Le Mans: Začátek nové éry odstartovala Toyota

Vytrvalostní závody otevírají novou kapitolu s novými technickými předpisy, které by měly na závodních tratích ukázat ta nejsportovnější auta ze sériové produkce. Jako první svůj hybridní Le Mans Hypercar představila Toyota.

Co si budeme povídat, královská kategorie LMP1 po odchodu Porsche poslední dva roky nenabídla nic zajímavého, a proto přichází změna technických předpisů. V nejvyšší kategorii tak budou závodit hybridní vozy kategorie LMH, případně LMDh, což je kategorie „ušitá“ pro zámořskou sérii IMSA jako nástupce Daytona Prototypes (DPi).

Předpoklad je takový, že se do LMH přidají automobilky, jako je Ferrari, Mercedes, Aston Martin, Koenigsegg, McLaren a další se svými hypersporty, jenže technické regule jsou tak volné, že nová auta mohou vypadat opět jako jednoúčelové prototypy, a ne jako auta příbuzná těm, která čas od času potkáváme na silnicích.

Toyota svou novinku pojmenovanou GR010 Hybrid představila šest týdnů před plánovaným začátkem sezony na okruhu v americkém Sebringu (jeden z mála pozitivních vlivů covidu-19), Toyota totiž měla více času na urychlení vývoje vozu a může jej tak nasadit od začátku sezony, i když nenadálé přívaly sněhu po celé Evropě trochu komplikují předsezonní testování. Tým je aktuálně ve španělském Aragonu, ale testovat nemůže, protože na trati leží sníh…

Toyota GR010 Hybrid Le Mans Hypercar

Japonská automobilka na své nové zbrani pro vytrvalostní závody pracovala posledních 18 měsíců, zadní kola jsou poháněna dvěma turbodmychadly přeplňovaným V6 o objemu 3,5 litru s výkonem 680 koní, přední kola pak pohání elektromotor o výkonu 272 koní. Elektřina je při brzdění ukládána do lithium-iontových baterií a zajímavé je, že zadní brzdy jsou čistě hydraulické a přední kombinují rekuperaci s klasickými brzdami. 

Ve srovnání s předchozím vozem LMP1h TS050 Hybrid je nové auto o 162 kg těžší (1040 kg), o 250 mm delší, o 100 mm širší, o 100 mm vyšší, chybí mu zhruba třetina výkonu a má i menší přítlak. Kvůli tomu je očekáváno, že na trati v Le Mans bude o 10 sekund pomalejší než LMP1.

To od jezdců bude vyžadovat nový přístup k předjíždění pomalejších vozu GTE a LMP2. Na druhou stranu už nejsou vozy seškrceny žádnými předpisy o maximálním množství energie, a tak se zase bude závodit naplno bez ohledu na šetření paliva apod.

Toyota GR010 Hybrid Le Mans Hypercar

Když už byla řeč o aerodynamice, pak LMH mají jeden aerodynamický paket pro celou sezonu a jediný nastavitelný aerodynamický prvek na celém autě je zadní křídlo. Podle vyjádření jezdců se konfigurace aerodynamiky GR010 Hybrid více blíží paketu s malým přítlakem u TS050 Hybrid, takže se vcelku hodí pro okruh v Le Mans.

Do začátku sezony Toyota hodlá co nejvíce testovat, protože jí zatím chybí najetí potřebného množství kilometrů, aby byla otestována spolehlivost. V jejím průběhu se pak postaví dalším LMH od týmů Scuderia Glickenhaus a ByKolles Racing a LMP1 od Alpiny.

Fotogalerie

Hodnocení článku

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 9:05 středa 19. května 2021. Anketa je uzavřena.

  • 40
  • 37
  • 33
  • 32
  • 32
  • 32