Čtvrtek 25. dubna 2024, svátek má Marek

  • Zprávy
  • Celebrity
  • Jen pro muže
  • Sport
  • Video
  • Speed
  • Antiyoutuber
  • jít naiDNES.cz

    BMW 3.0 CSL: Znovuoživení slavné ikony k 50. výročí má 560 koní

    BMW 3.0 CSL | foto: BMW

    Oslava padesáti let divize M pokračuje limitovanou edicí znovuzrozené ikony.

    V historii BMW má model s označením 3.0 CSL nenahraditelné místo. Stál na samém počátku sportovních verzí běžných modelů, při představení v roce 1972 sloužil jako homologační speciál. Díky tomu mohlo BMW se stejným vozem startovat v evropském šampionátu cestovních vozů, který pak 3.0 CSL v roce 1973 vyhrálo. Stejně jako 24h Le Mans ve své třídě.

    BMW 3.0 CSL

    Novinka, která vychází z BMW M4, nese stejné jméno a oslavuje 50 let od uvedení tohoto modelu a začátku působení samostatné divize BMW Motorsport, která později dostala na starosti vývoj sériových sportovních vozů s označením M. Nové BMW 3.0 CSL vznikne jen v počtu 50 očíslovaných kusů a není pochyb o tom, že všechny už budou dávno vyprodané.

    Barevné provedení připomíná vítězný vůz ze 70. let, vzhled je inspirován dřívějšími koncepty 3.0 CSL Hommage, které byly k vidění na Concorso d’Eleganza Villa d’Este a Concours d’Elegance v Pebble Beach. Proti sériové M4 má 3.0 CSL jinak tvarovanou příď s pozměněným designem charakteristických ledvinek, žluté orámování světlometů připomíná světlomety závodních BMW M4 GT3. Roztomilý detail jsou podélně umístěné „ploutve“ nad předními blatníky, což je rovněž odkaz na originál. Blatníky jsou o poznání širší a „nafouknuté“, ukrývají nová 20“ kola vpředu a 21“ vzadu, vzadu nechybí rozměrné křídlo a střešní spoiler, stejně jako tomu bylo na klasickém závodním BMW E9 ze 70. let.

    BMW 3.0 CSL

    Pokud jde o techniku, BMW sice vzalo přeplňovaný třílitr z BMW M3/M4, ale dalo mu zesílený blok, novou klikovou hřídel a účinnější chlazení. Spolu s novým programem řídící jednotky motor generuje výkon 560 koní a točivý moment 550 Nm, čímž se stává historicky nejvýkonnějším řadovým šestiválcem v produkčním BMW. Co je podstatné, vůz má pouze pohon zadních kol a hlavně klasickou šestistupňovou přímo řazenou převodovku.

    Lze namítnout, že proti originálu bude auto o dost těžší (sériová M4 váží 1674 kg, nejlehčí verze M4 CSL na váze ukáže 1625 kg), to ale nárůst výkonu určitě vyváží. BMW se ovšem nezmiňuje, jakou hmotnost limitovaná edice 3.0 CSL má. Proti standardním verzím se už ale asi moc kilogramů ušetřit nepodařilo, protože odlehčená kola, karbon-keramické brzdy a skořepinové karbonové sedačky znamenají rozdíly jen několik kilogramů.

    BMW 3.0 CSL

    Karbonová je střecha, kapota a víko kufru, ale také další části prakticky jen ručně vyráběné karoserie. Zhruba 4 kg se podařilo ušetřit titanovým výfukem a další úsporu přinesla redukce akustické izolace. Ačkoli je vůz svým zaměřením určený spíše na okruhy, čemuž odpovídá i ladění adaptivního podvozku a například detail v podobě úložného prostoru pro helmy místo zadních sedadel, je spíše očekáváno, že kusy z limitované edice skončí v klimatizovaných garážích sběratelů. Ale třeba nás někdo překvapí a BMW 3.0 CSL se ukáže i v akci.

    Fotogalerie

    Ohodnoťte článek
    Hlasování skončilo

    Čtenáři hlasovali do 13:16 úterý 28. března 2023. Anketa je uzavřena.

    • Super
      19
    • Tvl
      12
    • Cože
      5
    • Haha
      4
    • Trapas
      4
    • Sladký
      4
    Vybrali jsme pro vás

    Hanychová vzpomíná na minulost. V Kozičce jsem poprvé otěhotněla, naštěstí je Kryšpín zdravý, řekla

    Agáta Hanychová zavzpomínala na dobu, kdy poprvé otěhotněla. Mělo k tomu dojít při jednom večírku v pražském baru...

    Katastrofa na Majálesu? Lidé se brodili bahnem, někteří interpreti nemohli vystoupit. Pořadatelé se omlouvají

    V sobotu se v Hradci Králové konal první letošní Majáles. Podle návštěvníků šlo ale o velkou katastrofu. Lidé se...