Aston Martin DBX 707 má 707 koní a chce rekord Nürburgringu

Díváte se na zřejmě nejvýkonnější sériově vyráběné SUV světa. Ani Porsche nic takového v repertoáru nemá.

Ačkoli Aston Martin oznámil, že od roku 2026 už nebude mít v nabídce žádné auto výhradně poháněné spalovacím motorem, ještě není všem dnům konec, pokud nějaký nový Aston Martin chcete, musí mít tradiční motor a musí to být SUV. V takovém případě na vás zbude „jen“ model DBX, určitě by vás ovšem mohla zajímat poslední novinka.

DBX 707 je notně upravená verze celkem dobře prodávaného SUV a ta číslice nenaznačuje nic jiného než výkon v koních. Z přeplňovaného čtyřlitrového osmiválce AMG jich inženýři skutečně dostali 707. Hlavní novinka na motoru jsou turbodmychadla s ložisky s nižším třením. Jen pro úplnost, motor nabízí točivý moment 900 Nm, takže celkově parametry proti standardnímu DBX vzrostly o 157 koní a 200 Nm.

Aston Martin DBX 707

DBX 707 má i novou převodovku, která kombinuje klasický automat s „mokrými“ spojkami pro přenos vysokého výkonu. Původní klasický automat už na takové síly dimenzovaný nebyl. Nová převodovka mimo jiné přináší ještě rychlejší řazení a v manuálním režimu se bude chovat jako opravdový manuál a nepřeřadí, dokud od řidiče nedostane pokyn.

Mezi další důležité úpravy patří překalibrované pneumatické odpružení, rychlejší řízení a nový je i elektronicky řízený samosvorný diferenciál vzadu se zkráceným převodem (3,27 místo 3,07 u standardního DBX). Přeprogramován byl i systém jízdní stability, ABS a další pomocníci. Aston Martin pro DBX 707 připravil nová 22“ a 23“ kola a nechybí ani karbon-keramické brzdy, které proti standardním ocelovým brzdám ušetří přes 40 kg neodpružené hmotnosti.

Aston Martin DBX 707

Výrobce se chlubí tím, že novinka nabídne bezkonkurenční dynamiku a že i na specifickou skupinu zákazníků, pro níž je DBX 707 určeno, byl nejbližší konkurent nespecifikované značky až příliš komfortní a „měkký“. Výrazně silnější motor se poměrně dost projevil na dynamice. Zatímco standardní DBX potřebovalo ke zrychlení z 0 na 100 km/h 4,5 sekundy, DBX 707 potřebuje ve stejné disciplíně jen 3,3 sekundy. To je už v teritoriu opravdových supersportů. Maximální rychlost prozatím Aston Martn neuvádí.

Aston Martin DBX 707

To, že s vyšším výkonem a kratším stálým převodem má auto trochu vyšší tabulkovou spotřebu, asi nebude potenciální zákazníky vůbec trápit. Ty spíše bude zajímat, jak tohle auto bude rychlé ve skutečném světě. Aston Martin se pokusí určitě o překonání rekordu na Nürburgringu, který mezi SUV prozatím drží Porsche Cayenne Turbo GT (s časem 7:38,9). Aston Martin ale přiznává, že to je spíše souboj pneumatik než aut jako takových. DBX 707 má sice sportovní pneumatiky, ale pořád orientované pro silniční provoz a SUV. Je ale možné, že nějaká samostatná edice dostane polookruhové gumy, na kterých už si Aston Martin na rekord troufne.

Aston Martin DBX 707

Nějaké další detaily? Nové sedačky a čalounění interiéru, nové barvy a také třeba nový výfuk s elektronicky ovládanými klapkami a výraznějším zvukem. Zajímavé je, že Aston Martin nechce za podle všeho nejvýkonnější sériově vyráběné SUV na světě nijak mastný příplatek. Proti standardnímu DBX za 4,7 milionu korun chce navíc v přepočtu zhruba 800 000 korun, což běžně u Astonu vysázíte na stůl za příplatkovou výbavu jakéhokoli auta. DBX 707 už je možné objednávat a první vozy k zákazníkům dorazí někdy v polovině roku.

Fotogalerie

Hodnocení článku

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 12:49 pondělí 13. června 2022. Anketa je uzavřena.

  • 9
  • 6
  • 4
  • 3
  • 2
  • 2