Jestli máme na světě najít jedno jediné auto, ke kterému by se elektrický pohon svým tichým a hladkým během hodil, tak je to Rolls-Royce. O elektrickém Rollsu jsme už psali několikrát, ale teprve nyní přišel čas na představení vozu v sériové podobě. Zatím jsme viděli jen maskované prototypy a designové skici.
Zajímavé je, že v přední části použil Rolls-Royce stejné řešení designu jako BMW u řady 7, ačkoli technicky spolu obě auta nemají nic společného. Aspoň tedy platformu ne. Rolls-Royce používá vlastní celohliníkovou architekturu, která byla pro elektrický model upravena. Velká, 700 kg těžká baterie je součástí nosné konstrukce a funguje také jako akustická izolace. Rolls-Royce uvádí, že Spectre bude nejtišší vůz v historii automobilky.
Ale zpět k designu. Ačkoli řešení přídě u nového BMW řady 7 bylo terčem kontroverze, v případě britské automobilky se to terčem kritiky a polarizujících komentářů nestalo. Ovšem design je věcí subjektivní a určitě se najdou lidé, kterým se nový elektrický Rolls-Royce líbit nebude. A obráceně.
Uvnitř se velká revoluce nekoná a Spectre se drží spíše decentnějších tvarů a je o poznání konzervativnější, i pokud jde o ergonomii. Každopádně klasické ručičkové přístroje nahradil digitální displej s vysokým rozlišením. Předpokládáme, že infotainment bude běžet na stejném základu jako systém od BMW, ovšem s vlastní grafikou a funkcemi. Ačkoli se nedá předpokládat, že by typická klientela značky Rolls-Royce věděla, jak vypadají třeba ovladače nebo infotainment nějakých budgetových modelů od BMW, britská automobilka přeci jen využila příležitost co nejvíce drobných detailů odlišit, aby příbuznost nebyla na první pohled patrná.
Že by se Rolls-Royce zrovna rozpovídal o tom, jak je to s pohonem a dynamickými parametry, to se říci nedá. Ne snad, že by cílové klientele záleželo na něčem jiném, než že je výkon motoru dle tradice britské značky „dostatečný“, ale pár technických detailů by určitě neuškodilo. Víme jen to, že cíl je nabídnout auto, které bude mít normovaný dojezd dle metodiky WLTP přes 520 km, výkon více než 580 koní a točivý moment přesahující hodnotu 900 Nm. Z 0 na 100 km/h prototypy zrychlují za 4,5 sekundy. Vše je ale stále ještě ve fázi vývoje a homologace a je pravděpodobné, že definitivní čísla budou trochu odlišná.
Také není jasné, jestli Rolls-Royce používá elektrický pohon shodný s tím v BMW i7 (baterie o kapacitě 101,7 kWh). S délkou 5,45 metru je sice Spectre pořádný kus auta (váží 2975 kg), ale pořád je o 30 cm kratší než Phantom se základním rozvorem. I Rolls-Royce přiznává, že Spectre bude stát na půl cesty mezi SUV Cullinan a zmíněným Phantomem, čímž se dá odhadnout i cenová politika. Jenže vozy Rolls-Royce zpravidla vznikají na individuální objednávku a různé specifické úpravy a příplatky pak stejně cenu posunou do úplně jiné dimenze. A jak velí tradice, na cenu vozů Rolls-Royce se nikdo slušně vychovaný neptá.
Fotogalerie |