Pátek 19. dubna 2024, svátek má Rostislav

  • Zprávy
  • Celebrity
  • Jen pro muže
  • Sport
  • Video
  • Speed
  • Antiyoutuber
  • jít naiDNES.cz

    Konečně! Mercedes dokončil vývoj AMG One a to nabídne dechberoucí svezení

    Mercedes-AMG One | foto: Mercedes

    Produkční verze „silniční F1“ má více než 1000 koní a umí jet přes 350 km/h.

    Mercedes chystá světovou premiéru „sériové“ verze ultimativního supersportu AMG One, který má lidem ochotným zaplatit skoro 70 milionů korun přiblížit zážitky pilotů F1. Už se o tomhle projektu mluvilo hodně a nejvíce se řešilo, jestli opravdu dostane motor převzatý z monopostu, který Mercedesu pomohl k posledním osmi titulům v Poháru konstruktérů.

    Původně měl být vůz uveden na trh už v roce 2019, ale právě vývoj pohonné jednotky s ohledem na to, aby mohla být provozována na běžné silnici, nabral velké zpoždění. Zajímavé je, že navzdory spekulacím Mercedes opravdu zůstal u jednotky odvozené přímo ze svého slavného motoru pro F1. Jedná se tedy o silně podčtvercový šestiválec o objemu 1,6 litru (vrtání 80,0 mm a zdvih 53,03 mm) přeplňovaný turbodmychadlem, kterému v Mercedesu-AMG One pomáhají celkem čtyři elektromotory.

    Mercedes-AMG One

    Jeden elektromotor je součástí turbodmychadla a vedle sbírání energie od turbodmychadla umí dmychadlo také rychle roztočit až na 100 000 min-1, než funkci převezme proud výfukových plynů. Samotné turbodmychadlo umí dodávat vzduch pod tlakem až 3,5 baru. Další elektromotor je napojen přímo na klikovou hřídel a zbylé dva se starají o pohon přední nápravy.

    Spalovací motor byl ale upraven pro použití v silničním autě a aby plnil veškeré emisní normy. Disponuje přímým i nepřímým vstřikováním paliva a zvládá fungovat na běžný komerční benzín s oktanovým číslem minimálně 98, který natankujete u veřejné čerpací stanice. Vačkové hřídele jsou poháněny ozubeným soukolím a klasické ventilové pružiny byly nahrazeny hydraulikou, aby ve vysokých otáčkách stihla ventily zavírat. Maximum je ale omezeno na 11 000 min-1 kvůli životnosti pohonné jednotky a říká se, že motor by měl jít po ujetí 50 000 km na kompletní generálku. Jen pro zajímavost, motory F1 smí dosahovat 15 000 min-1, ale zřídka vidíte závodníky překračovat hranici 12 000 min-1.

    Mercedes-AMG One

    Spalovací motor dosahuje výkonu 574 koní v 9000 min-1, ale elektromotor na klikové hřídeli umí přidat dalších 163 koní a přední elektromotory (schopné točit až 50 000 min-1) dodávají společně 326 koní. Výkon elektromotoru turbodmychadla je 122 koní. Elektřina je ukládána do 800V akumulátoru o kapacitě 8,4 kWh, který by měl vystačit na 18 km jízdy v čistě elektrickém režimu. Celkem je auto schopné v optimální konfiguraci poslat na silnici výkon až 1063 koní. Hodnotu nejvyššího točivého momentu Mercedes neuvádí, ale v tomhle benzín-elektrickém slučování výkonu je stejně komplikované přesnou hodnotu určit.

    Mercedes-AMG One

    Parametry pohonu stačí k tomu, aby v nejostřejším nastavení Mercedes-AMG One zrychlil z 0 na 100 km/h za 2,9 sekundy, na 200 km/h za 7,0 sekundy a na 300 km/h za 15,6 sekundy. Nejvyšší rychlost činí 352 km/h, tedy blízko monopostům F1 v konfiguraci pro okruhy s nízkým přítlakem, což je třeba Monza nebo Baku.

    Převodovka je zcela nová a Mercedes vyvinul sedmistupňovou sekvenční skříň s integrovaným samosvorným diferenciálem. Součástí převodovky je i elektrohydraulicky ovládaná čtyřlamelová karbonová spojka. Asi není žádné překvapení, že AMG One používá celokarbonový monokok a že karoserie je vybavena poměrně důmyslným systémem aktivní aerodynamiky včetně aktivního zadního křídla a klapek nad předními blatníky. Řidič si totiž nakonfiguruje, jestli požaduje maximální přítlak nebo naopak minimální odpor vzduchu.

    Vůz prý už od rychlosti 50 km/h generuje citelný přítlak, který samozřejmě s rychlostí roste. Avšak maximální dosažitelnou hodnotu přítlaku výrobce neuvádí. Jen připomíná, že zadní křídlo je vybaveno obdobou systému DRS, který sníží přítlak vzadu o 20 %, ale zároveň sníží odpor a pomůže vozu dříve dosáhnout maximální rychlosti.

    Mercedes-AMG One

    Podvozek typu push-rod je elektronicky nastavitelný a může měnit svou výšku v závislosti na jízdním režimu. Okruhový režim Race Plus sníží auto o 37 mm vpředu a 30 mm vzadu a podvozek přitvrdí, režim Strat 2 dále podvozek přitvrdí a přidá ještě ostřejší nastavení pohonné jednotky připomínající kvalifikační režim v F1, kdy je maximálně využito nabití akumulátoru pro jedno nebo dvě rychlá kola. Nechybí ovšem ani cestovní režim na běžnou silnici a případně si může řidič jednotlivé vlastnosti podrobně nastavit. 

    Interiér se nese v minimalistickém duchu a na rozdíl od monopostu F1 jsou v něm dvě sedačky v klasické konfiguraci vedle sebe. Sedadla jsou napevno, řidič si jen může nastavit ve dvou krocích sklon opěradla a může hýbat volantem a případně pedály. Zajímavostí je kamera místo zpětného zrcátka.

    Mercedes-AMG One

    Z technických věcí se ještě sluší připomenout, že Mercedes AMG-One jezdí na 19“ kolech vpředu a 20“ kolech vzadu s pneumatikami 285/35 ZR 19 a 335/30 ZR 20. Ačkoli v F1 používají týmy jednotné pneumatiky Pirelli, tak Mercedes pro AMG One využil služeb Michelinu, který dodal speciální, přesně pro tento model navržené pneumatiky Michelin Pilot Sport Cup 2R M01. Brzdy jsou samozřejmě karbon-keramické, vpředu mají kotouče průměr 398 mm a šestipístkové třmeny, vzadu 380 mm a čtyřpístkové třmeny. Hmotnost vozu je poměrně významných 1695 kg, ale auto má klimatizaci, infotainment, airbagy a elektrická okna.

    Jediné, co chybí, je nějaký slušný zavazadlový prostor. Ale když si můžete dovolit tohle auto, pravděpodobně máte i někoho, kdo se vám stará o transport zavazadel. Mercedes by měl vyrobit 275 kusů tohoto exkluzivního vozu a údajně už jsou všechny prodané.

    Fotogalerie

    Ohodnoťte článek
    Hlasování skončilo

    Čtenáři hlasovali do 12:00 pondělí 10. října 2022. Anketa je uzavřena.

    • Tvl
      13
    • Super
      9
    • Haha
      5
    • Cože
      5
    • Trapas
      5
    • Sladký
      4