Pondělí 6. prosince 2021, svátek má Mikuláš
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
EXPRES

  • Zprávy
  • Celebrity
  • Jen pro muže
  • Sport
  • Video
  • Volby
  • Speed
  • jít naiDNES.cz

    BMW M5 CS popírá fyzikální zákony, umí být ale i přívětivé. Manažerský sedan ostrý jako břitva

    BMW M5 CS | foto: SPEED - Martin Sznapka

    Skvělá série na Netflixu s názvem The Last Dance je pozoruhodný dokument mapující klíčové okamžiky neuvěřitelné kariéry Michaela Jordana v dresu týmu Chicago Bulls. Air Jordan sice měřil přes dva metry a vážil přes 100 kg, ale na palubovce to vůbec nebylo znát. Jeho obratnost a lehkost při hře jako by popírala gravitaci i setrvačnost. A přesně taková je i M5 CS.

    Přiznám se, že jsem nikdy nebyl velký fanoušek „basketu“, donedávna jsem nikdy nevlastnil žádné tenisky Nike a na ledvinku Air Jordan přes rameno už asi nemám věk. I přesto je pro mě příběh létajícího Michaela neuvěřitelně inspirativní. Chlapík, jehož popularita si na začátku 90. let v ničem nezadala s popularitou Michaela Jacksona, měl podobný přístup ke hře jako Ayrton Senna k závodění. Byl brilantní v každém zápase. Jeho pohyb s míčem jako by nově definoval možnosti basketbalu. Existují hodiny a hodiny záběrů, kdy jeho soupeři prostě jen zůstali stát s nevěřícím pohledem na to, co že Jordan zase předvedl. Líbí se mi, že základem jeho slávy vlastně není marketing, ale hra. Nike vyrostlo s Jordanem, ne Jordan s Nike.

    Podobně je to s CS. Tohle auto je sice o jeden a půl milionu korun dražší než „obyčejná“ M5 Competition, jenže tenhle balík peněz neutratíte za nepotřebnou hromadu karbonových cetek, „přifouknutý“ motor nebo hlasitější výfuk. Dostanete auto s naprosto ultimátními jízdními vlastnostmi, které úplně nově definuje pohyb a možnosti takhle velkého a těžkého sedanu. Přesně jako v případě Michaela Jordana. Teď ale už dost sportovních příměrů. Pojďme se podívat na to, proč je CS tak speciální auto.

    BMW M5 CS

    S čerty nejsou žerty

    Už na první pohled vám dává CS vědět, že máte tu čest s něčím naprosto výjimečným. Agresivní výraz přídě, se kterým BMW přišlo u M5 generace F10, posouvá tahle zelená bestie ještě o pořádný kus dál. Tváří v tvář její temné přídi s laserovými světlomety osazenými světelnými trubicemi, které při potkávacích světlech, dálkových světlech a při uvítací funkci svítí výrazným žlutým tónem, není těžké se opravdu fyzicky bát. Při denním svícení se barva změní na bílou a CS vizuálně trochu zkrotne, ale žlutá prostě vypadá, jako by tohle auto mělo místo levého zadního kola kopýtko.

    Exkluzivní barvu karoserie Frozen Deep Green (k dispozici je také v matné šedé Frozen Brands Hatch Grey) krásně doplňují zlato-bronzové detaily, které má obvykle verze Competition v černé barvě. Jde o rámeček masky chladiče a emblémy M5 CS umístěné v masce chladiče, na předních blatnících a vzadu na víku kufru. Ve stejné barvě jsou rovněž 20” kovaná kola Y-spoke. V odlišné barvě můžete mít tahle kola i na BMW M5 Competition. Na CS pod nimi ale už v základu dostanete karbon-keramické brzdy, které jsou o 23 kg lehčí než brzdy s ocelovými kotouči. Hmotnost byla samozřejmě redukována i jinde. Celá kapota se skutečnými výdechy vzduchu je vyrobena z lehkého plastu vyztuženého uhlíkovými vlákny. „Lízátko“ na spodní hraně předního nárazníku, kryty zpětných zrcátek, spoiler na odtokové hraně víka zavazadlového prostoru a difuzor vzadu jsou pro změnu karbonové. Další kilogramy šly dolů redukcí zvukové izolace, což posádce dovolí lépe si vychutnat syrovější zvuk nerezového aktivního sportovního výfuku se čtveřicí masivních koncovek. 

