Čtvrtek 25. dubna 2024, svátek má Marek

  • Zprávy
  • Celebrity
  • Jen pro muže
  • Sport
  • Video
  • Speed
  • Antiyoutuber
  • jít naiDNES.cz

    Ferrari Purosangue: Nejrychlejší SUV světa ctí filozofii italské automobilky

    Ferrari Purosangue | foto: Ferrari

    Stejně jsme všichni věděli, že to jednou musí přijít. Alespoň že si první SUV od Ferrari ponechává atmosférický dvanáctiválec.

    Ferrari se dlouho stavělo proti módnímu trendu SUV a dokonce se kdysi Sergio Marchionne, šéf Fiatu a Ferrari, vyjadřoval o modelu této kategorie s velkou nevolí. Tvrdil, že Ferrari SUV nepotřebuje a na dotazy novinářů a kolegů ohledně takového vozu se vzpínajícím se hřebcem ve znaku odpovídal jako „Jedině přes moji mrtvolu!“ nebo „No to byste mě nejprve museli zastřelit!“ Později byl však o něco smířlivější a uváděl, že automobilka stále zkoumá nové možnosti trhu a crossover by mohl přitáhnout nové klienty.

    Je samozřejmě otázka, jestli značka s neustále rostoucími prodeji nutně SUV potřebuje, ale jak už je pro Ferrari zvykem, tohle není tak úplně klasické SUV jako třeba Cayenne nebo Bentayga. Jedná se spíše o velký čtyřdveřový hatchback s trochu zvednutým podvozkem. Skutečnost, že má Purosangue čtyři dveře, je rovně u sériových Ferrari naprostá novinka. Doposud byly všechny produkční modely výhradně dvoudveřové.

    Ferrari Purosangue

    Ferrari vytvořilo zcela novou platformu, která by mohla najít uplatnění i u dalších modelů, třeba u nějakého velkého kupé. Ačkoli novinka dostala tradiční atmosférický dvanáctiválec, prý nebude problém do této platformy zastavět i hybridní a plug-in hybridní systémy s šesti nebo osmiválci. Dvanáctiválec má objem 6,5 litru a jedná se o evoluci současného motoru známého například z modelu 812 Superfast. Dostává ze sebe výkon 725 koní a točivý moment 716 Nm, což z tohoto modelu nejvýkonnější sériově vyráběné SUV světa. Stačí to k tomu, aby z 0 na 100 km/h zrychlilo za 3,3 sekundy, na 200 km/h za 10,6 sekundy a jelo rychleji než 310 km/h.

    Ferrari připravilo také novou osmistupňovou dvouspojkovou převodovku, která prý řadí rychleji a komfortněji než sedmistupňová převodovka ve starších aplikacích. Umístěna je u zadní nápravy a v komfortním režimu se umí odpojit a auto pak plachtí. Pro použití ve voze této kategorie byly první převodové stupně „zkráceny“ a naopak poslední převod „prodloužen“ pro komfortnější a ekonomičtější dálkové přesuny. Ferrari dále upravilo systém pohonu všech kol 4RM-S, který nemá klasický transfer jako většina čtyřkolek ale samostatnou malou čtyřstupňovou převodovku před motorem, která posílá výkon na přední kola. Primárně je Purosangue ovšem zadokolka a dopředu nepůjde více než 20 % dostupného výkonu.

    Ferrari Purosangue

    Asi nikoho nepřekvapí použití aktivního natáčení zadních kol, ale Ferrari pro nový model vyvinulo také zcela nový aktivní podvozek a z modelu 296 GTB převzalo i brzdový systém brake-by-wire. Výpis všech elektronických systémů je opravdu dlouhý a nezbývá než věřit, že Ferrari vytvořilo auto, které bude mít, i přes suchou hmotnost 2033 kg, nejdynamičtější vlastnosti ve své kategorii, ale zároveň bude použitelné a komfortní.

    Interiér je sice moderní a unikátní pro tento model, ale nepřináší žádnou revoluci. Pracoviště řidiče se v zásadě neliší od toho, jaké je v tradičních modelech Ferrari, včetně možnosti nastavovat různé jízdní režimy ovladači přímo na volantu. Samozřejmě, největší změna jsou dvě plnohodnotná křesla vzadu, která nabídnou nejvíce prostoru ze všech modelů značky. A vše pak doplňuje i poměrně objemný zavazadlový prostor, alespoň na poměry Ferrari. Jistě, jeskyně jako v Octavii Combi to nebude, ale majitelé Ferrari nepotřebují nakupovat pytle brambor ve slevě a tahat na chalupu kradené dříví. Každopádně ani v GT modelech GT4CLusso nebo Ferrari Roma tolik místa není.

    Ferrari Purosangue

    Zajímavostí je, že Ferrari zcela rezignovalo na vývoj vlastního navigačního systému a raději nabídne funkci propojení mobilního telefonu, ve kterých jsou mapové podklady rychleji a spolehlivěji aktualizované.

    O ceně se ještě Ferrari nezmínilo, ale očekává se základ někde okolo 11 milionů korun s tím, že se bude dále připlácet za individuální specifikace a úpravy. V současné době Ferrari dodává ročně zákazníkům přes 11 000 aut ročně, ale tenhle crossover by neměl prodejní koláč nějakým zásadním způsobem rozkouskovat. Ferrari ho nechce „sekat jako Baťa cvičky“ a více než 20% podíl na celkových prodejích prý mít nebude.

    Fotogalerie

    Ohodnoťte článek
    Hlasování skončilo

    Čtenáři hlasovali do 12:00 pondělí 23. ledna 2023. Anketa je uzavřena.

    • Trapas
      11
    • Super
      8
    • Cože
      7
    • Sladký
      7
    • Haha
      4
    • Tvl
      4
    Vybrali jsme pro vás

    Hanychová vzpomíná na minulost. V Kozičce jsem poprvé otěhotněla, naštěstí je Kryšpín zdravý, řekla

    Agáta Hanychová zavzpomínala na dobu, kdy poprvé otěhotněla. Mělo k tomu dojít při jednom večírku v pražském baru...

    Katastrofa na Majálesu? Lidé se brodili bahnem, někteří interpreti nemohli vystoupit. Pořadatelé se omlouvají

    V sobotu se v Hradci Králové konal první letošní Majáles. Podle návštěvníků šlo ale o velkou katastrofu. Lidé se...