Pátek 19. dubna 2024, svátek má Rostislav

  • Zprávy
  • Celebrity
  • Jen pro muže
  • Sport
  • Video
  • Speed
  • Antiyoutuber
  • jít naiDNES.cz

    Alfa Romeo Stelvio Veloce: Juniorské Quadrifoglio Verde, nevtíravá divokost i komfort

    Alfa Romeo Stelvio Veloce | foto: SPEED - Martin Sznapka

    Když chcete dravou Alfu, ale superostré verze Quadrifoglio Verde už jsou na vás z jakéhokoli důvodu moc, můžete sáhnout po verzích Veloce. My tu máme jednu v karoserii Stelvia.

    Abyste přišli Stelviu na chuť, musíte se k němu projezdit. A to platí snad pro všechny verze. Výjimkou není ani Veloce, které je spolu s odvozenou verzí Veloce TI sportovně laděnou variantou tohoto nepřehlédnutelného italského SUV. Když totiž do něj přesednete z některého z německých konkurentů, bude vám zpočátku uvnitř připadat málo sofistikované a při jízdě trochu neuspořádané.

    První dojem, kterým tahle Alfa svého řidiče okouzlí, se rázem rozplyne. Je to zkrátka kombinace skvělého prvního pohledu, ale trochu rozpačitého druhého.

    Alfa Romeo Stelvio Veloce

    Moje zkušenost je ovšem taková, že se nesmíte nechat odradit. Chce to se Stelviem Veloce jezdit a jezdit, protože teprve potom ho budete vnímat jinak a začnete zjišťovat, že existuje ještě jeden pohled, v našem počítání je třetí, ale při přenesení do světa lidí by se také dalo říci, že jde o pohled či zkušenost poněkud intimnější…

    Alfa Romeo Stelvio Veloce

    S tím, jak se Stelviem budete jezdit, se ho naučíte vnímat jinak než pohledem německé dokonalosti, která v sobě ale ukrývá i určitou šeď univerzálnosti. Stelvio je auto, které nechce být moderní komunikační centrum, kancelář nebo superefektivní „služebák“ s fantastickým parametrem TCO (to jsou celkové náklady, které jsou klíčové pro fleetové manažery). Je postavené pro ježdění a užívání si. V případě Veloce to začíná už samotným vzhledem, který černými doplňky a 20” koly tak trochu připomíná výkonnější, ale také o milion dražší QV. Tohle je pořád jedno z nejhezčích SUV a dokonce má i správnou velikost, která je, podobně jako u Jaguaru F-Pace, někde mezi německou konfekcí střední a vyšší třídy.

    Divoký zátah

    Čím více času ve Stelviu strávíte, tím víc si uvědomíte, jak bohatě stačí jeho protáhlý displej, který je zapuštěný do palubní desky. Po poslední modernizaci, kdy si zajel pro inspiraci do Mnichova, se snadno ovládá kolečkem mezi sedadly a vlastně nijak neruší. Přístroje v typicky italském stylu se dvěma velkými „budíky“ prostě nemají chybu. A to samé, což je nejdůležitější, platí pro pozici za senzačním a spíše větším volantem. I když celý vnitřek je veskrze moderní, dýchne na vás v dobrém smyslu italskou automobilovou klasikou.

    Alfa Romeo Stelvio Veloce

    Veloce je jediná verze Stelvia, která může mít přeplňovaný dvoulitr s výkonem 280 koní. Jeho alternativou je diesel, ale jestli vám nevadí vyšší spotřeba, kterou v reálu, když si budete alespoň trochu užívat, nestlačíte pod 12 l/100 km, jděte právě to alternativy se zážehovým motorem. Motor o sobě dává hezky vědět už od nastartování. Nesnaží se být utlumený, takže o něm víte, ale současně jsou jeho tóny příjemné a v běžných otáčkách nevtíravé.

    Tenhle motor také není žádný uhlazený mazánek. V reakcích sice neexceluje, ale když se chvíli po sešlápnutí plynu nafoukne, dokáže se do toho s neskutečným elánem opřít. Ostatně se podívejte na hodnotu zrychlení z klidu na 100 km/h: 5,7 sekundy je na dvoulitr fakt dobrá hodnota. Na druhou stranu jsou sice reakce motoru pomalejší, ale jasně předvídatelné. Mít ho ale v autě s pohonem předních kol, asi by to žádná velká radost nebyla, avšak s osmistupňovým automatem a aktivním pohonem všech kol si to docela užijete. Když svoji sílu do tohoto „železa“ pošle, máte pocit, že Stelvio úplně vyskočí a probudí v sobě šelmu.

