McLaren Artura otevírá novou éru. Přišel o dva válce a dostal baterku

Poprvé od McLarenu MP4-12C britský malosériový výrobce supersportů představuje zcela nový model. Dostal jméno Artura a od předchůdců se liší v mnoha ohledech, jen designem příliš ne.

Nový model si zachovává designový jazyk nastolený nedávno představenými McLareny a na první pohled se skutečně o revoluční auto nejedná. Ale důležité věci se udály pod povrchem, protože tohle auto je plug-in hybrid.

Už dříve jsme psali, že McLaren připravil zcela nový karbonový monokok, který i přes zvětšení a dodatečné začlenění nosné struktury trakčního akumulátoru váží pouze 82 kg. Zcela nový je také motor. Pryč je osmiválec a na jeho místo se stěhuje třílitrový šestiválec s rozevřením válců 120° a dvěma turbodmychadly umístěnými mezi válci. Motor je o 50 kg lehčí než původní osmiválec, celkem váží jen 160 kg. Je také kompaktnější a ve srovnání s osmiválcem zaručuje snížení polohy těžiště.

Motor sám o sobě generuje výkon 585 koní v 7500 min-1 a točivý moment má hodnotu 585 Nm v rozmezí 2250 až 7000 min-1. Jednotka má přímé vstřikování a kvůli emisním normám také filtr pevných částic. K motoru je pak připojen hybridní systém, který se skládá ze 7,4kWh akumulátoru (baterie váží 88 kg) a elektromotoru integrovaného do zcela nové osmistupňové dvouspojkové převodovky. Ta například nemá zpátečku, tohle auto couvá pouze na elektřinu. Celý hybridní systém má hmotnost 130 kg.

McLaren Artura

I tak nový model bez náplní ukáže na váze jen 1395 kg, tabulková pohotovostní hmotnost je 1498 kg. Elektromotor o výkonu 95 koní a točivém momentu 225 Nm pak zvládne autem hýbat samostatně a dojezd v čistě elektrickém režimu je zhruba 30 km s nejvyšší rychlostí omezenou na 130 km/h. Když se pak dva systémy pohonu spojí dohromady, podle McLarenu Artura nabídne 680 koní a 720 Nm. To stačí k tomu, aby na 100 km/h akceleroval za 3,0 sekundy, na 200 km/h za 8,3 sekundy a na 300 km/h za 21,5 sekundy. Nejvyšší rychlost je omezena na 330 km/h.

McLaren Artura

Protože má být McLaren Artura používán i v běžném provozu, nebudou mu chybět moderní bezpečnostní a komfortní prvky výbavy, připojení na internet a další samozřejmosti dnešní doby. Řidič si také může vybrat z několika konfigurovatelných jízdních režimů a například v komfortním režimu vůz v rychlostech pod 40 km/h vypíná spalovací motor a pohybuje se jen na elektřinu. Tabulková spotřeba je jen 5,4 l/100 km. Věříme, že realita používání supersportu bude od této tabulkové hodnoty poněkud vzdálena.

McLaren Artura

Poměrně významnou evolucí prošel i podvozek, vzadu je například zcela nové zavěšení a do převodovky integrovaný elektronicky řízený diferenciál. Zajímavostí jsou také „inteligentní“ pneumatiky Pirelli Cyber Tyre s integrovaným čipem, které komunikují s řídicí jednotkou vozu. Vpředu mají rozměr 235/35 R 19, vzadu 295/35 R 20 a jedná se o nově vyvinutou směs P Zero Corsa. McLaren Artura lze již objednávat s cenou v přepočtu necelých šest milionů korun.

Fotogalerie

Hodnocení článku

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:07 pátek 30. července 2021. Anketa je uzavřena.

  • 31
  • 15
  • 11
  • 11
  • 10
  • 10