V říjnu loňského roku vypsal rezort ministra zdravotnictví Svatopluka Němečka veřejnou zakázku na nákup sedmi nových služebních aut. Stávající flotila vozů určených pro vedení úřadu byla prý zastaralá a jejich provoz je finančně příliš náročný.
Jednou z podmínek bylo to, že všechna vozidla budou stejné značky a jejich celková cena nepřekročí 4.545.454 Kč.
Samotná veřejná zakázka se navenek jeví jako zcela standardní a s cenou, která na poměry jiných ministerstvy vypisovaných soutěží není ani nikterak závratná. Podíváme-li se ale detailněji na průběh řízení, zjistíme skutečnost, která je přinejmenším zarážející.
Dva dodavatelé, ale jeden vlastník
Do výběrového kola se jako dodavatelé přihlásily dvě společnosti, pražská CarTec Praha a ostravská CarTec Group. Už z jejich názvu je patrné, že se nejedná o dva až tak rozdílné subjekty, ba naopak.
Jedna firma je dceřinnou společností té druhé, vlastnická struktura je identická a jedná se o největšího českého prodejce luxusních německých vozů značky BMW.
Společnost CarTec na to šla kulišácky.
Hlavní firma CarTec Group nabídla cenu přesně na hranici veřejné zakázky, dceřinná CarTec Praha pak cenu o pouhých 14.427Kč levnější. Logicky tak vyhrála jako nejnižší nabídka, ač vlastně celou dobu soutěžila sama proti sobě.
Tato skutečnost byla známa i ministerstvu, které na věci nevidí nic nekalého a odvolává se na předpisy ze zákona o veřejných zakázkách. „Jde o dva odlišné právní subjekty způsobilé samostatnému právnímu jednání. Zákon o veřejných zakázkách tuto možnost připouští,“ napsala Expresu mluvčí Štěpánka Čechová.
Předpisy jsou jedna věc, ale i zákon lze takzvaně ohnout!
Podle zákona o veřejných zakázkách se všechny požadavky zdají být dodrženy. Politicky je ta zakázka ale očividné úplně mimo. V situaci, kdy soutěží pouze dvě firmy od jednoho vlastníka, se rozhodně nejedná o konkurenční klání, kde hlavním kritériem má být cena.
Luxusní čtyřkolky do hor?
Při pohledu na zakoupené služebáky se na ministerstvu rozhodně nebudou vozit v ničem nekvalitním. Za celkových 5.482.542Kč v únoru od společnosti CarTec Praha ministerstvo zakoupilo 4 limuzíny BMW 520d xDrive a 3 vozy BMW116i.
Ani na výbavě nových aut se nešetřilo.
Vyšší model ve stříbrné metalíze s tmavým interiérem je vybaven pohonem všech čtyř kol, osmistupňovou automatickou převodovkou, vyhřívanými sedadly, parkovacími čidly, GPS navigací a přehrávačem CD, DVD a MP3. Samozřejmostí je plně elektronické ovládání veškerých funkčních prvků vozu a víceúrovňová klimatizace.
Ani s nižší modelovou řadou nepřijdou na ministerstvu zkrátka. Pětidvéřový vůz s šestistupňovou manuální převodovkou je ve stejné barvě laku i interiéru a až na navigaci a multimediální přehrávač je v prakticky v totožné výbavě jako jeho dražší sourozenec.
Levnější superby náměstkům nestačily?
Nabízí se otázka k čemu vůbec úředníci na ministerstvu zdravotnictví potřebují takto luxusní vozy. Budova ministerstva se nenachází někde na horách, ale na Palackého náměstí v Praze, tudíž pohon všech čtyř kol zůstane asi trvale nevyužitým výstřelkem.
Těžko rovněž říct, jaká DVD si budou ministerští úředníci během služebních cest asi tak pouštět.
Fotogalerie |
Kdyby se na ministerstvu místo BMW rozhodli například pro Škodu Superb, které vyřadili, nejenže na každém voze výrazně ušetří, ale navíc budou superby paradoxně i ve vyšší výbavě než bavoráky. Státní úřad mohl podpořit českou nejúspěšnější značku.
Společnost Škoda Auto nicméně podle vyjádření ministerstva o účast ve veřejné zakázce neprojevila zájem. Sama společnost odmítla toto své rozhodnutí s odvoláním na vnitřní politiku jakkoliv komentovat.
Zakázka pro Nejvyšší kontrolní úřad!
Nad veřejnou zakázkou se podivují i odborníci z ostatních ministerstev.
„Působí minimálně zvláštně, že do daného výběrového řízení se přihlásily pouze dvě společnosti, které jsou navíc propojené a nabídly ceny rozdílné o několik tisíc korun,“ hodnotí pro Expres veřejnou zakázku Adam Vojtěch, který má na ministerstvu financí na starost právě finanční toky v rezortu zdravotnictví.
Vojtěchův názor potvrzuje i další odborník, který se na jiném ministerstvu zabývá veřejnými zakázkami a kvůli citlivosti kauzy si nepřeje být jmenován, redakce nicméně jeho totožnost zná.
„Dát podnět k Nejvyššímu kontrolnímu úřadu, který kontroluje hospodárné nakládání s veřejnými prostředky, ještě by se mohly dít věci,“ komentuje možný vývoj situace.