Že se KTM nevěnuje pouze motocyklům určitě víte. Otevřená „motokára“ X-Bow je ve výrobě už od roku 2008 a zatímco silničních aut u nás moc nejezdí, určitě jste viděli závodní verzi a to jak otevřenou závodící ve značkovém poháru X-Bow Battle, tak i uzavřenou určenou pro kategorii GT4.
Model X-Bow prochází kontinuálním vývojem, ale základ je prakticky stále stejný. Vůz používá karbonový monokok o hmotnosti pouhých 88 kg vyvinutý ve spolupráci se společností Dallara. Nedávno ale přišla novinka, větší model GTX a GT2 s prodlouženou karoserií a delším rozvorem a především pětiválcem 2.5 TFSI od Audi. Doposud byl v menším modelu používán dvoulitrový čtyřválec téže značky.
Verze GTX a GT2 byly prozatím představeny jen v závodní verzi, ale to se teď mění. Přichází silniční provedení KTM X-Bow GT-XR. Vůz prošel evropskou homologací pro malosériové vozy a je zcela legální. Dostanete normální značky a můžete s ním jezdit i po silnici. Každému je ale jasné, že proti závodnímu autu, ze kterého vychází, tady zase tolik změn nebude.
Rozhodně zůstává velmi tuhý karbonový monokok, koncepce podvozku a především pětiválec 2.5 TFSI. A co jsme tak mohli během testování v Barceloně nebo Portimau slyšet (a vidět), tak při takovém rachotu zalézají raději všechna okruhové Porsche do děr. Oficiálně má pětiválec výkon 500 koní, točivý moment 571 Nm a přes sedmistupňovou dvouspojkovou převodovku DSG (typ DQ500) pohání zadní kola. Motor má ale rezervu pro další ladění, závodní verze může mít i přes 600 koní. Z 0 na 100 km/h zrychlí silniční verze za 3,4 sekundy, ze 100 ne 200 km/h akceleruje za 6,9 sekundy a rozjede se na více než 280 km/h.
Výzvou bude nastupování a vystupování, protože tady nejsou klasické dveře nýbrž elektricky vyklápěný kryt zahrnující střechu a také okna, což trochu připomíná kokpit stíhačky. Naštěstí díky veliké nádrži na 96 litrů paliva a normované spotřebě 9,1 litru na 100 km asi nebude potřeba stavět u pumpy tak často. Paradoxně ale takové řešení usnadňuje vystupování v úzkých mezerách. Život s autem v běžném provozu zpříjemní i elektrohydraulický systém přizvedávání přední nápravy, což se může hodit u příčných prahů a podobných nástrah. Je ale za příplatek. Ve standardu je naopak plně nastavitelný podvozek, takže si při okruhovém dovádění můžete hrát s charakteristikou tlumičů a dalšími detaily.
Pro ty, kteří to s okruhovým ježděním myslí vážně, bude jistě zajímavá možnost příplatku za kola s centrální maticí. Dle přání zákazníka lze na autě nechat klasické litinové brzdy, ale objednat lze i keramické. Protože se jedná o silniční auto, výrobce nezapomněl na komfortní prvky jako je klimatizace, Bluetooth a další nezbytnosti. Připlatit si můžete za vnitřní zpětné zrcátko, ale standardně má auto místo bočních zrcátek kamery promítající obraz dovnitř jako u závodního auta. Kokpit je minimalistický a všechny důležité informace má řidič na displeji na volantu.
Bez řidiče auto váží 1130 kg, dle homologace (řidič, zavazadla a provozní náplně) má pořád slušných 1250 kg. Základní cena je stanovena na 284 900 eur a pokud máte zájem, obraťte se na český závodní tým RTR Projects, který má import KTM do ČR na starosti.
Fotogalerie |