Pagani Huayra R: Klenot pro řádění na okruhu má atmosférický V12

Atmosférické dvanáctiválce ještě nevymřely. Nová kreace od Pagani posouvá laťku opravdu hodně vysoko.

Nelze říci, že by dnešní doba přála zajímavým autům. Ale pro nás, chudý plebs, který musí každé ráno vstávat do práce, nemá smysl stavět něco charakterního, protože bychom to stejně nikdy nezaplatili. Pro ty ekonomicky úspěšnější jsou tu ovšem výrobci, kteří umí vytvořit opravdu velice speciální auta a nikdo z potenciálních kupců nebude smlouvat o ceně a dožadovat se slevy, jako kdyby kupoval ojetý Passat s dieselem.

Mezi takové patří třeba italský malosériový výrobce Pagani, který nově představil další ostré provedení svého aktuálního modelu Huayra, ovšem určeného pouze na závodní okruhy. Po naprosto fascinující Zondě R tu tak máme Huayru R, která je přímý pokračovatel tradice speciálních okruhových aut.

Úmyslně neříkáme, že je to přímá konkurence nedávno představeného T.50s Gordona Murraye. Lze totiž očekávat, že ti, kteří si mohou dovolit T.50s, si zřejmě koupí i Huayru R. Pagani vyrobí pouze 30 aut, každé s cenou 2,6 milionu eur bez daně (v přepočtu přibližně 82 milionů korun s DPH).

Navíc předpokládáme, že Huayru R si zákazníci neodvezou domů, nýbrž ji nechají opečovávat přímo týmem Pagani, který bude mít na starosti pořádání okruhových akcí pro zákazníky po celém světě. Se sériovým Pagani Huayra nemá okruhová verze mnoho společného a ani v motorovém prostoru nezůstal kámen na kameni.

Pagani Huayra R

Přeplňovaná jednotka ze silniční Huayry šla ven a na její místo se nastěhoval úplně nový atmosférický dvanáctiválec o objemu 6,0 litru, který byl vyvinut ve spolupráci s německou dílnou a technologickou společností HWA A.G. (ta nadále úzce spolupracuje s Mercedesem). Cílem bylo vytvořit spolehlivý motor, který připomene charakter klasických dvanáctiválců v F1 z přelomu 80. a 90. let, a pokud si vzpomenete na Zondu R (na internetu případně najdete plno videí), určitě víte, že u Pagani umí vytvořit opravdu orgasmický zvukový doprovod.

Šestilitrový dvanáctiválec váží jen 198 kg a dává 850 koní v 8250 otáčkách za minutu. Točivý moment dosahuje 750 Nm v rozmezí 5500 a 8300 min-1. Omezovač motor zastaví na 9000 min-1. Motor je spojen s šestistupňovou sekvenční převodovkou s hmotností jen 80 kg. Hmotnost celého vozu je 1050 kg.

Pagani Huayra R

Pohonná jednotka a převodovka jsou připevněny ke karbonovému monokoku a jsou částí nosné konstrukce, stejně jako u závodních aut. Zajímavé rovněž je, že servisní interval je nastaven na dlouhých 10 000 km. Ačkoli by se technici Pagani při ladění výfukového systému jistě velice rádi odvázali, výrobce přiznává, že byl nucen motor uklidnit u hranice 110 dB, což je maximální limit FIA pro většinu závodních okruhů. I tak ale můžete očekávat, že Huayra R bude jedno z nejhlasitějších aut vůbec.

K vozu jsou dodávány závodní 19" pneumatiky Pirelli, a to buď hladké pro suchou trať, nebo speciální na mokrou. Samozřejmostí jsou karbon-keramické brzdy, nastavitelné ABS či kontrola trakce jako v závodním voze. Odlišná je i konstrukce podvozku, který byl uzpůsoben pro okruhové použití, je plně nastavitelný a má být jednodušší ho v případě menších kolizí opravit.

Pagani Huayra R

Proti silničnímu Pagani Huayra má okruhová verze také kompletně přepracovanou aerodynamiku a v rychlosti 320 km/h generuje masivní přítlak 1000 kg. Stačí se podívat na to obří zadní křídlo a difuzor. Jak už bylo řečeno, tohle Pagani nemá za cíl závodit v nějakém oficiálním šampionátu. Je to prostě jen hračka pro bohaté.

Na druhou stranu je lákavé si představovat nějaký okruhový šampionát, kde bychom vedle aut zavedených značek viděli právě i tyhle speciální vozy od Pagani, Brabhamu, Gordona Murraye a dalších. Ale třeba se dočkáme.

Fotogalerie

Hodnocení článku

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 23:30 pátek 23. července 2021. Anketa je uzavřena.

  • 26
  • 15
  • 9
  • 9
  • 8
  • 7