Úterý 28. června 2022, svátek má Lubomír
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
EXPRES

  • Zprávy
  • Celebrity
  • Jen pro muže
  • Sport
  • Video
  • Speed
  • jít naiDNES.cz

    BMW M4 CSL: Edice odlehčených kupé se vrací

    Nové CSL je o 100 kg lehčí a pochopitelně má i zvýšený výkon. Z jedné věci ale radost mít nebudete.

    Ikonické označení CLS se vrací na „bavoráky“ a stejně jako v předchozím vydání si musíte pospíšit, protože bude vyroben jen omezený počet kusů. BMW oznámilo, že vypustí do světa jen 1000 aut s označením M4 CSL. Ačkoli je příchod verze M s přídomkem CSL poměrně významná událost, BMW se s změnami designu docela drželo při zemi a zaměřilo se spíše na techniku.

    Na první pohled poznáte, že se díváte na BMW M4 a vpředu je jen trochu jinak tvarovaný nárazník s karbonovými aerodynamickými elementy. Vzadu je ale nové karbonové víko kufru s výraznějším spoilerem po vzoru M3 CSL generace E46.

    BMW M4 CSL

    Technicky M4 CSL vychází z M4 Competition, ale jak název (a hlavně tradice) napovídá, auto prošlo odtučňovací kůrou. To ovšem nebylo nic jednoduchého, protože automobilky auta nedělají úmyslně těžká. Už M4 Competition váží jen tolik, kolik musí, aby držela pohromadě. Přesto inženýři BMW našli cestu, jak z auta vyndat dalších 100 kg „zbytečností“. 

    Hluková izolace? Zapomeňte, ušetříme 15 kg. Koberečky? A k čemu? Zadní sedačky? Nezájem, pryč s nimi, ušetříme 21 kg. Vzadu tak místo sedaček je jen síťka na odložení dvou přileb. Stejně byste nikoho nevozili, tohle je auto maximálně pro dva, i když je zachována použitelnost v běžném provozu. BMW rovněž zjednodušilo klimatizaci, je pouze jednozónová a to určitě stačí. Nové jsou celokarbonové sedačky (ušetří celkem 24 kg), z nichž dokonce můžete odmontovat opěrku hlavy, pokud jezdíte na okruhu v helmě. Pak ale bude vhodné použít například HANS. Domontovat jdou i šestibodové bezpečnostní pásy a počítáno je i s dodatečnou montáží bezpečnostního rámu.

    BMW M4 CSL

    Odlehčování se samozřejmě dotklo i karoserie. Kapota motoru je z karbonu, stejně tak střecha. Lehčí je i přední nárazník s menším počtem výztuh. Brzdy jsou karbon-keramické (jedná se o novou konstrukci a směs materiálů), speciálně pro CSL jsou určena odlehčená kola. Neodpružená hmota byla snížena o dalších 21 kg. O 4 kg je lehčí nový titanový výfuk. I přes všechno to odlehčování nová M4 CSL na váze ukáže 1625 kg. Minulá M3 CSL E46 vážila jen 1385 kg. 

    BMW M4 CSL

    Koncepce podvozku vychází z běžné M4, ale zavěšení je zcela nové, stejně tak tlumiče a pružiny. M4 CSL má odlišnou geometrii náprav s jinými odklony kol, pevnější zkrutné stabilizátory a přepracované řízení. Vpředu zůstává přeplňovaný třílitrový šestiválec, ale jeho výkon byl zvýšen o dalších 40 koní na rovných 550 koní. Točivý moment dosahuje stejné hodnoty 650 Nm. Výkon je posílán jen na zadní kola, kterým samozřejmě pomáhá samosvorný diferenciál. 

    BMW M4 CSL

    A teď ta špatná zpráva, před kterou varovali v úvodu: BMW M4 CSL koupíte výhradně se samočinnou převodovkou, klasický manuál nebude. Skutečnost, že z 0 na 100 km/h zrychlí M4 CSL za 3,7 sekundy a na 200 km/h za 10,7 sekundy je jen malou útěchou. Ovšem čas 7:15,677 potřebný ke zdolání jednoho kola na Nordschleife je velice slušný. Nová M4 CSL nepřijde o palubní infotainment a všechny ty hračky, které už dnes považujeme za samozřejmost. Nastavovat tak můžete jízdní profily a dokonce i účinnost systémů kontroly trakce a stability v 11 krocích včetně režimu „zcela vypnuto“. 

    BMW M4 CSL

    Ještě nevíme, kolik bude nové BMW M4 CSL stát, ale v tomto případě asi nebude cenová politika hrát roli a po autě se jen zapráší. Už teď je to vlastně sběratelský artikl.

    Fotogalerie

    O čem sní tvůj e-mail?

    Šéfredaktor pro tebe každý čtvrtek vybere ty největší pecky a kauzy, které ti nesmí uniknout

    Nadané děti mají společné rysy. Rodiče to někdy nepoznají, říká expert Mensy

    Premium Pouhá dvě promile populace – tedy jenom jeden člověk z pěti set – má IQ vyšší než 150. Zhruba každý padesátý má přes...

    Cesta do Chorvatska 2022: Jak projet rozkopané Slovinsko a tankovat v Maďarsku

    Premium Dobrá zpráva pro dovolenkáře mířící autem na Jadran. Cesta byla letos hladká, na nejrychlejší trase přes Vídeň, Graz...

    Ekonomie hlouposti: počet hlupáků „v oběhu“ je vyšší, než si myslíte

    Premium Hloupí lidé patří ekonomicky k nejnebezpečnějším. Za hloupé je třeba považovat ty, kteří škodí druhým i sobě samým. V...

    Komentáře

    Mohlo by vás zajímat

    Vezmeme vás na titulní stranu
    Úterý 28. června 2022, svátek má Lubomír
    • schránka
    • Přihlásit Můj účet
    EXPRES

  • Zprávy
  • Celebrity
  • Jen pro muže
  • Sport
  • Video
  • Speed
  • jít naiDNES.cz