Nový Ford Ranger Raptor potěší vyznavače poctivého výkonu

„Sportovní“ Ranger míří do Evropy s přeplňovaným šestiválcem a těžkého terénu se nebojí.

Jméno Raptor se v nabídce Fordu stalo srozumitelným označením drsných off-roadů a teď se ho oficiálně dočkáme také v Evropě s pořádným motorem. Na náš trh totiž v průběhu roku dorazí pick-up Ford Ranger s označením Raptor a novým šestiválcem.

Nebude to tak jen nějaká vyšňořená verze, ale plnotučný sportovní off-road. Sice u nás tato auta nemají takovou tradici jako třeba na americkém jihozápadě, ale určitě se najde pár nadšenců, kteří budou chtít něco originálního. Akorát nevíme, kde budou mít k dispozici široká prostranství, polopouště a bahno, aby tohle auto mohlo ukázat svůj plný potenciál. Ale oni už si nějak poradí, navíc kdejaký správce lomu za karton cigaret a lahev rumu přimhouří oko.

Ford Ranger Raptor

Ford Ranger Raptor dostane dvěma turbodmychadly přeplňovaný zážehový šestiválec EcoBoost o objemu 3,0 litru, který nabídne výkon 288 koní a točivý moment 491 Nm. To je proti dosavadnímu čtyřválcovému dieselu podstatné zlepšení. Komu ale stačí nafta, ten si pořád přijde na své, protože dvoulitr v nabídce zůstane. Zážehový šestiválec disponuje anti-lag, systémem, který udržuje turbodmychadla roztočená a díky tomu má motor bezprostřední reakce na plyn. Standardem je nadále desetistupňový automat, což je u tak silného motoru, a navíc ještě u auta vybaveného redukcí, možná zbytečnost. Vedle zmíněné redukce jsou k dispozici i uzávěrky předního a zadního diferenciálu.

Raptor má proti běžným variantám nového Rangeru odlišný podvozek se specifickými výztuhami a úchyty karoserie v oblasti C-sloupků, korby i náhradního kola. Jiné jsou rovněž dorazy podvozku, stejně jako uchycení jeho prvků. Zavěšení, odpružení a tlumení prošlo pro potřeby Rangeru Raptor kompletním přepracováním. Přesnost a stabilitu při rychlé jízdě po nerovném povrchu zajišťují lehká, ale pevná hliníková ramena, odpružení s dlouhými zdvihy a zdokonalený Wattův přímovod vzadu. Range Raptor je osazen speciálními tlumiči Fox, které vycházejí z tlumičů pro závodní off-roady a zvládají i stlačení až na dorazy. Jejich konstrukce je uzpůsobena na skákání a dopady.

Ford Ranger Raptor

Vedle tří silničních režimů (normální, sportovní a pro kluzký povrch) může řidič volit i ze čtyř speciálních terénních programů pro kameny, písek, bláto či vyjeté koleje a pak ještě režim Baja podle slavného terénního závodu. Ten bude z terénních režimů asi nejostřejší. V terénu pak lze využít i speciální tempomat, který umí udržovat rychlost od plížení až do 32 km/h. Specialisté na jízdu terénem totiž ví, že není důležitá samotná rychlost, ale především plynulost a přesnost. Ranger Raptor se ale nebojí ani velkých skoků a hluboké vody a bahna, jak dokládají oficiální fotky výrobce.

Ford Ranger Raptor

Ford Ranger Raptor je také luxusně vybaven a nechybí tu nic z obvyklých hraček včetně nejmodernějších systémů konektivity a jízdních asistentů. Na české ceny si ještě musíme počkat, ale v USA stojí základní šestiválcový Ranger Raptor něco přes 52 000 dolarů. U nás si k tomu ještě připočtěte dovoz a daně a marži prodejce. Odhad české ceny 1,8 milionu korun je tak opravdu jen velmi hrubý.

Fotogalerie

Hodnocení článku

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 14:00 středa 20. července 2022. Anketa je uzavřena.

  • 12
  • 6
  • 5
  • 4
  • 4
  • 4