Aston Martin Valhalla: Téměř 1000 koní a technika z F1 pro každý den

Šílený hybridní supersport britské automobilky byl konečně představen v sériové podobě. Má skoro 1000 koní!

Tradiční britská automobilka Aston Martin nezažívala zrovna jednoduché roky, ale modernizace modelové řady, finanční injekce od nových investorů a především úspěšné SUV DBX pomáhají znovuoživení tohoto legendárního výrobce. Své snažení ukazuje Aston Martin i v F1, ale to s novým hybridním supersportem moc nesouvisí. I když...

Kdysi Aston Martin jako hlavní sponzor navázal spolupráci se závodní automobilovou divizí giganta Red Bull a asi víte, že z této kooperace vznikl model Valkyrie, na kterém se mohl hlavní konstruktér Adrian Newey doslova vyřádit. Valhalla zaujme v hierarchii modelů nižší příčku, ale není sporu o tom, že poznatky získané při vývoji aerodynamicky dokonalého hypersportu Valkyrie využil Aston Martin i při návrhu této novinky.

Aston Martin Valhalla

Koncepce aerodynamiky sice není tak radikální, ale třeba struktura podvozku a celokarbonového šasi má k Valkyrii a monopostům F1 pořád hodně blízko. Jistě, jedná se o dvoumístné auto s klasickým uspořádáním sedadel vedle sebe a bude homologováno pro běžný silniční provoz, takže úplný monopost jako třeba v případě BAC Mono či jiných polokapotovaných kreací to nebude. Ovšem celý vůz má Astonu Martin vrátit bývalou slávu a připravit ho na konkurenci od McLarenu a dalších automobilek.

K zákazníkům Valhalla dorazí na začátku roku 2023 a ti se mohou těšit na osmiválcový plug-in hybrid, který snad všechny uřvané ekoteroristy umlčí tím, že může do 130 km/h jezdit jen na elektřinu. Sice malá baterie vystačí jen na asi 15 km jízdy, ale její účel je dodávat potřebnou energii jako asistenci spalovacímu motoru. Srdcem zůstává přeplňovaný čtyřlitrový osmiválec původem od AMG. Aston Martin zahodil plány na vlastní šestiválec, protože vývoj motoru pro emisní normu Euro 7 by byl zbytečně drahý. Takhle Mercedes dodá hotový motor, který emisím vyhoví, a Aston Martin se může soustředit na další práci.

Aston Martin Valhalla

V8 sám o sobě vydoluje ze svých útrob 750 koní při 7200 min-1, ale ještě mu pomáhají dva elektromotory o celkovém výkonu 204 koní. Jeden je na přední nápravě a druhý vzadu. Ten přední má na starosti pohon auta v elektrickém či hybridním režimu, ten zadní asistuje V8 a funguje také jako generátor. Celkový výkon vozu má dosahovat dle výrobce 950 koní.

Aston Martin rovněž připravil vlastní osmistupňovou dvouspojkovou převodovku s integrovanou elektrickou zpátečkou a samosvorným elektronicky řízeným diferenciálem. Cílem je prý dosáhnout hodnoty zrychlení z 0 na 100 km/h za 2,5 sekundy, nejvyšší rychlost má přesahovat 330 km/h a Aston Martin chce na Severní smyčce Nürburgringu překonat čas 6:30.

Aston Martin Valhalla

Jestli se ptáte, proč Valhalla pojede „jen“ 330 km/h, je to kvůli velkému přítlaku, který umí generovat. Podle zvoleného režimu lze dosáhnout přítlaku až 600 kg už při 240 km/h. Ačkoli je Aston Martin Valhalla koncipován jako špičkový supersport, zákazníci nebudou ochuzeni o komfortní prvky výbavy a mnoho bezpečnostních asistentů, čímž dává výrobce jasně najevo, že vůz má být používán i v běžném provozu.

Aston Martin Valhalla

Hmotnost má i tak dosáhnout přibližně 1550 kg. Je to dost, ale ve světě hyperaut s výkonem kolem 1000 koní se pořád jedná o jedno z těch lehčích aut. Třeba Veyron od Bugatti váží přes dvě tuny. Ceny ještě neznáme, ale nebudou nízké. Případní zájemci už se mohou výrobci ozvat a skládat zálohy.

Fotogalerie

Hodnocení článku

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 23:30 sobota 27. listopadu 2021. Anketa je uzavřena.

  • 7
  • 6
  • 6
  • 4
  • 4
  • 3