Aerodynamická kouzla Mercedesu lámou rekordy. Uvidíme tohle auto na silnici?

Aerodynamická studie EQXX má být velmi úsporná a na jedno nabití má ujet 1000 km.

Ačkoli Mercedes elektromobilitu zahajuje spíše drahými luxusními vozy, u kterých se na spotřebu energie zase tolik nekouká, novinka v podobě experimentálního prototypu Vision EQXX naznačuje, že i mezi elektrickými auty je ještě prostor pro další zlepšování parametrů s ohledem na spotřebu elektrické energie a celkovou efektivitu auta.

Na první pohled tenhle Mercedes připomíná aerodynamické koncepty od Volkswagenu, Hondy a další experimentální auta sloužící k překonávání rekordů ve spotřebě paliva. Některá z nich se dostala i do malosériové výroby.

Mercedes-Benz Vision EQXX

Jedním z největších soupeřů efektivity je aerodynamický odpor, který ve vyšších rychlostech stojí za vysokým nárůstem spotřeby energie. Proto byla karoserie studie Vision EQXX navržena maximálně aerodynamická a výsledná hodnota součinitele čelního odporu vzduchu 0,17 je opravdu moc pěkná hodnota na hranici technologicky možného, pokud má auto splňovat i požadavky na přepravní kapacitu, bezpečnost a kompatibilitu s běžným provozem.

Čtyřdveřový vůz s rozvorem 2,8 metru má hmotnost poměrně nízkých 1750 kg, což je opravdu málo vzhledem k docela velkému akumulátoru s využitelnou kapacitou necelých 100 kWh. Baterie je nové konstrukce a využívá 900V architekturu, která dovoluje vyšší energetickou hustotu, rychlejší dobíjení a účinnější rekuperaci. Ve srovnání s modelem EQS má 100kWh akumulátor poloviční rozměry a o třetinu nižší hmotnost. Celková hmotnost akumulátoru včetně příslušenství je ovšem i tak značných 495 kg.

Mercedes-Benz Vision EQXX

Nezbytný krok bylo rovněž snížení ztrát v hnacím řetězci a podle Mercedesu se podařilo dosáhnout 95% účinnosti přenosu elektrické energie z baterie přes elektromotor o výkonu 204 koní na kola. U současných elektromobilů je běžná hodnota mezi 70 a 85 %.

Dalšími detaily jsou například integrované střešní solární panely pro aspoň částečné dobíjení za jízdy (údajně mají denně dodat energii na ujetí asi 25 km) a pomohou určitě i pneumatiky se sníženým valivým odporem. Kombinovaná spotřeba elektrické energie má být pod 10 kWh na 100 km, což je opravdu málo a energeticky to odpovídá spotřebě asi 1,12 l/100 km.

Mercedes-Benz Vision EQXX

Aby Mercedes dosáhl co možná nejnižší hmotnosti, nebál se experimentovat ani s materiály (ostatně, bez baterií by auto vážilo jen asi 1250 kg). Na karoserii jsou použity kompozity z uhlíkových vláken a hliník, hliníkové jsou třeba i brzdové kotouče, což je vskutku zajímavé. Ale u tohoto auta se stejně bude brzdit především účinnou rekuperací a kotouče jsou vlastně jen pro nouzové situace. Nově navržené brzdové destičky mají snížit prašnost o 90 %. 

Mercedes-Benz Vision EQXX

Prozatím není jisté, jestli zůstane jen u studie a experimentálního prototypu (auto skutečně jezdí a funguje), nebo se Mercedes odhodlá i k prodeji, v alespoň nějaké omezené sérii. Podle snímků se zdá, že je vůz připraven k běžnému používání, tak se nechme překvapit.

Fotogalerie

Hodnocení článku

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 15:54 pátek 6. května 2022. Anketa je uzavřena.

  • 7
  • 7
  • 3
  • 2
  • 2
  • 2