Sobota 20. dubna 2024, svátek má Marcela

  • Zprávy
  • Celebrity
  • Jen pro muže
  • Sport
  • Video
  • Speed
  • Antiyoutuber
  • jít naiDNES.cz

    Lexus NX 350h AWD: Umí víc, než od Lexusu čekáte...

    Lexus NX 350h AWD | foto: Lexus

    Nový Lexus NX vyvolává během jízdy dojem, jako by jím Japonci chtěli nově definovat sami sebe. Podařilo se jim do tohoto vozu vložit známé atributy Lexusu a vše vyladit tak, že to dává větší smysl než kdy dříve.

    Co si představíte, když se řekne Lexus? LFA, RC F Track Edition, luxusní limuzínu LS nebo komfortní SUV RX? Také to máte tak trochu ode zdi ke zdi? Jako by se Lexus neuměl rozhodnout, čím vlastně je. To je samozřejmě trochu přehnané, protože Lexusy byly vždy především pohodlná auta s nebývale klidnou atmosférou na palubě, nicméně je vidět, že se svoji image snaží dlouhodobě oživovat.

    Vybroušený vlastní styl

    A to pokračuje i v modelu NX, který přišel ve své druhé generaci. Na pohled jsou změny spíše evoluční, i když technika je zbrusu nová. Novinka si zachovala své výrazné rysy s ostrými, vzájemně se protínajícími hranami, nicméně celkově je uhlazenější. Má také dravější proporce vytvořené opticky prodlouženou kapotou a mohutnější zádí s širokými boky. Celek vypadá velice moderně a k světu.

    Lexus NX 350h AWD

    Interiér je ale ještě lepší. Jakmile si sednete do sedadel, která vás doslova hýčkají, uvědomíte si, že nejste tak vysoko jako u německých konkurentů. Sedí se o něco níž, což je příjemné, protože se dovnitř snáze nastupuje. Interiér je ale hlavně místo, kde je příjemné trávit čas. Palubní deska má trochu divoké tvary, ale je dokonale funkční, pečlivě zpracovaná a hlavně jsou na ní použity vynikající materiály. NX prostě patří k autům, v nichž nemáte pocit, že by na vás chtěla automobilka šetřit. Nápadité kombinace s docela výraznými barvami přitom celý vnitřní prostor ozvláštňují.

    Příjemný pocit za volantem vyvolávají nejen široké možnosti nastavení, ale také vítaný pocit vzdušnosti. I když je NX s délkou 4,66 metru stále relativně kompaktní vůz, při pohledu dopředu si připadáte jako v mnohem větším autě. Lexus velmi dobře vyřešil ovládání různých funkcí i způsob, jímž auto s řidičem komunikuje. Vše se soustředí na minimalizované přístroje a zvětšený barevný head-up displej. NX může mít jednu praktickou zajímavost – když položíte během jízdy prst na některé z tlačítek na volantu, na head-up displeji se zobrazí funkce, kterou toto tlačítko má. To je překvapivě praktické zejména při obsluze složitějších věcí, kdy se pohybujete v menu a navigační tlačítka své funkce mění.

    Lexus NX 350h AWD

    K obsluze ještě doplňme, že v NX Lexus poprvé přišel s českou verzí hlasového ovládání – a na to, že jde o prvotinu, se povedla. Systém si umí poradit s vyslovením požadavku běžnou mluvou a snaží se významu slov porozumět. Dokonce pozná, zda mluví řidič, nebo spolujezdec.

    A pak tu máme jednu dříve trochu Achillovu patu Lexusu – infotainment. Nové NX používá zcela novou generaci multimediálního systému. Středový displej byl posunut blíže k řidiči, k dispozici máte lepší strukturu menu s většími dotykovými tlačítky a vše je rázem snazší. Ve spodní liště je navíc pečlivě integrovaný ovládací panel klimatizace, jehož grafika dokonale zapadá mezi mechanické ovládací prvky. Můžete sice použít bezdrátové Apple CarPlay, ale díky promyšlenosti systému ho potřebovat nebudete – tedy, pakliže se neobejdete bez aplikace Waze…

