Elektrická Cupra Born hodlá nabídnout řidičské emoce

Nová elektrická Cupra je něco mezi hot hatchem a SUV. Ale parametry má zajímavé a je to zadokolka!

Elektrická platforma MEB samozřejmě najde uplatnění napříč všemi značkami koncernu Volkswagen, aby se její vývoj zaplatil. A nyní ji využívá Cupra pro svůj první plnohodnotný elektromobil nové generace.

Model Born vychází z konceptu SEAT El-Born a novinku můžeme chápat jako hot hatch nové generace, s délkou 4322 mm a rozvorem 2767 mm je Cupra Born velikostí srovnatelná se současným Leonem čtvrté generace. Podvozek je poměrně konvenční konstrukce, vpředu jsou vzpěry MacPherson, vzadu pětiprvkové nezávislé zavěšení.

Cupra Born

Elektromotor je pak umístěný vzadu a pohání pouze zadní kola, takže se z téhle Cupry stává vlastně první čistá sériově vyráběná zadokolka SEATu od dob modelů 131 a 132 z přelomu 70. a 80. let, kdy nabízel přepracované licenční Fiaty. Zajímavé je, že výrobci se údajně podařilo dosáhnout optimálního rozložení hmotnosti 50:50 mezi obě nápravy. K dispozici budou dvě výkonové verze, obě se shodným nejvyšším točivým momentem 310 Nm. Ta základní má výkon 150 koní, silnější 204 koní. U té silnější ovšem bude možné si připlatit za paket e-Boost1, který zvýší výkon až na 231 koní.

Cupra Born bude prodávána se třemi verzemi vodou chlazeného akumulátoru. Základní má využitelnou kapacitu 45 kWh, prostřední verze 58 kWh a největší 77 kWh. Cupra uvádí normovaný dojezd dle metodiky WLTP od 340 km (verze 45 kW) přes 420 km u 58kW baterie po 540 km u 77kW. Zajímavé je, že nejsilnější verze je rychlejší s menší baterií, na 100 km/h akceleruje za 6,6 sekundy. S větší baterií, která má evidentně vyšší hmotnost, potřebuje sedm sekund. Z klidu na 50 km/h zrychlí elektrická Cupra za 2,6 sekundy.

Cupra Born

Cupra Born zvládne rychlonabíjení výkonem až 125 kW, podle automobilky se pak dojezd prodlouží o 100 km jen za 7 minut nabíjení. Z 5 na 80 procent kapacity je baterie nabita za 35 minut. Půjde využít také domácí střídavá 11kW nabíječka nebo běžná zásuvka, kterou víc než 3,6 kW za hodinu neproteče. To si pak základní baterii nabijete za zhruba 12 hodin, tu největší budete nabíjet skoro celý den. 

Cupra Born

Každopádně jsme zvědaví, jak Cupra odladila podvozek a řízení, protože koncepce s motorem a pohonem vzadu má určitě zajímavý potenciál. Sice se dočteme, že systém kontroly stability má jakýsi sportovní režim, ale nevíme, zda půjde zcela vypnout. Výroba v německém Zwickau bude zahájena až v září, termín uvedení Cupry Born na trh však upřesněn zatím nebyl.

Fotogalerie

Hodnocení článku

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:01 úterý 12. října 2021. Anketa je uzavřena.

  • 11
  • 8
  • 8
  • 8
  • 7
  • 7