Ferrari 296 GTB: Méně válců, více elektřiny. Koní má ale více než Enzo!

Ne, tohle není nové Dino. Tohle je nástupce modelu F8 Tributo. Standardní modelová řada sportovních Ferrari s motorem uprostřed přechází na šestiválce.

Není to sice poprvé, kdy se ve Ferrari objevuje šestiválec nebo hybrid, ale v novodobé historii je to v řadě těchto sportovních modelů velká změna. Nové Ferrari 296 GTB ale není menší a levnější alternativa k osmiválcové modelové řadě, která začala svou historii u Ferrari 308 GTB a GTS v roce 1975. Rozhodně to tak není jakýsi duchovní nástupce modelu Dino, ale plnohodnotný pokračovatel řady, která obsahuje modely 458 Italia, 488 GTB a F8 Tributo.

Označení 296 se v minulosti už u Ferrari objevilo. Tentokrát číslo 29 značí odkaz na zdvihový objem motoru (2992 cm3) a číslovka 6 počet válců. Jen připomeneme, že na šestiválce přecházejí i konkurenční automobilky, například McLaren. Ačkoliv motor přišel o dva válce a byl zmenšen jeho objem, na dynamice by to nemělo být znát. Tím spíše, když ještě pohonné jednotce pomáhá elektromotor.

Ferrari 296 GTB

To je vlastně další „poprvé“ v této řadě sportovních modelů Ferrari. Je to hybrid, dokonce s možností nabíjení a schopností provozu pouze na elektřinu. Malý 7,45kWh akumulátor ale stačí na maximálně 25 km jízdy. Slouží především jako zásobárna energie pro asistenci zážehovému šestiválci a zvyšování výkonu v případě potřeby. 

Šestiválec má rozevření válců 120° a dosahuje výkonu 663 koní. Jen tak mimochodem je to vyšší výkon, než jakého dosahoval dvanáctiválec ve Ferrari Enzo. Spolu s elektromotorem pak tohle šestiválcové Ferrari dosáhne výkonu 830 koní při 8000 min-1, točivý moment má hodnotu 740 Nm při 6250 min-1. Na zadní kola pak sílu hybridního systému přenáší osmistupňová dvouspojková převodovka a elektronicky řízený diferenciál.

Ferrari tradičně neuvádí maximální rychlost, pouze informaci, že auto pojede více než 330 km/h. Na 100 km/h má zrychlit za 2,9 sekundy, na 200 km/h za 7,3 sekundy a testovací okruh ve Fioranu objede za 1:21. Ferrari slibuje plno charakteru, ostrou reakci na plyn a zároveň použitelnost a komfort při normální jízdě.

Ferrari 296 GTB

I když je motor menší a lehčí než předchozí přeplňovaný osmiválec, přece jen ten hybridní systém s baterií něco váží a proti předchůdci je auto těžší o 35 kg. Bez náplní ukáže na váze 1470 kg, což je docela dost. To 458 Italia s atmosférickým osmiválcem byla o metrák lehčí.

Ferrari 296 GTB Assetto Fiorano

Další velká novinka tohoto nového Ferrari je aktivní aerodynamika, jejíž princip vychází ze systému použitém na vrcholném modelu LaFerrari. Standardní verze umí generovat přítlak až 100 kg, příplatkový paket Assetto Fiorano je schopný zvýšit přítlak až na 360 kg v rychlosti 250 km/h. Tento paket také obsahuje odlehčená sedadla a odstraní z auta pár zbytečností, takže ušetříte 12 kg.

Ferrari rovněž zapracovalo na elektronické výbavě a nový je i systém pomáhající s brzdami, který má podle výrobce zkracovat brzdnou dráhu. Z 200 km/h auto zastaví na 107 metrech, o 8,8 procenta kratší dráze, než kdyby tento systém v autě nebyl.

Ferrari 296 GTB

Design nového modelu 296 GTB naznačuje, že doba extrémně komplikovaných a agresivních tvarů končí, naopak je vůz poměrně decentní a elegantní, vlastně až minimalistický. To samé platí i v interiéru, který je spíše evolucí současného stylu. Úsměvným detailem je třeba chromovaný ovládací panel převodovky a některých funkcí vozu, který z dálky připomíná klasickou otevřenou kulisu s řazením do H, jaká byla ve starých Ferrari. Nicméně s manuálem vám Ferrari tohle auto neudělá, leda byste hodně prosili (a platili).

Ferrari 296 GTB

K zákazníkům by měly první kusy dorazit na jaře roku 2022 a ceny aktuálně začínají na 269 000 eur (6,7 milionu korun). Vůz s paketem Asseto Fiorano pořídíte od 302 000 eur, ale u Ferrari se tradičně hodně připlácí za individuální doplňky.

Fotogalerie

Hodnocení článku

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:39 čtvrtek 28. října 2021. Anketa je uzavřena.

  • 12
  • 10
  • 7
  • 6
  • 6
  • 5