švéd se musel spokojit se čtvrtým místem, zatímco jihoafrická dvojice Vic Preston Jr. a John Lyall skončila druhá. Válečné zbarvení tehdy tvořily vlnité plochy v červené a světle a tmavě modré barvě, známé po celém světě díky aktivitám Martini Racing Teamu založeného v roce 1958. Designéři Porsche opět s respektem reinterpretovali historické zbarvení. Startovní číslo 14 na dveřích patřilo druhému Vicu Prestonovi Jr. Porsche si za polep Rally 1978 účtuje 5950 eur.

    Všechny polepy lze objednat prostřednictvím Porsche Exclusive Manufaktur. Sady Rally 1971 a Rally 1974 půjde později objednat také prostřednictvím Porsche Tequipment v Porsche centrech.

    Fotogalerie

    Ohodnoťte článek
    Hlasování skončilo

    Čtenáři hlasovali do 12:00 pondělí 15. května 2023. Anketa je uzavřena.

    • Haha
      10
    • Super
      8
    • Trapas
      8
    • Cože
      5
    • Sladký
      5
    • Tvl
      5