Nové Pagani Utopia se drží osvědčeného přístupu. Elektromotory v něm nehledejte

Nástupce modelu Huayra zůstává u tradičního dvanáctiválce a dokonce se vrací k přímo řazené převodovce. Všech 99 kusů už je vyprodaných!

Žijeme v době, kdy si výrobci exkluzivních aut mohou své zákazníky vybírat. Pagani patří mezi takové automobilky a zcela nový model Utopia, který je vlastně nástupce modelu Huayra, byl představen veřejnosti až po té, co byla celá slíbená produkce 99 kusů již vyprodaná. Inu, když vám doma ráno u snídaně komorník oznámí, že přišel dopis od Pagani, jestli by Vaše Excelence náhodou nechtěla jejich nový model, tak asi těžko odmítnete.

Pagani Utopia

Vy pak už jen s automobilkou vyřešíte drobnosti jako barvu, čalounění, pár unikátních detailů a o převod financí na účet výrobce se postará váš sekretář. Automobilka jako Pagani se pak nemusí obtěžovat s tvorbou ceníků, reklamními kampaněmi „cena již od…“ a dohadováním se po telefonu s lidmi, kteří by chtěli slevu, pokud jim výrobce dodá auto bez poklic, koberečků a povinné výbavy.

Na novém Pagani je zajímavé to, že se vrací zpátky ke kořenům a vůbec se nedrží módního trendu elektrifikace všeho. Vzadu zůstal dvěma turbodmychadly přeplňovaný dvanáctiválec o objemu 6,0 litru od AMG, který nemá žádné asistenční elektromotory, pokud tedy nepočítáme klasický startér. Spojen je pak buď s naprosto klasickou přímo řazenou převodovkou, případně sedmistupňovou sekvenční převodovkou Xtrac s elektronicky ovládanou spojkou.

Pagani Utopia

Vývoj manuálu (má sedm převodových stupňů) ale nebyl nic jednoduchého. Nejvíce práce prý dalo odladění mechaniky synchronizace a aby zvládla přenést veškerý výkon. Utopia má pohon zadních kol, kterým s trakcí pomáhá elektromechanický samosvorný diferenciál. Motor má výkon 864 koní v 6000 min-1 a točivý moment 1100 Nm v rozmezí 2800 a 5900 min-1. Hodnoty zrychlení, nejvyšší rychlosti a spotřeby paliva zatím Pagani neuvádí, ale pochybujeme, že na nějakých desetinách bude klientům záležet.

Zajímavé je, že ačkoli můžeme model Utopia považovat za zcela nové auto, pokračuje v linii designu nastolené předchozími modely. Může se tak na první pohled zdát, že jde jen o facelift či nějakou speciální edici modelu Huayra. I to prý ale zákazníci chtěli, aby se automobilka příliš neodklonila od svého stylu. Vůz používá karbono-titanový monokok a pomocné rámy z lehké chrom-molybdenové oceli. Karoserie je kompozitová.

Pagani Utopia

Výhodou auta je jeho velice nízká hmotnost 1280 kg bez náplní. Když do auta nenacpete tři čtvrtě tuny těžké baterie, tak s hmotností problémy nemáte. Nízká hmotnost se samozřejmě velmi pozitivně projeví na ovladatelnosti a dynamice. Design vozu a interiéru je inspirován sportovními vozy, motocykly a architekturou 50. let minulého století a drží se zadání, že auto má být poměrně jednoduché a designově čisté. I přes absenci masivního zadního křídla má Pagani Utopia dobře promyšlenou aerodynamiku a generuje větší přítlak než Huayra. Zároveň má nižší čelní odpor vzduchu.

Zajímavý detail jsou odlehčená kola z kovaného hliníku (21“ vpředu a 22“ vzadu), která svým tvarem lépe odvádějí horký vzduch od karbon-keramických kotoučů se šestipístkovými třmeny vpředu. Nebo třeba roztomile komplikovaná zpětná zrcátka, která jsou typickou ukázkou posedlosti tvůrce designem těch nejmenších detailů.

Pagani Utopia

Kupé Pagani Utopia zřejmě nebude jediný vůz nové generace. Očekáváme příchod roadsteru, jehož produkce bude určitě rovněž striktně omezena, později možná dorazí i nějaká ostřejší verze.

Fotogalerie

Ohodnoťte článek
Komentáře