Pátek 19. dubna 2024, svátek má Rostislav

  • Zprávy
  • Celebrity
  • Jen pro muže
  • Sport
  • Video
  • Speed
  • Antiyoutuber
  • jít naiDNES.cz

    Je libo dvanáctiválcový supersport na každý den? Stojí maličkost, necelých 50 milionů korun

    GMA T.33 | foto: Gordon Murray Automotive

    Supersportem T.50 to neskončilo. Gordon Murray představil další model, který se ale drží stále stejného receptu: jednoduchost, lehkost a dvanáctiválec.

    O druhém autě od legendárního britského konstruktéra se už nějaký ten pátek mluví, a i když prosakovaly informace o tom, že půjde jen o zjednodušenou verzi modelu T.50, realita je úplně jiná. S T.50 má novinka pojmenovaná T.33 sice pár věcí společných, ale jinak je to zcela nové auto.

    Zůstal tak vlastně jen motor a stejná filozofie. GMA T.33 má nově navržený monokok typu iFrame kombinující uhlíková vlákna a hliník, což je technologie, s níž přišel právě Gordon Murray. Celý nosný skelet váží jen 300 kg. Poměrně podstatnou změnou proti T.50 prošlo i uspořádání interiéru. Ten je konvenční dvoumístný s volantem umístěným na straně, nikoli uprostřed s uspořádáním 1+2 jako u T.50.

    GMA T.33

    Interiér je ale delší a prostornější, výrobce totiž slibuje přece jen vyšší uživatelský komfort. Zatímco T.50 má zůstat vlajkovou lodí společnosti Gordon Murray Automotive, tak model T.33 je údajně přesně ten jeden supersport, který si koupíte, abyste ho mohli používat každý den a žádný jiný už nepotřebovali. Přední a dva boční zavazadlové prostory mají celkový objem 280 litrů a pojmou prý šest kufrů s věcmi, což by mělo na hezkou dovolenou ve dvou určitě stačit. Interiér je opět jednoduchý, funkční a všechny důležité funkce mají vlastní tlačítko či otočný ovladač. Nechybí ale komfortní prvky jako třeba klimatizace a dokonce funkce konektivity Apple CarPlay a Android Auto.

    Pokud jde o motor, tak tady se Gordon Murray držel toho nejlepšího, co je aktuálně k dispozici. Dozadu se nastěhoval atmosférický dvanáctiválec Cosworth o objemu 3,9 litru, který využívá i model T.50. Pro potřeby modelu T.33 byl ale motor upraven. Termín „podladěný“ je nepřesný, protože i přes nižší celkový výkon (jednotka má 615 koní při 10 500 min-1, zatímco u T.50 dosahuje na 663 koní při 11 500 min-1) není dvanáctiválec uškrcen programem řídící jednotky, jak je to dnes u automobilek běžné. Motor má zcela nové vačky, proměnné časování ventilů, nově navržené sání a nový výfuk.

    GMA T.33

    Cílem bylo upravit charakteristiku tak, aby byl vysokootáčkový dvanáctiválec vhodný pro běžný provoz. I když má točivý moment maximální hodnotu 451 Nm vysoko při 9000 min-1, tak 75 % je k dispozici od 2500 min-1 a od 4500 do 10 500 min-1 neklesne točivý moment pod 406 Nm. Omezovač pak motor zarazí u 11 100 min-1, T.50 točí přes 12 000.

    GMA T.33

    GMA T.33 má opět klasickou šestistupňovou přímo řazenou převodovku, ale zájemci si mohou připlatit i za robotizovanou skříň od Xtracu s možností řazení páčkami pod volantem, která je dokonce o 4 kg lehčí než manuál. Mechanický samosvorný diferenciál je samozřejmostí Zajímavé je, že převodovka a motor jsou vlastně součástí nosné konstrukce a zadní náprava je připevněná přímo k nim. Celek je pak uložen v silentblocích, aby byly sníženy vibrace a hluk v kabině. Podvozek je konvenční mechanický, vpředu i vzadu s dvojitými lichoběžníkovými rameny a stabilizátory. Obyčejné je také řízení. Jen brzdy jsou stále karbon-keramické, vpředu mají kotouče průměr 370 mm, vzadu 340 mm.

    GMA T.33

    Vůz jezdí na odlehčených kolech z kovaného hliníku, vpředu obuté do pneumatik 235/35 R 19, vzadu 295/30 R 20. Použity jsou pak naprosto konvenční „univerzální“ pneumatiky Michelin Pilot Sport 4 S, které koupíte v běžném pneuservisu. I to je důkaz, že tenhle supersport má být používán v běžném provozu za všech podmínek.

    GMA T.33

    Chybí rovněž systém aktivní aerodynamiky s přísavným efektem, který má model T.50. Propracovaná aerodynamika opírající se o princip tzv. přísavného efektu ale zůstává. Nyní se ale vůz neobešel bez aktivního zadního spoileru, který je ovládán buď manuálně, nebo samočinně.

    I přes ústupky, které se vynutily požadavky na komfort a použitelnost, ukáže GMA T.33 na váze jen 1090 kg, což je sice více než T.50, ale také je to trochu větší a komfortnější auto. A pořád je to o zhruba 300 kg méně než jiná sportovní auta této velikosti. Ta navíc mají obvykle čtyřválec nebo šestiválec...

    GMA T.33

    Gordon Murray zatím neuvádí hodnoty zrychlení a maximální rychlosti, ale sám říká, že jemu i jeho zákazníkům je to jedno, neboť upřednostňují čistý požitek z jízdy a ne tabulkové hodnoty. A teď k tomu nejhoršímu: vyrobeno bude pouhopouhých 100 kusů a každý přijde na 1 370 000 liber bez daně, což je aktuálně 48 763 000 korun s daní...

    Fotogalerie

    Ohodnoťte článek
    Hlasování skončilo

    Čtenáři hlasovali do 11:59 úterý 31. května 2022. Anketa je uzavřena.

    • Super
      10
    • Haha
      4
    • Cože
      4
    • Sladký
      4
    • Trapas
      3
    • Tvl
      3