Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána

  • Zprávy
  • Celebrity
  • Jen pro muže
  • Sport
  • Video
  • Speed
  • Antiyoutuber
  • jít naiDNES.cz

    Supersport jako ze staré školy s přítlakem F1

    GMA T.50s Niki Lauda | foto: GMA

    Okruhová verze dvanáctiválcového supersportu GMA T.50s Niki Lauda ukáže na váze jen těžko uvěřitelných 850 kg a její aerodynamický přítlak musí být omezen, aby bylo vůbec možné ji řídit.

    V automobilovém světě se osobnosti dělí na slibotechny a podvodníky, kteří si vymýšlejí nereálné nesmysly jen proto, aby z investorů a důvěřivců vyrazili peníze, a pak na ty, kteří v tichosti dovedou zdánlivě nerealizovatelné cíle do reality. 

    Zatímco takový Elon Musk bez diskuze patří k té první skupině, Gordon Murray je ukázkový případ té druhé. Když před časem představil svůj supersport T.50 jako duchovního nástupce ikonického McLarenu F1 s prvky odkazujícími na legendární monopost F1 Brabham BT46B, těžko by dříve někdo věřil, že se taková věc stane realitou. A přece...

    Gordon Murray se svým GMA T.50s Niki Lauda

    Atmosférický dvanáctiválec dosahující výkonu přes 660 koní a více než 12 000 min-1 spojený s přímo řazenou převodovkou, aktivní aerodynamika s přísavným efektem a to vše v balení s hmotností nižší, než kolik váží Škoda Citigo. 

    Teď Gordon Murray místo toho, aby na pompézních akcích s vypouštěním šmírujících satelitů vykřikoval, jak bude vyrábět miliony elektrických pick-upů za bezkonkurenční ceny a s dobou nabíjení tři minuty, skromně představil další provedení svého dvanáctiválcového supersportu.

    Dostal jméno T.50s Niki Lauda podle slavného závodníka, který v jediném závodě, v němž radikální Brabham BT46B s přísavným efektem startoval, vyhrál. Nejvýraznější prvek na okruhovém provedení T.50 je masivní křídlo a přední spoiler, má ovšem předělanou i podlahu. Nastavitelný podvozek je konstrukčně sice shodný, ale tlumiče a pružiny jsou odlišné a auto je samozřejmě snížené, což dále pomůže zlepšit proudění vzduchu kolem vozu. Celkový přítlak je dokonce omezen na 1500 kg, ve skutečnosti by auto mohlo generovat až 1900 kg přítlaku, ale podle Gordona Murraye by pak bylo paradoxně hůře ovladatelné a ne tak předvídatelné ve vysokých rychlostech v zatáčkách. Karbon-keramické brzdy jsou převzaté ze silniční verze.

    GMA T.50s Niki Lauda

    Překvapivě bylo zapracováno i na motoru. Atmosférický dvanáctiválec o objemu 3,9 litru, dále modifikovaný dílnou Cosworth, nyní dosahuje výkonu 725 koní s náporovým sáním (bez něj 711 koní) a je spojen s nově vyvinutou šestistupňovou sekvenční převodovkou Xtrac s řazením páčkami pod volantem. Ta je o dalších 5 kg lehčí než původní šestistupňový manuál silniční verze. Zákazník dostane také druhou sadu převodů, která bude vhodná pro kratší okruhy. S tou základní pojede T.50 Niki Lauda zhruba 330 km/h v závislosti na aerodynamice, kratší odstupňování pak znamená maximální rychlost 274 km/h, pak se motor „opře“ na „šestku“ o omezovač v 12 100 min-1.

    Zjednodušený interiér obsahuje vše nezbytné, co řidič na okruhu potřebuje, včetně dodatečné bezpečnostní ochrany. Je ale těžko uvěřitelné, že se konstruktérům podařilo vůz odlehčit o dalších 134 kg, takže okruhové provedení T.50 váží jen 852 kg. S touto hmotností a výkonem dosahuje T.50s Niki Lauda měrného výkonu 835 koní na tunu, což je údajně víc než v případě speciálů LMP1 s atmosférickými motory. Když jsme u toho srovnávání, dvanáctiválec s měrným výkonem přes 180 koní na litr překračuje měrnou hodnotu legendárního osmiválce Cosworth DFV, který ve své době kraloval F1.

    GMA T.50s Niki Lauda

    Gordon Murray začne okruhové speciály T.50 vyrábět v lednu 2023. Vznikne jich jen 25 a každý bude stát v přepočtu podle aktuálního kurzu zhruba 93 milionů korun bez daně. V ceně bude ovšem i kompletní servisní zázemí včetně dostupnosti náhradních dílů. Chybět nebude ani pokročilý kurz pro majitele, kteří s okruhovým ježděním dosud nemají dostatečné zkušenosti.

    Brabham BT46B

    Unikátní konstrukci formule s přísavným efektem připravil Gordon Murray pro tým Brabham během sezony 1978. Vůz dostal označení BT46B a poprvé byl týmem Bernieho Ecclestona nasazen v červnu při Grand Prix Švédska v Anderstorpu. Už během tréninků a kvalifikace si ostatní týmy na auto stěžovaly a Mario Andretti tvrdil, že „to auto je zatracený vysavač, který na vás vysokou rychlostí hází špínu a štěrk“.

    Brabham BT46B se zúčastnil jen jediného závodu F1 - v roce 1978 ve švédském...

    Ve skutečnosti to tak nebylo, protože proud vzduchu ze zadního „větráku“ měl rychlost jen asi 80 km/h, a pokud jím něco prošlo, odlétlo to do strany. Konkurenční týmy si zkrátka stěžovaly na to, že auto obešlo pravidla pro chlazení motoru a je zkrátka moc rychlé. Po protestech a hrozbě bojkotu dalších závodů, pokud bude tento Brabham startovat, se nakonec tým rozhodl vůz vrátit k původní specifikaci bez přísavného „větráku“. Pravidla pak stejně byla narychlo upravena, takže by tento monopost byl nakonec nelegální. 

    Ovšem jeho vítězství ze závodu ve Švédsku, kde Niki Lauda vyhrál s náskokem přes půl minuty, zůstalo v platnosti. Později se Brabham BT46B už objevil jen během exhibicí a nebodovaných závodů.

    Fotogalerie

    Ohodnoťte článek
    Hlasování skončilo

    Čtenáři hlasovali do 1:06 úterý 13. července 2021. Anketa je uzavřena.

    • Trapas
      22
    • Super
      10
    • Haha
      6
    • Cože
      6
    • Sladký
      6
    • Tvl
      5