Pátek 24. května 2024, svátek má Jana
  • Premium

    Získejte všechny články mimořádně
    jen za 49 Kč/3 měsíce

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

  • Zprávy
  • Celebrity
  • Jen pro muže
  • Sport
  • Video
  • Speed
  • Antiyoutuber
  • jít naiDNES.cz

    „Ford GT je moje ,srdcovka‘,“ říká designer Lega Milan Reindl

    Milan Reindl | foto: Lego

    Milan Reindl má pro někoho dost možná práci snů – v Legu vymýšlí stavebnice aut a vlastně si tak v práci regulérně hraje s autíčky. Při uvedení nového modelu Fordu GT na český trh si našel na krátké povídání.

    Jak se přihodilo, že jste se stal designérem Lega? Byl jste jako dítě nadšenec do hraní si s kostičkami a pak už jste to jen přetavil ve svou práci?

    V mém případě to spíše byla velká souhra náhod a byl jsem ve správnou chvíli na správném místě. V roce 2010 jsem poslal svůj životopis do Lega a čekal. A čekal jsem dlouho, až po půl roce mi konečně zavolali, že viděli moje portfolio, že se jim líbí a že potřebují se mnou udělat pracovní pohovor. Domluvili jsme si pohovor v Praze, tehdejší ředitel Lego Technic přiletěl do Prahy, já přivezl plnou kabelu svých nejlepších modelů a asi dvě hodiny jsme si povídali o Lego Technic. Skončilo to tak, že se ve svém drahém obleku plazil po zemi a natáčel si mého chodícího koně. Říkal, že měl na nově otevřenou pozici vybraného svého favorita, ale že jsem mu značně zamíchal karty. Udělal jsem dojem, ale řekl mi, ať s ničím nepočítám, dokud mi nedá vědět. Za tři dny mi ovšem volal, že mezi tím, jak on dělal pohovory po Evropě, někdo uvnitř Lega rozhodl místo obsadit interně. Řekl jsem si, že mu zkusím každé tři čtyři měsíce poslat e-mail, zeptat se, jak se má, a poslat mu své nejnovější práce a modely. A přesně za rok jsem měl z Dánska další telefonát, na druhé straně byl tehdejší nový ředitel Lego Technic a říkal, že po něm zbyla volná židle designera a pral se, jestli mám stále zájem. Na pohovor už jsem musel těsně před Vánoci 2011 letět do Dánska, plácli jsme si a od Velikonoc 2012 pracuji jako designér stavebnic Lego Technic.

    Z které strany většinou vychází ta prvotní myšlenka na spolupráci – osloví automobilka vás, že by chtěla ke svému autu model Lego Technic anebo oslovujete vy automobilku s tím, že tohle auto by si zasloužilo mít svůj model?

    Obě tyto varianty se dějí. Občas mi oslovíme automobilku, občas automobilka osloví nás a pak se obě strany domlouvají na tom, jaký to bude typ auta, v jaké velikosti a pro jaké oddělení bude vytvářen. V průběhu vývoje neustále probíhá výměna informací my jim ukazujeme nejnovější výsledky naší práce na modelu a automobilka nám dává zpětnou vazbu a návrhy na změny a úpravy. Jednou na poslední chvíli změnili barevné schéma celého reálného auta a my to museli podle toho předělat. Naším úkolem je dodat model, který zvládnou postavit děti v daném věku, pro který je určený, aniž by se nějak rozpadala a splňoval veškeré nároky na hru a bezpečnost. A musíme se také co nejvíce přiblížit reálné předloze. Tím, že je model vytvářen z koste, které jsou předem určené, nelze vytvořit dokonalý model. Vše je stavěno z malých dílů a je třeba brát v potaz, že tam vždy budou malé kompromisy a model nikdy nebude 100% věrný velkému originálu.

    Milan Reindl

    Od jakého počtu kostiček se dá říci, že model je už na velice slušné úrovni a odpovídá originálu?

    Záleží na tom, pro jak velké děti je stavebnice určena. Čím menší děti, tím větší díly. Pokud se budeme bavit o Legu Technic, od nějakých 500-600 dílů jsme schopni mít funkční řízení, pohybující se písty v motoru a když jdeme k 800 nebo 1000 dílů a více, daří se nám použít i další funkce jako je zavěšení kol s odpružením, a u auta, které má 3500 dílů, je například poměrně věrně ztvárněná funkční osmistupňová převodovka.

    Jak moc hluboko vás automobilky pustí k výkresové dokumentaci a podobným věcem?