    Všechny tyto změny znamenají, že v porovnání s verzí Competition je CS zhruba o 70 kilogramů lehčí. Na první pohled to není mnoho, že? Jenže tady se nebavíme o ultimativním okruhovém stroji, jakým je například M4 GTS, ale o luxusním sedanu s řadou komfortních prvků výbavy a schopností cestovat na dlouhé vzdálenosti. Tohle auto zkrátka pořád musí být M5. I když v interiéru o tom budete nejspíš trochu pochybovat.

    BMW M5 CS

    Přísný interiér pro čtyři odvážné

    Na první pohled vás totiž v luxusní „pětkové“ kabině upoutá pár nekompromisních sportovních prvků. BMW u M5 CS záměrně nešlo do úplných extrémů jako třeba u M4 CS, která má v bočnicích dveří místo klasických madel látková poutka. Nicméně Alcantarou obšitý volant a M karbonová skořepinová sedadla s integrovanými opěrkami hlavy působí skoro až okruhově přísně. CS má navíc ještě dvě „skořepiny“ integrované do zadní lavice. Ty sice mají přátelštější boční vedení než ty přední, i tak si v nich ovšem připadáte jako v taxíku na Nordschleife s nebožkou Sabine za volantem. Přední sedadla s nádhernou karbonovou zadní stranou jsou plně elektricky ovladatelná a nachlup stejná jako ta, za která si v M3/M4 připlatíte 102 000 Kč. Jejich dofukovací bočnice jsou vážně masivní a dovolují vám perfektně cítit každý pohyb auta. Zvláštní je karbonový výstupek uprostřed na hraně sedáku, jehož primární funkce je dát lepší vedení vašim stehnům. 

    Neméně podstatnou funkcí však je pocit, že vás díky němu drží CS pěkně pod, ehm, koulema. To jistě přispívá k lepšímu spojení s autem. Podstatné však je, zda se dá v takových sedačkách „pětkově“ cestovat? Dá, ale tipnul bych si, že hraniční hmotnost bude tak 120–130 kg. Pak vám v napasování se do skořepin nepomůže ani karafa olivového oleje.

    V kabině máme ještě pár dalších specialit jako již zmíněný Alcantarou obšitý volant s karbonovými páčkami řazení, speciální dekor palubní desky a řadu emblémů M5 CS. To abyste náhodou nezapomněli, v jakém autě cestujete. Lehkou ztrátu praktičnosti na úkor hmotnosti způsobilo odstranění schránky mezi sedadly, kterou nahradila pevná loketní opěrka.

    BMW M5 CS

    Podvozek jako vytesaný z kamene

    Z řidičského pohledu jako by CS neshodilo 70, ale spíše pár set kilogramů hmotnosti. Na volant totiž reaguje podobně ostře a bleskově jako menší a agilnější M4 Competition. Přímost CS vám prostě po první projeté zatáčce vyrazí dech, donutí zastavit u krajnice, vystoupit a přesvědčit se, zda opravdu řídíte M5. Ve srovnání s CS je Competition najednou tlusté auto, kterému trvá věky, než změní směr. U nejostřejší M5 máte pocit, že někdo konečně pevně dotáhl všechny šrouby na podvozku, vnitřní skelet auta dvakrát vyztužil, a ještě přidal závodní rám. Auto je neuvěřitelně kompaktní. Tohle není laciné prkenné přitvrzení podvozku, ale sofistikované úpravy s cílem poskytnout řidiči co možná nejvíce informací o jízdě. 

    Vývojáři BMW jako by oloupali a dokonale očistili limit a naservírovali vám ho na stříbrném tácu bez jediného smítka. A víte, jak to je. Čím jasněji limit cítíte, tím snáze se kolem něj můžete pohybovat. U CS hranice přilnavosti s výkonem 635 koní a pohonem všech kol obutých do měkkých pneumatik Pirelli leží hodně daleko. A právě proto je přímost CS tak skvělá. Máte nad autem totální kontrolu i v režimech, kdy už verze Competition začínala nervózně odskakovat a ztrácela jistotu. Přitom změny na podvozku nejsou nijak dramaticky velké.