    Hybridy, které fungují

    Lexusu, jenž je spolu s Toyotou průkopníkem hybridních pohonů, hraje aktuální tlak na elektrifikaci do karet. V moderní době tak prakticky nemusel měnit svoji strategii, jen svoji techniku neustále zdokonaluje. Příkladem je i hybridní pohonná jednotka modelu NX, jež pohání verze NX 350h a NX 450h+. Obě kombinují zážehový čtyřválec o objemu 2,5 litru s dvojicí elektromotorů, z nichž jeden pracuje jako generátor a slouží nejen k výrobě elektřiny, ale také k pohonu. Verze NX 350h může mít buď pohon jen předních, nebo všech kol, kdy se o pohon zadní nápravy stará elektromotor s výkonem 54 koní. Pravda, není to mnoho, nicméně pro spolehlivý rozjezd na kluzkém povrchu to postačí. Při dynamičtější jízdě je jeho asistence ve výjezdech z ostřejších zatáček sice znatelná, nečekejte ale, že zadní náprava bude hrát větší aktivní roli. Nicméně přesto lze doporučit právě variantu s pohonem všech kol a vlastně rovnou i variantu NX 350h.

    Lexus NX 350h AWD

    Výše situovaná verze NX 450h+ má sice čtyřkolku standardně a celkový výkon na úrovni 309 koní, ale to je dáno posílenou elektrickou soustavou. Tato varianta je totiž plug-in hybrid s akumulátorem o kapacitě 18,1 kWh a dojezdem v čistě elektrickém režimu kolem 70 km. Akumulátor je sice umístěn pod podlahou, tedy uprostřed vozu, nicméně zvyšuje hmotnost o přibližně 200 kg, což je na chování vozu znát. Dynamika verze NX 450h+ v přímém směru je zásluhou vyššího výkonu akumulátoru ve srovnání s NX 350h lepší, nicméně rozdíl se zmenšuje spolu se zvyšující se rychlostí. Navíc je plug-in hybrid méně pohodlný a nechce se mu tak přirozeně zatáčet.

    Správná verze ve správný čas

    Verze NX 350h se opravdu povedla. Patří k těm autům, pro jejichž popis se hodí slovo rightsizing – tedy, že parametry motoru skvěle ladí s velikostí a charakterem auta. Při jízdě je nové NX sice primárně komfortní vůz s měkčeji naladěným podvozkem, jenž vás nenutí k rychlejší jízdě, nicméně když přece jen zrychlíte, NX se příliš nebrání, jak tomu většinou u Lexusů bez písmenka F v názvu bývá. NX přirozeně a hlavně fantasticky plynule reaguje na řízení, jednoznačně se opře o vnější kola a nemáte pocit, že by se pod vámi kroutilo. Na podvozku se přirozeně zhoupne, ale přitom vnímáte jeho pevné jádro a fakt, že tlumiče a péra mají pevné body, o něž se mohou zapřít. Právě to bylo ve spojení s nabízeným komfortem překvapující.

    Lexus NX 350h AWD

    Celkově se Lexusu podařilo najít zajímavé spojení jemnosti, stability a pohodlí. Nečekejte sportovnost, tu ani nyní nenajdete, nicméně za volantem vnímáte přirozenou rychlost zabalenou do všudypřítomného pohodlí, které se opírá nejen o řešení kabiny, ale také o tichý hybridní pohon. Prostě parádní svezení, které se svým charakterem liší od zavedenější německé konkurence a nabízí něco jiného a zcela určitě vlastní styl.

    Lexus NX je mnohem komplexnější Lexus, než tomu bylo u starších modelů. Je to celkově velmi dobře postavené auto, které nezklame jak zážitky z jízdy, tak pohodlím či praktičností. Navíc je s ohledem na výbavu nabízeno za zajímavé peníze. Zdá se, že Lexus spolu s novou generací modelu NX nově objevil sám sebe.

    Lexus NX 350h AWD

    Motor: I4, 2487 cm3 + 2x elektromotor

    Parametry: 244 k

    Hmotnost: 1790 kg

    0–100 km/h: 7,7 s

    Max. rychlost: 200 km/h

    Spotřeba: 5,9 l/100 km

    Cena: 1 390 000 Kč

    + Mimořádná kultivovanost, dojem kvality, jízdně zábavnější než dříve

    - Nečekejte dravost, plug-in hybridní NX 450h+ je trochu zbytečná verze

    Fotogalerie

    Ohodnoťte článek
    Hlasování skončilo

    Čtenáři hlasovali do 14:45 středa 15. června 2022. Anketa je uzavřena.

    • Super
      16
    • Haha
      3
    • Cože
      3
    • Tvl
      3
    • Trapas
      2
    • Sladký
      2