    Alfa Romeo Stelvio Veloce

    Ono to totiž chvilku trvá i pohonu všech kol, než se správně „sepne“, a také podvozek se nesnaží být přehnaně tvrdý. Takže po zátahu motoru následuje trocha nervozity, zhoupnutí, a až potom rychlost. To celé je v kombinaci s poměrně ostrým řízením, které k vám mluví trochu divoce, ale po nějaké době docela srozumitelně, opravdu unikátní spojení.

    Přirozená živelnost

    Máte pocit, že Stelvio Veloce je pravý opak německé školy, která se za každou cenu, a to u segmentu mnohem výkonnějších aut, snaží maximálně sladit všechny komponenty, aby auto působilo jako jeden celek. V tomhle autě jasně vnímáte motor, řazení, pohon a řízení. Když tohle všechno zpracujete, a právě to vyžaduje docela čas a hodně najetých kilometrů, uvědomíte si, že řízení jako celek dokáže být hodně návykové. S autem zkrátka musíte pracovat a musíte ho vnímat, současně se ale musíte některé vjemy naučit odfiltrovat a nenechat se jimi znervóznit.

    Alfa Romeo Stelvio Veloce

    Když třeba při akceleraci ze zatáčky přidáte plyn a auto se na zadku mírně zavlní, zjistíte, že není potřeba hned krotit přetáčivost, že prostě stačí jen počkat, až pohon všech kol sám přidá trochu síly dopředu a Stelvio následně krásně vystřelí ven ze zatáčky zakleknuté na zadním kole. Určitá divokost vyplývající z jisté nepropojenosti jednotlivých oblastí tohoto auta je nakonec těžko popsatelnou živelností, kterou tahle Alfa ve výsledku působí.

    To všechno je přitom zabalené do překvapivého komfortu, který je dán především jasně vnímanou celkovou robustností. Masivní podvozek se nenechává rozhodit ničím a je rozhodně silnou stránkou Stelvia obecně. Podvozek disponuje zvláštní kombinací poddajnosti a tuhosti. Na jednu stranu jasně cítíte, co právě máte pod koly, současně se však v zatáčkách auto přirozeně nakloní, ale vy přitom vnímáte, jak se čistě opírá o mechanický grip pneumatik a nemá tendenci přední pneumatiky moc drtit. To je možná dáno i použitím relativně lehkého čtyřválce uloženého mezi předními koly, který přispívá k dobrému rozložení hmotnosti a tím i přirozené obratnosti, aniž by bylo potřeba přehnaně pracovat s torque vectoringem.

    Alfa Romeo Stelvio Veloce

    Stelvio už je nějaký pátek na trhu a Alfa mu postupně dala do výbavy lepší navigaci, jízdní asistenty a další podobnou techniku, vzhled se přitom prakticky nezměnil. Vynikajícím krokem bylo představení verze Veloce, která přesně v duchu svého jména sází na nejvýkonnější verze zážehového a vznětového čtyřválce a různé optické prvky evokující sportovní QV, ovšem výbavou a vlastně i cenou se drží někde uprostřed nabídky celé modelové řady.

    Zkrátka zajímavá alternativa pro někoho, kdo chce nepřehlédnutelné a přitažlivé SUV se silným motorem a řízením, které si musíte ve srovnání s ostatními v této třídě odmakat – myšleno v dobrém. Stelvio Veloce není auto pro každého, ale tomu, kdo se projezdí k jeho duši, nabídne mnohem víc, než bývá mezi těmito auty obvyklé.

    Alfa Romeo Stelvio Veloce

    • Motor: I4, 1995 cm³, turbo
    • Parametry: 280 k při 5250 min-1, 400 Nm při 2250 min-1 
    • Hmotnost: 1660 kg
    • 0–100 km/h: 5,7 s
    • Max. rychlost: 230 km/h
    • Spotřeba: 7,0 l/100 km
    • Cena: 1 300 500 Kč
    • + Vzhledově juniorské QV, spojení nevtíravé divokosti a komfortu, zátah motoru
    • − Pomalejší reakce motoru a pohonu 4 × 4, spotřeba paliva

    Fotogalerie

    Ohodnoťte článek
    Hlasování skončilo

    Čtenáři hlasovali do 23:07 pondělí 31. ledna 2022. Anketa je uzavřena.

    • Super
      15
    • Haha
      8
    • Cože
      6
    • Trapas
      6
    • Tvl
      5
    • Sladký
      4