    CS má o 7 milimetrů menší světlou výšku než podvozek M5 Competition a jsou na něm použity tlumiče z BMW M8 Gran Coupé. Tohle je důležitá změna, protože jde o novou generaci tlumičů, které lépe eliminují vertikální pohyby kol. Právě změna tlumičů představuje jednu z hlavních příčin klidu auta blízko limitu a poddajnosti podvozku na rozbitých cestách, kde drží kola na asfaltu v úplně nesmyslných rychlostech. K dosažení ostřejších reakcí na řízení bylo upraveno i horní uložení pružin a tlumičů na přední i zadní nápravě a geometrie podvozku. CS tak zatočí bez sebemenší prodlevy, náklonu nebo zpoždění v měkkém uložení. První reakce na otočení volantem je stejně blesková jako ta v M2 CS. K nastavení podvozku bych měl snad jedinou výtku a tou je volba pneumatik. Pokud má správnou teplotu, je obutí Pirelli skvělé. Potíž je v tom, že máte pod zadkem pořád relativně těžké auto, které díky karbon-keramickým brzdám zvládne jet rychle relativně dlouho. Měkká směs pneumatik Pirelli P Zero Corsa se rychle přehřeje a začnou klouzat. CS vám sice pořád dává precizní informace o tom, co se děje pod koly, ale vy musíte zvolnit. 

    To je podle mého škoda, protože potenciál báječného podvozku najednou leží ladem. Osobně bych tuhle M5 bral na konzistentnějších pneumatikách Michelin. Abychom ale nezapomněli na motor.

    BMW M5 CS

    Výkonnější a odolnější motor

    Osmiválec je pevněji uložený v karoserii a pracuje s lehce upravenými turbodmychadly a vyšším tlakem vstřikování paliva. Jeho reakce jsou tak rychlejší. Vylepšeno bylo také mazání a chlazení, jež je navrženo i pro intenzivní používání na závodním okruhu s vysokými úrovněmi podélného a příčného zrychlení. S nerezovým sportovním výfukem působí motor surověji a závodněji, což skvěle ladí s pevným podvozkem a skořepinovými sedadly uvnitř.

    Nastavení pohonu M xDrive je podobné jako u verze Competition – s tím rozdílem, že díky lepší kontrole vám auto dá v režimu sportovní čtyřkolky tak 20 procent rychlosti navíc. Režim s pohonem jen zadních kol je zase zábavnější, protože záď se kolem pevné a přesné přídě snáz odsadí do přetáčivého smyku. Díky přímosti auta se navíc výkon na zadní kola precizně dávkuje. Zkrátka všechno dobře.

    BMW M5 CS je prostě v každém režimu úkaz, ke kterému se žádný jiný luxusní sedan ani neblíží. Jeho neuvěřitelná šířka schopností zahrnuje okruh, dálnici i rozbitou okresku a všude exceluje. Pravda, stojí o 1,3 milionu (čili o pěknou M2) víc než Competition, ale víte, jak to je. Podívejte se na tabulku Jordanových platů v Bulls. Cenu za výjimečnost je prostě těžké stanovit. Kromě toho je to stejně jedno, protože kvóta pro český trh je už stejně dávno vyprodaná.

    BMW M5 CS

    BMW M5 CS

    • Motor: V8, 4395 cm3, 2x turbo
    • Parametry: 635 k při 6000 min-1, 750 Nm při 1800–5950 min-1
    • Hmotnost: 1900 kg
    • 0–100 km/h: 3,0 s
    • Max. rychlost: 305 km/h
    • Spotřeba: 11,3 l/100 km
    • Cena: 4 833 400 Kč

    + Kombinace poddajnosti podvozku, přesnosti a komfortu, navzdory své velikosti je to skvělý řidičský stroj.

    - Je vyprodané.

    Fotogalerie

    O čem sní tvůj e-mail?

    Šéfredaktor pro tebe každý čtvrtek vybere ty největší pecky a kauzy, které ti nesmí uniknout

    Blogera připravil lajdáctvím o nohu, další zranil. Za nehodu dostal podmínku

    Premium S podmínkou na pět let odešel od soudu čtyřiačtyřicetiletý Moldavan. V červenci 2019 způsobil na obchvatu Chrudimi...

    Přes víkend zemřou všichni z JIP. Sestra vypráví o práci v době covidu

    Premium Markéta Svobodová, hlavní sestra z Masarykovy nemocnice v Ústí nad Labem, stojí spolu s dalšími šesti kolegyněmi z...

    Android Auto a CarPlay v každém autě. Poradíme vám, jak na to

    Premium Chcete používat oblíbenou navigační aplikaci na displeji v autě místo telefonu? Přečtěte si, jak to udělat a neutratit...

    Komentáře

    Mohlo by vás zajímat

    Vezmeme vás na titulní stranu
    Pondělí 6. prosince 2021, svátek má Mikuláš
    • schránka
    • Přihlásit Můj účet
    EXPRES

  • Zprávy
  • Celebrity
  • Jen pro muže
  • Sport
  • Video
  • Volby
  • Speed
  • jít naiDNES.cz