BMW iX M60: výkon 619 koní, „maximálka“ 250 km/h a dojezd přes 500 km

Nejvýkonnější verze elektrického SUV od BMW nabídne výbornou dynamiku i slušný dojezd.

Elektrické SUV BMW iX se dočkalo své dosud nejvýkonnější varianty, která nese označení M60. Má představovat prozatímní vrchol možností elektrických pohonů automobilky, která nasazuje již jejich pátou generaci.

Mezi hlavní prvky, vedle vylepšených akumulátorů s vyšší energetickou hustotou, patří především efektivnější motory s účinností přes 90 % a sníženým obsahem vzácných kovů. Jak je u současných elektromobilů zvykem, pokud se jedná o vůz s pohonem všech kol, obvykle má dva elektromotory, každý na jedné nápravě. BMW iX M60 není výjimka. Zadní elektromotor je schopen dodat výkon až 489 koní, přední má výkon 258 koní. Když pracují oba zároveň, činí celkový výkon 619 koní. V běžných jízdních podmínkách ale auto pohání výhradně zadní motor, takže je to pro většinu jízdních situací zadokolka.

BMW iX M60

Asi se shodneme na tom, že i když můžeme mít na design vozu iX různý pohled, tak hodnota výkonu určitě udělá radost všem. Točivý moment je ve sportovním režimu 1015 Nm, při aktivaci funkce launch control dokonce krátkodobě až 1100 Nm. Pak tohle BMW zrychlí z 0 na 100 km/h už za 3,8 sekundy. Zvýšena byla rovněž maximální rychlost. Zatímco běžné verze BMW iX mají „maximálku“ omezenu na 200 km/h (a i tak je to víc, než u většiny konkurenčních aut, kde je to 160 nebo 180 km/h), tak iX M60 může jet až 250 km/h.

Takové výkony by nebyly možné bez nové baterie s vyšší hustotou. Celková kapacita akumulátoru je 111,5 kWh, z čehož je 105,2 kWh použitelných. Vedle klasického střídavého nabíjení výkonem 11 kW, což využijete hlavně z domácího wallboxu, lze samozřejmě používat rychlonabíjení stejnosměrným proudem. Maximální nabíjecí výkon je 200 kW a BMW uvádí, že z 10 na 80 % kapacity lze baterii nabít za 35 minut. Dojezd 150 km lze získat za 10 minut nabíjení, pokud začínáte se stavem baterie okolo 10 %. Ovšem to vše za předpokladu, že takovou nabíječku máte k dispozici. Na plné nabití z většiny 50kW veřejných nabíječek si pár hodin počkáte.

BMW iX M60

Domácí nabíjení střídavým proudem z 400V zásuvky pak bude u vybité baterie do plna trvat klidně deset hodin. Z běžné 230V zásuvky si počkáte na nabití zhruba třicet hodin. Udávaný dojezd dle normy WLTP je 499 až 566 km. Trochu se to ale rozchází s udávanou normovanou spotřebou 24,7 až 21,6 kWh na 100 km, což by podle přepočtu z využitelné kapacity baterie stačilo na dojezd „jen“ 426 až 487 km.

BMW iX M60

BMW se chlubí kalibrací pohonu, který díky řídící elektronice reaguje rychleji a bez parazitních momentů a ztrát, které by se vyskytovaly u auta s konvenčním spalovacím motorem s klasickým kardanem a transmisemi. Verze iX M60 má proti ostatním verzím iX jinak naladěné pneumatické odpružení se samočinnou regulací světlé výšky a jinak nastavené řízení. Je tu samozřejmě i pár odlišujících prvků designu a dokonce specifický „umělý“ zvuk auta, na jehož tvorbě se podílel i skladatel filmové hudby Hans Zimmer.

Teď už jen chybí zveřejnění ceny, což BMW udělá zřejmě až při uvedení vozu na trh. Prodej by měl být zahájen v červnu a o výrobu se postará továrna v Dingolfingu.

Fotogalerie

Hodnocení článku

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 12:00 středa 18. května 2022. Anketa je uzavřena.

  • 8
  • 4
  • 3
  • 3
  • 2
  • 2