Lamborghini po deseti letech končí s modelem Aventador, tohle je jeho poslední provedení

Poslední edice Lamborghini Aventador s atmosférickým V12 je ztělesněním toho nejlepšího, co tenhle model může v dnešní době po deseti letech existence nabídnout. Je to ryzí esence stylu, brutality a nevšedních jízdních zážitků.

Recept na vytvoření závěrečné edice Aventador LP 780-4 Ultimae by se mohl zdát vcelku jednoduchý: vezměte to nejlepší z verzí SVJ a S a ještě to trochu vylepšete a máte hotovo. Takhle snadné to ovšem nebylo.

Je jasné, že středem pozornosti tohoto vozu je jeho motor, šestapůllitrový atmosférický V12, který má výkon zvýšen na 780 koní při 8500 min-1. Už jen při představě toho zvuku se ježí chlupy na těle. 780 koní je o dalších 10 koní víc, než nabízela okruhově zaměřená verze SVJ. Točivý moment vrcholí hodnotou 720 Nm při 6750 min-1.

Lamborghini Aventador LP 780-4 Ultimae

Motor spolupracuje s odlehčenou sedmistupňovou robotizovanou převodovkou ISR, která přeřadí za 50 milisekund. Poháněna jsou všechna kola, vozu zůstalo i řízení všech kol a nad všemi systémy, které se starají o co nejlepší využití potenciálu motoru, bdí aktivní systém Lamborghini Dinamica Veicolo Attiva (LDVA), který za pomoci mnoha senzorů sleduje chování a pohyby auta v reálném čase a určuje nejlepší reakce všech aktivních systémů, aby byla zajištěna co nejlepší dynamika za jakýchkoli podmínek.

Lamborghini Aventador LP 780-4 Ultimae

Suchá hmotnost Lamborghini Aventador LP 780-4 Ultimae činí 1550 kg, za čímž je třeba hledat především lehký karbonový monokok, hojné použití karbonu na panelech karoserie a podobně. V porovnání s verzí S je Ultimae o 25 kg lehčí a dosahuje tak stejného poměru výkonu a hmotnosti jako SVJ – 1,98 kg/k. Zrychlení 0–100 km/h je tak otázkou 2,8 sekundy, 0–200 km/h trvá 8,7 sekundy a maximální rychlost činí 355 km/h. Naopak karbon-keramické brzdy Aventador LP 780-4 Ultimae z rychlosti 100 km/h zastaví na pouhých 30 metrech.

Lamborghini Aventador LP 780-4 Ultimae

O patřičný přítlak se vpředu stará nový přední nárazník s výrazným splitterem a velkým otvorem, který optimalizuje proudění vzduchu k chladičům a brzdám. Vzadu je naopak velký difuzor, poměrně vysoko vyvedené koncovky výfuku, a především aktivní zadní spojler.

Ten má tři pozice – buď je sklopený, nebo je v pozici maximální výkon, anebo v pozici pro maximální ovladatelnost – a v závislosti na rychlosti a zvoleném jízdním režimu optimalizuje celkové vyvážení auta. Když už byla řeč o jízdních režimech, na výběr jsou celkem čtyři: Strada, Sport, Corsa a konfigurovatelný Ego. Pro ty, kteří budou chtít brát auto často na okruhy, je mezi příplatky telemetrie.

Lamborghini Aventador LP 780-4 Ultimae

Lamborghini vyrobí pouze 350 Aventadorů LP 780-4 Ultimae s karoserií kupé a 250 s karoserií Roadster, každý bude mít plaketku s číslem a bude se tak jednat o zajímavé sběratelské kousky. Cena zatím zveřejněna nebyla, ale pokud můžete, kupujte, protože podobná auta už brzy prostě nebudou.

Fotogalerie

Hodnocení článku

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 14:38 neděle 14. listopadu 2021. Anketa je uzavřena.

  • 16
  • 8
  • 7
  • 7
  • 7
  • 6