    Obě dvě strany si musí bezmezně důvěřovat. Oni ví vše o nás a my víme téměř všechno o nich. Kolikrát se dostaneme i k těm nejmenším detailům, které pro stavbu modelu ani nepotřebujeme, kdy nám automobilka pošle 2 GB dat v CADu a my toho potřebujeme asi tak polovinu. Většinou se ovšem dostaneme i k těm nejmenším konstrukčním detailům.

    Kdo rozhoduje o tom, v jakém měřítku auto bude a z kolika dílů bude postavené?

    Je důležité cílovým zákazníkům – což jsou primárně stále děti, ale čím dál více přibývá i dospělých – nabídnout něco, kde si každý najde to své. Pro někoho, kdo má rád stavební stroje a je mu 7 let, by tam měl být model, který zvládne v daném věku postavit. Stejně tak by si tam svůj model měl najít tatínek, který zbožňuje obrovské buldozery. Je důležité, aby paleta nabízených modelů byla co nejširší a nepestřejší.

    Když za vám přijde například Ford, chce postavit model Ford GT a chce doporučit i měřítko a počet dílků, aby auto bylo zajímavé a auto vypadalo věrně…

    Většinou je potřeba auto postavit v několika měřítkách a vyzkoušet, co by mohlo fungovat. Konkrétně Ford GT začal návrhem, který byl mnohem menší, avšak to auto je tak konstrukčně složité, že se to nedalo tak malé udělat. Věděli jsme, že pokud budeme chtít model realizovat, bude potřeba jít do větší velikosti.

    Milan Reindl

    Jaký je poměr běžných standardizovaných kostiček a těch vyrobených přímo pro daný model?

    V případě Fordu GT je 99 % dílů standardních, jaké máme běžně v sortimentu, pouze jsou přebarvené na tmavě modrou. Specificky pro tento model byly vyvíjeny dva typy blatníků a hnací hřídel pohonu zadních kol, protože do té doby jsme nebyli schopni udělat nezávislé zavěšení zadních kol s pohonem v tak malém měřítku. Ale jinak se dá říci, že podobně jako automobilky využívají jednu platformu pro více modelů, děláme něco podobného a využíváme dílů, které už máme k dispozici. Máme systém konektorů propojující základní díly, které tvoří kostru automobilu a pak už to jen obalujeme panely karoserie, a i ty jsou z 90 % z běžně dostupného sortimentu.

    Jak vlastně probíhá návrh konstrukce modelu?

    Začínáte úplně od nuly a většinou tím, co je pro daný model specifické. A pokud například u nového Fordu GT vím, že bude v měřítku 1:12, musím nejdříve najít správná kola, která se k tomu měřítku hodí, protože výběr zase tak velký není. Podle kol udělám hrubý nákres, kde stanovím, jaký bude rozchod a rozvor kol, a od toho se odpíchnu. Vím, že potřebuji vidlicový šestiválec a vím, že existují dva způsoby, jak motor postavit. Buď použiji naše standardní klasické válce s písty anebo postavím zmenšeninu motoru, kterou dáváme do menších aut, a pak se to pokouším do šasi nacpat. Je to taková skládačka, která má 1500 proměnných a nekonečné množství řešení, a za několik měsíců se musíte dobrat k něčemu, co bude vypadat jako Ford GT a bude s originálním autem i funkčně souviset.

    Kolik to zabere času, než se dostanete k finálnímu řešení?

    Naštěstí finální termín stanovují naši nadřízení pracovníci a my víme, že s ním nemůžeme hnout. (smích) Mně se například nikdy nestalo, že bych chtěl něco měnit na modelu a pracoval jsem na něm ještě den před jeho schvalováním. Až u Fordu GT. Pořád jsem byl s něčím nespokojený a snažil jsem se model vylepšovat. Až ten poslední den jsem si řekl: „Tak, tohle už můžu ukázat všem těm lidem, kteří to budou schvalovat, a nemusím se za to stydět.“

    Reálný Ford GT existuje v mnoha různých barevných kombinacích, které odkazují na ikonická zbarvení závodních vozů. Budou pro model dostupné také?

