Type 66 je nové, mimořádně exkluzivní, malosériové auto, který vrací k životu „ztracený program Lotusu“ z rýsovacího prkna. Kombinuje historický odkaz nejen ve světě motorsportu věhlasné značky a s nejmodernějšími technologiemi a komponenty. Type 66 je uváděn na trh v roce 75. výročí založení Lotusu a je důkazem jeho touhy nově ztvárnit to nejlepší z jeho dědictví a adaptovat to na dnešní poměry tím nejúžasnějším možným způsobem.
Zakladatel Lotusu Colin Chapman si tehdy vyhlédl vysoce prestižní a komerčně lukrativní zámořskou sérii Can-Am a pověřil designera Geoffa Ferrise, aby zahájil projekt Type 66 a vyhodnotil, jak by se principy konstrukce Lotus mohly uplatnit v této kategorii. Chapmanovo hlavní zaměření na F1 znamenalo, že se tento projekt nikdy nedostal dál, než do fáze technických výkresů a zmenšených modelů. Finalizace se dočkal až nyní, 53 let poté, co byl projekt zahájen.
Původní Type 66 sdílel mnoho inovativních prvků s nejúspěšnějším vozem Lotusu pro F1, Type 72, který byl vyvinut ve stejné době. Patří mezi ně boční chladiče, které pomáhaly snížit čelní odpor vzduchu, zvýšit přítlak vpředu a usměrnit proudění vzduchu skrz vůz a nad ním. Výrazná zadní část vozu připomíná vozy pro vytrvalostní závody z té doby. Tyto prvky ve srovnání s vozy konkurence výrazně zvyšovaly přítlak, což by napomáhalo stabilitě ve vysokých rychlostech, a tedy i časům na kolo. Původní vůz by byl velkolepý, stejně jako nový Type 66 představený v Pabble Beach.
Aby Type 66 vyhovoval moderním bezpečnostním normám, byly původní návrhy jemně přepracovány. Mezi nové prvky patří modernizovaný kokpit, palivová nádrž, sekvenční převodovka a systém zabraňující zhasnutí motoru při rozjezdu. Vše je zabudováno v karoserii z uhlíkových vláken.
Optimalizovaná aerodynamika je součástí DNA Lotusu po celých 75 let jeho existence a typ 66 není výjimkou. Bylo odpracováno více než 1000 hodin na výpočetní dynamiky tekutin (CFD), což vedlo k přítlaku přesahujícímu 800 kg při rychlosti 150 km/h. To je mnohem více, než by zvládla původní konstrukce, a zvyšuje to bezpečnost pilota i výkonnost vozu. Testování vozu probíhalo na okruzích po celém světě, jako jsou Laguna Seca, Silverstone, Fuji a Spa. Díky moderní technice nyní Type 66 nabízí dynamiku a časy na kolo srovnatelné s vozy GT3. Na některých okruzích, jako je Laguna Seca, je dokonce rychlejší.
Srdcem Type 66 je na původní dobu odkazující V8 naladěný na 830 koní při 8800 min-1 a 746 Nm při 7400 min-1. Mezi na zakázku vyrobené moderní komponenty patří kovaná kliková hřídel, ojnici a písty. Dominantou horní části motoru jsou typické „trumpety“ sání inspirované vozy Can-Am. Ty nejenže vyhlazují sání vzduchu a vytvářejí laminární proudění, ale také výrazně zlepšují objemovou účinnost, což přináší vyšší výkon.
Také podvozek odráží dobu vzniku původního vozu, k jeho autenticitě přispívají lisované hliníkové profily, lepené spoje a hliníkové voštinové panely. Aby pilot mohl na okruhu využít maximální výkon, je Type 66 vybaven moderními prvky, jako je například ze závodních aut převzaté řízení s posilovačem, sekvenční závodní převodovka, závodní brzdový systém s ABS, vícelamelová spojka s ochranou proti zhasnutí motoru a pevný ochranný rám pro případ převrácení.
Vznikne pouze 10 exemplářů a tento počet koresponduje s počtem závodů, které by Type 66 v sezóně 1970 v sérii Can-Am odjel. Type 66 je jeden z nejexkluzivnějších projektů, které kdy Lotus realizoval, a cena každého exempláře přesáhne 1 milion liber, tedy 27,6 milionu korun. Zásadní roli při vývoji Type 66 sehrál Clive Chapman, výkonný ředitel Lotus Classic Team a syn Colina Chapmana. Právě dokumenty, které Clive k vozu měl, umožnily přivést vůz k životu. A stojí to za to!
Fotogalerie |