Sobota 20. dubna 2024, svátek má Marcela

  • Zprávy
  • Celebrity
  • Jen pro muže
  • Sport
  • Video
  • Speed
  • Antiyoutuber
  • jít naiDNES.cz

    Alpine A110 R: Na okruhy určená „akpinka“ zhubla a má 300 koní

    Alpine A110 R | foto: Alpine

    Okruhová verze je o 34 kg lehčí a má například karbonová kola. Nechybí ani zvýšený přítlak pomocí aerodynamického kitu.

    Malé dvoumístné kupé Alpine A110 je s námi už pět let a za tu dobu jsme se dočkali několika verzí, limitovaných edicí a speciálních provedení. Koncept tohoto sporťáku ale zůstal vždycky stejný, jde především o malé a hlavně lehké sportovní auto v tom nejpurističtějším podání, co jen současné bezpečnostní předpisy a emisní normy pro sériovou produkci dovolují.

    Nyní francouzská automobilka spadající pod křídla Renaultu představila ostrou okruhovou verzi, která zahazuje komfortní zbytečnosti, díky příplatkovému aerodynamickému kitu přidává přítlak (29 kg) a snižuje čelní odpor vzduchu (o 5 %, čehož bylo dosaženo například zakrytováním některých částí podvozku a podlahy nebo upraveným difuzorem) a pomocí několika modifikací má sníženou hmotnost. Základní verze A110 na váze ukáže 1103 kg, silnější A110 S s komfortní výbavou 1116 kg. Provedení A110 R je ale o 34 kg lehčí než verze A110 S, váží jen 1082 kg.

    Alpine A110 R

    Nižší hmotnost a upravená aerodynamika stojí za posunutím maximální rychlosti na 285 km/h, z 0 na 100 km/h teď tohle kupé zrychlí za 3,9 sekundy. Přeplňovaná „jedna-osmička“ samozřejmě zůstává, má nyní výkon 300 koní a točivý moment 340 Nm. Zůstává i sedmistupňová dvouspojková převodovka, kdo se těšil na A110 s manuálem, musí si nechat zajít chuť.

    Už standardní Alpine s sebou nevozí přebytečná kila a dalšího snižování hmotnosti bylo dosaženo použitím například karbonové kapoty (je lehčí o 2,9 kg) a hlavně karbonových 18“ ráfků, které pomáhají uspořit 12,5 kg a to nejen na celkové hmotnosti vozu, ale hlavně na neodpružené hmotě. To bude na ovladatelnosti a odezvě určitě znát.

    Alpine A110 R

    Vpředu jsou kola obuta do okruhových pneumatik Michelin Pilot Sport Cup 2 s homologací pro silniční provoz v rozměru 215/40 R18, vzadu 245/40 R18, jedná se o okruhové pláště. Zmizelo i zadní okno, místo něj je jen karbonový panel se vstupy vzduchu. Pár kilo se povedlo ušetřit i uvnitř, třeba karbonové skořepinové sedačky s omezeným polstrováním a vícebodovými bezpečnostními pásy snížily hmotnost o dalších 5 kg. Alpine A110 R má o 10 mm zmenšenou světlou výšku, díky nastavitelným tlumičům lze výšku snížit o dalších 10 mm, speciální stabilizátory mají ve srovnání s verzí A110 S zvýšenou tuhost o 10 % vpředu a o 25 % vzadu a pružiny mají vpředu i vzadu o více než 10 % vyšší tuhost.

    Nově vyvinuté tlumiče nabízejí hydraulické nastavení, které dovoluje pomocí kroužku ve 20 krocích přizpůsobit jejich charakteristiku. Nastavit lze poměr síly a rychlosti při kompresi a odskoku, takže si každý bude moci auto naladit optimálně ke svým požadavkům. Modifikován byl program ABS nebo systému kontroly stability, ten je možné zcela vypnout. Vylepšeny byly rovněž brzdy, jejichž kotouče jsou nyní dvoumateriálové a mají vpředu i vzadu průměr 320 mm. Změny na aerodynamice zajišťují lepší přívod chladícího vzduchu k brzdám.

    Ceník by měl být zveřejněn v listopadu a ještě nemáme informace o tom, jestli bude výroba nějak omezená. Doufejme, že se pár kusů dostane i k nám.

    Fotogalerie

    Ohodnoťte článek
    Hlasování skončilo

    Čtenáři hlasovali do 12:00 středa 8. února 2023. Anketa je uzavřena.

    • Super
      11
    • Tvl
      8
    • Cože
      6
    • Sladký
      6
    • Haha
      5
    • Trapas
      5