    Nevím o tom, že by se něco takového chystalo. Kombinace tmavě modré barvy a bílých pruhů bylo do začátku přání Fordu a my jsme tomu snažili trochu vyhnout, protože v tmavě modré barvě jsme neměli dostatek dílů. Zkoušeli jsme jiná barevná schémata, která odkazovala na různé edice Fordu GT, ale nakonec jsme souhlasili, že uděláme jejich vytoužený z tmavě modrý s bílými pruhy. Díky tomu model mezi ostatními dost vyčnívá a myslím, že nikdy nebylo na žádném jiném modelu použito tolik tmavě modrých dílů. (smích)

    Milan Reindl

    Existují i auta z kostiček Lega v měřítku 1:1, například Bugatti Chiron. Je vůbec reálné, aby si člověk takový model pořídil a skládal ho sám doma? Dá se takové auto pořídit jako stavebnice?

    Ne, nedá. Tyto projekty vyvíjí tým v Kladně, je tam několik lidí, kteří takovou věc neustále vyvíjí a pracují na ní dlouhé měsíce. V roce 2018 představená replika Bugatti Chiron v měřítku 1:1 a byla poháněna stovkami běžných Lego motorků a ve skutečnosti to auto opravdu jelo. To je něco, nad čím absolutně zůstává rozum stát. V tomto rozhodně platí rčení „zlaté české ručičky“, protože bez spousty geniálních nápadů by nebylo možné to vůbec dát dohromady. Už jen to, že auto museli postavit správně na první pokus, protože nebylo dost času na to, aby ho předělávali a stavěli ho podruhé. Z toho důvodu ten model má jakousi kůži, která se může napínat a smršťovat, aby se dali segmenty karoserie auta posouvat. To je naprosto geniální. Umím si představit model například kola auta v měřítku 1:1, ale celého auta ne. Otázka je, kde bychom to skladovali, jak to převést k zákazníkovi, nejspíš by vám to přivezl domů kamion. Vůbec si neumím představit výrobu a logistiku takového modelu.

    Umíte odhadnout cenu takového prototypu, jako bylo Bugetti Chiron?

    To jde dost těžko. Už když si uvědomíte, kolik statisíců kostek je použito a že Bugatti tehdy modelu věnovalo skutečná kola a zjistíte si na internetu, kolik stojí jedna pneumatika, dostáváme se do astronomických částek. A to v tom nejsou hodiny a hodiny práce celého týmu lidí.

    Který z modelů byl pro vás, co by designéra, nejkomplikovanější?

    Myslím, že každý model má svá úskalí a výzvy. Ať už je to model pro sedmileté dítě se 150 dílky nebo model určený spíše pro dospělé, vždy tam jsou tak výzvy, které musíte překonat a když to nezvládáte sám, máte kolem sebe tým úžasných kolegů, kde někteří v daném oddělení pracují více než 35 let a za těmi můžete přijít a požádat je o radu.

    Dá se najít nějaký evergreen mezi kostičkami lega, něco, co už je v sortimentu opravdu dlouho?

    Stavebnice Lego Technic drží pohromadě díky takovým černým konektorům a ty jsou vyráběny někdy od 80. let. Je to historicky nevíce vyráběný díl a každý rok nejvíce používaný díl, protože je nedílnou součástí platformy a je to něco jako lepidlo pro modeláře stavějící plastové modely.

    Je možné k modelům Lego Technic dokoupit jakési náhradní díly v případě, že mi třeba model nešťastně upadne a některé dílky se ztratí nebo poškodí?

    Stačí si na stránkách lego.com vyhledat daný model a vyhledat daný díl, který byl poškozen nebo se ztratil. A když vám model spadne, od toho je to stavebnice, abyste jej znovu postavil. (smích) Nedělám to jinak, když mi nějaký model shodí děti.

    Ford GT

    Jaké auto je váš favorit mezi modely Lego Technic?

    Ford GT je pro mě naprostá „srdcovka“! S ním jsem si splnil svůj dlouholetý sen.

    Máte ještě nějaký další sen, který byste si splnil?

    Ford Mustang jsem si škrtl loni, ale stále bych moc rád udělal něco typicky českého, chtěl bych zhmotnit nějaké české vozidlo. Například Škoda 130 RS by se hodila, ale v Lego Technic děláme převážně soudobou techniku, tak třeba nová Škoda Fabia RS Rally2. Rád bych nějakým takovým modelem složil poctu zemi, z níž pocházím.

    Fotogalerie

    Ohodnoťte článek
    Hlasování skončilo

    Čtenáři hlasovali do 12:00 pondělí 17. července 2023. Anketa je uzavřena.

    • Super
      10
    • Tvl
      10
    • Haha
      8
    • Sladký
      7
    • Cože
      3
    • Trapas
      3