Slavná motocyklová značka stvořila exkluzivní okruhový stroj

Aston Martin Valkyrie posloužil jako inspirace pro limitovanou edici mimořádně exkluzivní okruhové motorky.

O značce Brough Superior a jejich strojích jste určitě už slyšeli. Ve dvacátých a třicátých letech minulého století to bylo něco jako Bugatti Veyron na dvou kolech: luxusní a opravdu rychlé motorky. Eric Fernihough na motocyklech Brough Superior vytvořil i několik rychlostních rekordů (například letmý kilometr zajel rychlostí 273,3 km/h, a to prosím v roce 1937).

Značku proslavil také jistý Thomas Edward Lawrence, kterého znáte spíše jako Lawrence z Arábie. Sice se nakonec právě na motorce Brough Superior v roce 1935 zabil, ale znovuzrozená britská značka (původní společnost ukončila výrobu motorek v roce 1940 a pak zanikla, v současnosti sídlí nová firma ve Francii) po něm pojmenovala jeden ze svých modelů.

Brough Superior AMB 001 Pro

Motorky Brough Superior vznikají ve velmi omezených sériích na individuální objednávku a tomu odpovídají i ceny (aktuálně se dají na našem trhu sehnat kusy za asi 1,7 milionu korun). Jenže když si něco takového kupujete, asi na cenu moc nehledíte. Cenová politika asi nebude zajímat ani toho, kdo dostal pozvánku a může si objednat jeden z 88 kusů limitované edice okruhové motorky AMB 001 Pro, která je inspirována Astonem Martin Valkyrie a vzniká ve spolupráci s britskou automobilkou.

Radikálně tvarovaná kapotáž, barevné provedení a mnoho detailů odkazuje na hypersport Astonu Martin. Motorka nesmí na silnici, je to výhradně okruhový stroj. Váží jen 175 kg a nový dvouválcový motor s blokem vyfrézovaným z jednoho kusu hořčíkové slitiny má výkon 225 koní. Válce mají rozevření v nezvyklém úhlu 88° a zdvihový objem necelý jeden litr. Předchůdce pojmenovaný AMB 001 měl přeplňování turbodmychadlem, ale o způsobu plnění novinky se výrobce zatím nezmiňuje.

Brough Superior AMB 001 Pro

Brough Superior AMB 001 Pro má nově navržený výfukový systém, který je vyvedený jednou koncovkou nad obří 200 mm širokou zadní hladkou pneumatikou. Zajímavost jsou karbonová kola a řešení podvozku, především pak přední lichoběžníková vidlice. Přední i zadní tlumící prvky jsou plně nastavitelné.

Ačkoli má být motorka plně funkční a podle všeho asi i hodně rychlá, zřejmě se z ní stane spíše sběratelský exponát, se kterým majeitelé moc jezdit nebudou. Ostatně, „zahodit“ někde na okruhu motorku s cenou přes 100 000 eur nebude žádná legrace. Ale třeba nás někdo překvapí a na některý z okruhových dnů pro motorkáře tenhle vzácný kousek přiveze.

Fotogalerie

Hodnocení článku

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 12:00 pondělí 27. března 2023. Anketa je uzavřena.

  • 13
  • 12
  • 10
  • 5
  • 4
  • 4