Sobota 27. dubna 2024, svátek má Jaroslav

  • Zprávy
  • Celebrity
  • Jen pro muže
  • Sport
  • Video
  • Speed
  • Antiyoutuber
  • jít naiDNES.cz

    Ferrari SF90 XX Stradale je extrémní auto s homologací na běžné silnice

    Ferrari SF90 XX Spider | foto: Ferrari

    Program XX od Ferrari vždy produkoval extrémní výjimečná auta, jenže se s nimi dalo jezdit jen na okruzích. Nyní poprvé je k dispozici XX i do běžného provozu a je to sakra extrémní auto.

    Ať už jde o vozy s přídomkem Stradale nebo XX, vždy šlo o Ferrari, která přinášela ty nejryzejší řidičské zážitky. Tentokrát dalo tyto dva světy dohromady a stvořilo kupé SF90 XX Stradale a otevřenou verzi SF90 XX Spider. Jako základ posloužilo Ferrari SF90 Stradale, ale spousta věcí je na něm výrazně jinak.

    Tak třeba motor. Ten má leštěné sací kanálky, jiné písty, jiný kompresní poměr, jiný tvar spalovacích komor a je také o 3,5 kg lehčí než výchozí motor z verze Stradale. Přeplňovaný V8 doplňují ještě dva elektromotory na přední nápravě a jeden vzadu vložený mezi motor a převodovku. Celkový výkon hybridní pohonné jednotky činí 1030 koní, tedy o 30 koní více než u verze Stradale.

    Ferrari SF90 XX Stradale

    Ferrari rovněž upravilo logiku spolupráce obou typů motorů a řidič si může prostřednictvím voliče eManettino na volantu vybírat z několika jízdních režimů od čistě elektrického eDrive, kdy auto poháněné výhradně předními elektromotory ujede v čistě elektrickém režimu až 25 km a umí jet až 135 km/h, přes režim Hybrid orientovaný na efektivní využívání energie, až po režim Performance, který zajišťuje trvalý výkon nebo režim Qualifying, který z pohonné jednotky dostává to nejlepší.

    Na zadní kola je výkon přenášen přes osmistupňovou dvouspojkovou převodovku s výrazně pozměněnou logikou řazení, kterou si Ferrari vypůjčilo z modelu Daytona SP3. Inženýři si pohráli i se zvukem, který motor vydává při řazení a podobně, prostě nic nebylo ponecháno náhodě.

    Ferrari SF90 XX Spider

    Samostatnou kapitolou SF90 XX Stradale je aerodynamika, Ferrari o SF90 XX Stradale mluví jako o aerodynamicky vůbec nejpropracovanějším sériové Ferrari v celé historii automobilky. Poprvé od modelu F50 se na sériovém Ferrari s homologací pro běžné silnice objevuje pevné zadní křídlo, které při rychlosti 250 km/h generuje přítlak 315 kg. K tomu si při stejné rychlosti přidejte 45 kg vytvářených zadním difuzorem a dalších 325 kg, které při maximální rychlosti 320 km/h tlačí na přední splitter.

    Aerodynamika SF90 XX Stradale ovšem není jen o vytváření přítlaku, ale také o efektivitě a důmyslném využívání proudícího vzduchu. Například konfigurace chladičů v přídi je inspirována závodní 296 GT3 a podobně. Mimochodem, když už jsem zmínil maximální rychlost, dodám, že sprint z 0 na 100 km/h trvá 2,3 sekundy a na 200 km/h 6,5…

    Ferrari SF90 XX Stradale

    Stejné vychytávky, které najdete na SF90 XX Stradale má pochopitelně i SP90 XX Spider, jen s tím rozdílem, že má také karbonovou skládací střechu RHT (Retractable Hard Top), jejíž složení trvá 14 sekund a lze s ní manipulovat i při jízdě do rychlosti 45 km/h. A teď už si jen pospíšit, protože Ferrari vyrobí jen 799 SF90 XX Stradale a 599 SF90 XX Spider.

    Fotogalerie

    Ohodnoťte článek
    Hlasování skončilo

    Čtenáři hlasovali do 10:31 úterý 7. listopadu 2023. Anketa je uzavřena.

    • Super
      8
    • Haha
      8
    • Sladký
      7
    • Cože
      6
    • Tvl
      6
    • Trapas
      5