Alpine naznačuje design budoucích aut. Ponechá si i motor z konceptu Alpenglow?

Koncept vodíkového supersportu nemá palivový článek, ale vodík spaluje v pístovém motoru.

Těžko říci, co bude za půl roku a jestli vůbec bude mít lidstvo kapacitu na to řešit nějakou individuální mobilitu a její dopad na životní prostředí, protože třeba taková nukleární válka bude mít ten dopad mnohem zásadnější. Ale automobilkám to nevymluvíte, ty musejí povinně omílat pořád tu samou mantru „CO2 je špatné... protože je špatné“ a přikyvovat tomu hlavnímu proudu.

A tak automobilka Alpine kolem zajímavě vyhlížejícího konceptu Alpenglow mele pořád něco o emisích a ekologii a udržitelnosti, jako by to mělo mít u malosériového výrobce snad nějaký globální význam. Alpine se každopádně rozroste a do dalších let chystá kompaktní sportovní hatchback segmentu B, crossover velikostí odpovídající autům segmentu C a pak nástupce současného jediného modelu Alpine A110.

Alpine Alpenglow

Právě představený koncept pak naznačuje proměnu designového jazyka francouzské automobilky, která má v rámci koncernu Renault stát trochu stranou a hrát roli prémiového produktu. Tento designový jazyk už jsme mohli vidět třeba na konceptu série Vision Gran Turismo, se kterým si můžete zajezdit na Playstationu. A podobně bude vyhlížet i chystaný speciál pro 24h Le Mans, který uvidíme v roce 2024. Zajímavostí konceptu Alpenglow jsou průhledné díly karoserie, například aktivní zadní křídlo.

A na rozdíl od módního trendu elektrifikace, všeho tady bude pořád klasický pístový motor, jen bude místo benzínu spalovat vodík, který je uložen ve dvou nádržích pod tlakem 700 barů. Bohužel o technických parametrech nevíme nic, ale dobrá zpráva je, že takový koncept vlastně zůstane u toho klasického projevu spalovacího motoru, který si se sportovními auty spojujeme.

Alpine Alpenglow

Jen to omílání udržitelnosti a ekologie je s otazníkem, protože s vodíkem to zase tak jednoduché není. Zejména pokud se podíváme na celek. To je problém současného uvažování, kdy se hodnotí pouze emise ve výfuku a ne celková ekologická stopa. Pokud přijmeme tezi, že jsou osobní automobily největší zlo na Zemi (ve skutečnosti se podílejí na tvorbě veškerého CO2, které na Zemi vznikne, jen asi z 0,25 %), tak by bylo férové hodnotit jejich celkovou stopu, ne jen to, co vypustí z výfuku. To by se pak elektromobily, nabíjené převážně elektřinou z fosilních paliv, ukázaly jako mnohem větší zlo než zážehový motor.

A pro vodík platí to samé. I při současných cenách ropy je pořád nejjednodušší získávat vodík z ropy a plynu, případně ještě z uhlí. Varianta získávání vodíku elektrolýzou vody není při současných cenách elektřiny, která stejně pochází z fosilních zdrojů, smysluplná. A protože je dnešní svět posedlý oxidem uhličitým, tak ten sice správně fungující pístový motor spalující vodík téměř nevypouští, ale třeba bez emisí oxidů dusíku se neobejde. A ty jsou pro životní prostředí, především pro živé organismy, horší. Vedlejší produkt je pak samozřejmě vodní pára, která se například na diskutovaném skleníkovém efektu podílí větší měrou než CO2.

Alpine Alpenglow

Na druhou stranu zpracování recyklovaných uhlíkových vláken pro konstrukci panelů karoserie a také třeba částí nosného skeletu je zajímavý nápad a postupně se do sériové výroby dostává. Každopádně je škoda, že do budoucna můžeme počítat jen s čistě elektrickými vozy Alpine a vodíkový koncept je pouze jakousi vizí bez reálné šance na byť malosériovou výrobu. To třeba Toyota prohlašuje, že sportovní vozy s vodíkovým spalovacím motorem bude skutečně vyrábět. Vůle k tomu tedy je…

Fotogalerie

Hodnocení článku

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 12:00 pondělí 27. února 2023. Anketa je uzavřena.

  • 15
  • 11
  • 6
  • 6
  • 5
  • 5