O co přesně v nynější kauze jde? Volkswagen upravoval dieselové motory ve svých autech tak, aby při kontrolách emisí vypouštěly méně zplodin.
Sloužil k tomu speciální čip, který „poznal“, že je v laboratoři či zkušebně a přešel na speciální úsporný režim. Jakmile ale vyjel ven, přešel na normální a začal vypouštět zplodin více.
V USA si ale úřady všimly, že je velký rozdíl mezi nezávislými testy a testy prováděnými v laboratořích certifikovaných zkušeben. A problém byl na světě, automobilka přiznala, že šidila americké úřady.
To je zlé, velmi zlé.
Volkswagen čeká jen v USA obří pokuta 18 miliard dolarů, z amerického trhu se musí stáhnout půl milionu aut. Ale to zdaleka není všechno. Sama firma přiznala, že podvodné motory má 11 milionů aut po celém světě. Švýcarsko, Korea a Francie už rozjely vlastní vyšetřování a budou zřejmě padat další pokuty.
Do celé věci je nejspíš zapojena i naše Škodovka, která rovněž používala motory, u kterých byly podvody odhaleny. Zatím se nechce nikdo k ničemu vyjadřovat, protože probíhá interní vyšetřování, ale už se objevují indicie, že Škodovka z toho nevyjde s čistým štítem.
Volkswagen není jedinýDo koncernu Volkswagen, který měl nakročeno stát se největším výrobcem aut světa, patří Audi, Porsche, Seat, Škoda, Lamborghini, Man, Scania, Bentley a Bugatti. Samozřejmě u většiny značek podvody nehrozí, ale takový Seat se možná také dostane do hledáčku úřadů. |
V Německu už zelení obvinili Angelu Merkelovou, že o podvodech s motory věděla, o místo zřejmě přijde šéf koncernu Martin Winterkorn. Moc mu nepomáhá, že akcie firmy padají strmě k zemi a firma každým dnem ztrácí desítky procent na hodnotě. A analytici varují investory, aby nic nekupovali, že bude ještě hůř.
Důvěryhodnost Volkswagenu je už teď v troskách, ale podle analytiků se s tím sveze celý německý automobilový průmysl. To bude znamenat útlum výroby, pokles prodeje, německý růst se zpomalí a tím pádem se dostanou do problémů i další ekonomiky navázané na Německo, takže i ta naše.