Ferrari Daytona SP3: Další auto z řady Icona odkazuje na slavné závodní vozy

Další z limitovaných modelů řady Icona vzpomíná na slavná závodní Ferrari 330 P3/4, 330 P4 a 412 P, která v roce 1967 obsadila první tři místa ve 24h v Daytoně.

Pamatujete si na Ferrari Monza SP1 a SP2? V roce 2019 začalo Ferrari vyrábět speciální dvanáctiválcové speedstery v limitované edici 499 kusů. Auta bez čelního okna představila nový koncept Icona, ze kterého se stala samostatná řada exkluzivních modelů vyráběných v omezeném počtu kusů. Ty stojí stranou běžné nabídky, dokonce právě speciální SP1 a SP2 nebyly v některých zemích homologovány pro silniční provoz.

Ferrari nyní představuje další kousek do skládačky Icona, který dostal jméno Daytona SP3 a vzpomíná na slavné vítězství v teprve druhém ročníku americké čtyřiadvacetihodinovky, kde s vozy 330 P3/4, 330 P4 a 412 P obsadilo první tři místa v cíli závodu. Vyhrál tehdy Lorenzo Bandini, který se střídal s Chrisem Amonem. Pro Ferrari to zároveň bylo až do roku 1998 poslední vítězství ve slavném americkém závodě. Pokud tedy nepočítáme rok 1972, kdy se jelo v Daytoně jen na šest hodin, to zvítězili Mario Andretti a Jacky Ickx s Ferrari 312 PB.

Ferrari 330 P4

Daytona SP3 podle všeho vychází z modelu SF90, aspoň pokud jde o provedení interiéru a celkové proporce, ale dočkala se určitého zjednodušení, hlavně pokud jde o koncepci pohonu. Za sedačkami umístěný atmosférický dvanáctiválec o objemu 6,5 litru postrádá elektrickou část hybridní jednotky a svou sílu přenáší výhradně na zadní kola přes sedmistupňovou dvouspojkovou převodovku.

Dvanáctiválec má 840 koní v 9250 min-1 a omezovač ho zarazí až na hranici 9500 min-1 a s tradičním rozevřením válců s úhlem 65° sice vychází z jednotky ve Ferrari 812 Competizione, ale nebyl převzat bez úprav. Prošel poměrně zásadní modernizací, hlavně pokud jde o ventilový rozvod, nové jsou i písty a ojnice a spousta dalších detailů. Ferrari vyvinulo rovněž nový systém sání s proměnnou délkou a nové je také přímé vstřikování paliva. Jednotka tak dostala nové označení F140HC a je to nejvýkonnější (a také nejúčinnější) atmosférický dvanáctiválec v silničním Ferrari bez elektrické asistence, jaký kdy automobilka vyrobila.

Ferrari Daytona SP3

Podle Ferrari tento roadster s odnímatelným střešním panelem akceleruje z 0 na 100 km/h za 2,85 sekundy, „dvoustovkou“ jede za 7,4 sekundy a nejvyšší rychlost přesahje 340 km/h. Ferrari tradičně přesné číslo maximální rychlosti neudává, čímž ponechává prostor jak spekulacím, tak i majitelům a náhodným řidičům pochlubit se později svými výkony na internetu.

Design vozu kombinuje styl Ferrari Roma, SF90 a některých digitálních konceptů nedávné doby. Zajímavý je jistě i návrat ke stylu horizontálního žebrování z 80. let, které jsme mohli vidět třeba na ikonickém modelu Testarossa nebo na menším Ferrari 348. Inspirací vozu ale byly třeba i závodní speciály Ferrari 512 S, 712 Can-Am a 312 P.

Ferrari Daytona SP3

Jak už bylo řečeno, uvnitř se ve srovnání s SF90 moc věcí nemění, ale to bude asi nejvíce souviset právě s tím, že je auto určené pro běžný provoz a Ferrari zřejmě nechce všechno znovu homologovat, zejména pak bezpečnostní systémy při povinných crashtestech. Co šlo ale změnit, tedy především prvky karoserie, ty nové jsou.

K výrobě kompozitových dílů Ferrari použilo technologie zpracování, které jsou jinak vyhrazené pro závodní divizi a hlavně pro tým F1. I když se automobilka soustředila na snižování hmotnosti, tak suchá hmotnost vozu je 1485 kg, což je stále docela dost. Atmosférický dvanáctiválec prostě něco váží.

Ferrari Daytona SP3

Ferrari vyrobí celkem 599 kusů, takže vyloženě omezená série to nebude. Každý vůz bude stát dva miliony eur bez daně, tedy nějakých 62 milionů korun při současném kurzu a sazbě DPH, pokud si Daytonu SP3 nebudete kupovat „na firmu“. První zákazníci se svého auta dočkají koncem roku 2022.

Fotogalerie

Hodnocení článku

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 7:18 středa 27. dubna 2022. Anketa je uzavřena.

  • 9
  • 2
  • 2
  • 2
  • 1
  • 1