Nové Audi RS 3 nabídne 400 koní, nový pohon všech kol a dva typy karoserie

Ačkoli všechny velké automobilky ohlašují masivní přechod k elektromobilitě, na ostré hatchbacky s tradiční technikou naštěstí ještě místo je.

Někdy až nesmyslně rychlé Audi RS 3 je přesně ten druh auta, které současná emisní hysterie ohrožuje. Není to ultraexkluzivní model, kde by si zákazníci za nadlimitní emise s ochotou připláceli jako třeba u Ferrari či Rolls-Roycu. Je to prostě obyčejný velkosériový hatchback založený na technice modelu, který je nejčastěji prodáván s litrovým tříválcem.

Přesto Audi usoudilo, že zákazníci takový vůz stále chtějí a že má v nabídce místo. S cenou 1 552 900 Kč za pětidveřový hatchback a 1 626 900 Kč za čtyřdveřový sedan sice nebude Audi RS 3 velká masovka, ale je velice sympatické, že něco takového pořád existuje a můžete si to koupit.

Audi RS 3 Sedan

Stejně jako u minulých provedení má i současná RS 3 v zásadě stejnou techniku, tedy šílený pětiválec 2.5 TFSI se zvukem připomínající legendární Audi Quattro. Ten má výkon 400 koní a točivý moment 500 Nm a v přímce RS 3 dotlačí až na 290 km/h, pokud si tedy připlatíte za paket posouvající omezovač rychlosti. Akcelerace z 0 na 100 km/h trvá jen 3,8 sekundy.

Nyní je sedmistupňová převodovka DSG ve standardu a proti ostatním aplikacím této převodovky v rámci koncernu VW (kvůli vysokému točivému momentu motoru převodovka vychází z té, kterou používají dodávky) má krátké odstupňování převodů a nejrychlejší řazení.

Audi RS 3 Sportback

Samozřejmostí je také pohon všech kol, ale je zde použit nový systém. Současné řešení s diferenciálem a vícelamelovou spojkou na zadní nápravě nahrazuje modul označený jako Torque Splitter, což jsou vlastně elektronicky řízené vícelamelové spojky na příslušné poloose ke každému kolu. Audi slibuje, že toto řešení potlačuje nedotáčivost a umožní lepší využití zadní nápravy. Vůz dokonce dostal specifický driftovací režim, který má právě možnosti nového řešení plně ukázat.

Audi RS 3 má pochopitelně také zcela odlišný podvozek a můžete mít buď klasický s novým typem tlumičů, nebo rovnou elektronicky řízený adaptivní. Úplně jiná je rovněž geometrie podvozku a liší se i uložení náprav a dílů podvozku, aby bylo možné vůz používat i na okruhu. Pevnější jsou také stabilizátory. Celé to pak řídí systém mVDC, což je jakýsi centrální mozek jízdní dynamiky.

Audi RS 3 Sedan

Se zpomalením pomáhají buď standardně dodávané masivní litinové brzdy (vpředu jsou kotouče 375 x 36 mm, vzadu 310 x 22 mm), ale za příplatek lze mít dokonce i keramické brzdy vpředu s kotouči o průměru 380 mm. Právě keramické brzdy jsou součástí paketu, který posune rychlost až na 290 km/h, jinak RS 3 pojede maximálně 280 km/h (standardně bez příplatku jen 250 km/h).

Audi RS 3 Sportback

Všechny ty optické změny asi nemá cenu vyjmenovávat, stejně tak úpravy v interiéru obsahující nový volant a anatomické sportovní sedačky. Audi se chlubí mnoha funkcemi infotainmentu, ale to se dnes rozumí samo sebou a u tohoto auta půjde asi hlavně o jízdní dynamiku. A s tou nějaký dotykový displej a velikost jeho úhlopříčky asi moc nesouvisí. A, jak se zdá, té dynamiky nabídne nové Audi RS 3 opravdu vrchovatě.

Fotogalerie

Hodnocení článku

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 10:43 úterý 23. listopadu 2021. Anketa je uzavřena.

  • 15
  • 9
  • 7
  • 6
  • 6
  • 6