Peugeot chce s 9X8 příští rok bojovat o vítězství v Le Mans, postrádá zadní křídlo

Francouzská automobilka konečně ukázala, jak bude vypadat auto, s nímž se bude chtít vyhrát 24h v Le Mans. Odvaha konstruktérům Peugeotu rozhodně nechybí…

Pro Peugeot asi není žádný jiný závod tak důležitý, jako je francouzská vytrvalostní klasika – čtyřiadvacetihodinovka v Le Mans. Peugeot už ji v minulosti vyhrál v letech 1992 a 1993 s prototypem 905 postaveným podle předpisů skupiny C a v roce 2009 s prototypem LMP1, kdy s dieselem poháněným vozem  908 HDI FAP porazil v té době dominující Audi. Měl připraven i hybridní prototyp, ale finanční problémy koncernu PSA tomuto projektu vystavily stopku.

Teď je tu nový stroj postavený podle předpisů LMH, zjednodušeně hypercar, které automobilkám dávají volnost v designu tak, aby na voze mohly použít charakteristické rysy svých sériových vozů. Ty nakonec Peugeot 9X8 ani náhodou nezapře, a pokud by měl být ctěn smysl kategorie LMH, měli bychom se časem dočkat i sériového modelu.

Peugeot 9X8

Peugeot k pohonu svého vozu zvolil dvěma turbodmychadly přeplňovaný V6 o objemu 2,6 litru s úhlem rozevření válců 90°. Má výkon 650 koní a přes sedmistupňovou sekvenční převodovku pohání zadní kola. Přední kola pohání elektromotor s výkonem 268 koní napájený z baterie pracující s napětím 900 V. Pro spolupráci obou motorů jsou ovšem jasně daná pravidla.

Jednak celkový výkon přenášený na kola nesmí být vyšší než 670 koní. Elektromotor lze používat jen od rychlosti 120 km/h a ve chvíli, kdy elektromotor přidá svých 268 koní, je automaticky o tu samou hodnotu snížen výkon spalovacího motoru. A v případě, že na konci dlouhých rovinek už elektromotor vůz nepohání, je možné výkon spalovacího motoru zvýšit na 687 koní a oněch 17 koní navíc využívat na dobíjení baterie. Ta je ovšem primárně dobíjena při brzdění rekuperací z předního motor-generátoru výkonem až 268 koní.

Peugeot 9X8

Největší zajímavostí Peugeotu 9X8 je ovšem absence zadního křídla. Inženýři Peugeot Sportu pochopitelně nechtějí zacházet do podrobností, prý zkrátka dosáhli takové aerodynamické účinnosti vozu, že se i díky velkému zadnímu difuzoru bez zadního křídla zcela obejde. Uvidíme, zda jim toto přesvědčení vydrží, zatím prohlašují, že by na tomto konceptu neradi něco měnili. Vůz začíná procházet prvními testy, zatímco spalovací motor technici na brzdě trápí už od dubna. Vše by mělo být hotové včas, aby Peugeot mohl do příští sezony nasadit dva vozy do mistrovství světa vytrvalostních závodů.

Peugeot 9X8

Složení jednotlivých posádek bude vybírat z vcelku silné sestavy Paul di Resta (bývalý pilot F1 a šampion DTM z roku 2010), Loic Duval (vítěz 24h v Le Mans a šampion WEC z roku 2013), Kevin Magnussen (bývalý pilot F1), Gustavo Menezes (vítěz 24h v Le Mans a šampion WEC z roku 2016 v kategorii LMP2), James Rossiter (bývalý pilot F1) a Jean-Eric Vergne (bývalý pilot F1 a dvojnásobný šampion Formula E).

Fotogalerie

Hodnocení článku

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 23:30 čtvrtek 9. prosince 2021. Anketa je uzavřena.

  • 14
  • 8
  • 7
  • 6
  • 6
  • 5