Elektrické Volvo EX90 nahlíží do budoucnosti, ale...

Oblíbené Volvo XC90 se dočkalo plně elektrického příbuzného. Má sedm sedaček a umí jezdit sám.

Současné Volvo XC90 čekají ještě alespoň dva roky života, takže novinka EX90 není nástupce, nýbrž doplněk modelové řady. Jedná se o plně elektrické sedmimístné SUV s vysokým důrazem na prostor a praktičnost, čímž se Volvo odlišuje od většiny elektrických crossoverů a SUV dnešní doby.

Volvo EX90 má upravenou platformu, která pojme veliký akumulátor o kapacitě přes 100 kW a dva elektromotory, každý pohání jednu nápravu. Po stránce designu se nové EX90 drží současného jazyka značky, uvnitř pak hodně připomíná Teslu. Pro čínské automobilky je ale typické, že neumí přijít s vlastním řešením a jen vše kopírují.

Ovládání všech funkcí přes nastojato opřený tablet uprostřed palubní desky je, minimálně z pohledu ergonomie a bezpečnosti, značně diskutabilní. Stejné to nejspíš bude se systémy autonomní jízdy, na které je nové Volvo EX90 připraveno, ale prozatím tyto funkce nebudou k dispozici, protože na ně není připravena infrastruktura, legislativa a vlastně i celá společnost.

Volvo EX90

Všechny potřebné informace o jízdě Volvo sebere z boxu umístěného na střeše uprostřed nad čelním oknem, kterého jste si už určitě na fotografiích všimli. Jsou v něm kamery, senzory a radary a prý má díky tomu auto mnohem lepší přehled o situaci kolem, než kdyby byly umístěné v masce „chladiče“ nebo nárazníku.

Prozatím bude prodávána vrcholná dvoumotorová varianta s výkonem 517 koní a točivým momentem 910 Nm, která má akumulátor o kapacitě 111 kWh. Ta by měla vystačit na ujetí až 600 km. Počítáno je i s verzí o výkonu 408 koní a zřejmě bude i levnější provedení s nižším výkonem, jen s jedním motorem a jen jednou poháněnou nápravou.

Technická zajímavost nového Volva je možnost obousměrného nabíjení, takže auto lze využít i jako záložní zdroj energie a případně jím dokonce nabít jiný vůz. Prozatím ale i tato funkce nebude „odemčena“, auto je však na ni už připraveno.

Volvo EX90

Tradičně bude ve výbavě vše, na co si vzpomenete, hlavně pokud jde o asistenční a bezpečnostní systémy. Tam snad bude vše potřebné už „odemčené“ rovnou. A když jsme u toho odemykání, tak novinkou je možnost používat mobilní telefon s aplikací místo klasického klíčku k otevření a „nastartování“ auta. Ačkoli je již možné auto konfigurovat a předobjednávat, tak v prodeji bude až na podzim roku 2023 a k zákazníkům by mělo dorazit na začátku roku 2024.

Fotogalerie

Hodnocení článku

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 12:00 pondělí 20. března 2023. Anketa je uzavřena.

  • 13
  • 12
  • 9
  • 5
  • 5
  • 4